29 grudnia 2011

Czujnik kontroli cisnienia w oponach (TPMS)

TPMS
Nazywany z angielskiego system TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalonej kontrolki na tablicy przyrządów. System nie używa żadnych czujników badających ciśnienie w każdej z opon, działa dzięki czujnikowi ABS, który w przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, wykrywa zmianę średnicy opony przez to, że koło obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia. System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako wyjściowe, a potwierdza to sygnał dźwiękowy.


8 listopada 2011

Etykieta PR w pojazdach Grupy VW

PR numbering
W 1986 roku Volkswagen w modelu Polo hatchback pierwszy raz zastosował oznakowania PR. Od tej pory, każdy samochód z grupy VAG posiada identyfikację wyposażenia samochodu nazwaną PR Numbers (skrót z niem. primäre Eigenschaften - cechy pierwotne). Jest to ciąg bloków cyfr i liter, po trzy znaki każdy, określający z jakich części, podzespołów i farb zbudowano samochód - swoisty rodzaj DNA pojazdu. Kupując samochód z fabryki otrzymujemy dwie kopie dokumentu PR, jeden jest na okładce książki serwisowej, natomiast drugi (najczęściej) pod wykładziną bagażnika w tylnej części pojazdu.

7 listopada 2011

Składane oparcie fotela pasażera

składane oparcie fotela
Czas zakończyć modernizację fotela pasażera - ostatnia faza - składane oparcie wraz z regulacją lędźwiową. Modyfikacja jest dość trudna - do tego przed rozpoczęciem prac nie byłem przekonany czy wszystkie elementy będą do siebie pasowały. Nowe oparcie pochodziło z Golfa Kombi, ale gąbka i obicie było z wersji Comfortline, a moja to Trendline (różnice polegają na mocowaniu obicia do gąbki). Do tego dochodzi wymiana poduszki powietrznej - do oparcia składanego potrzebna jest z dłuższym przewodem (numer nowej poduszki ma literkę 'E', z wersji podstawowej ma 'D'), przewód ogrzewania oparcia (jeśli jest) także trzeba przedłużyć, wszystkie osłonki plastikowe, kapy kryjące trzeba również nabyć. Mi udało się dostać fotel wraz z poduszką powietrzną używany, natomiast wszystkie plastiki kupiłem nowe u dilera - koszt w granicach 200zł.

17 października 2011

Światła ostrzegawcze drzwi - tył

lampka ostrzegawcza
Światła ostrzegawcze podzieliłem na dwie części - przednie drzwi i tylne, ze względu na  możliwość montażu w wersjach 3-drzwiowych lub 5-drzwiowych. Poza tym zarówno odblokowanie funkcji w programie VCDS, jak i sama instalacja przewodów w niewielkim stopniu również jest inna.Poniższa instrukcja przedstawiona jest dla jednych drzwi, jednak w obu przypadkach procedura jest identyczna. Zapraszam do zapoznania się i życzę miłego montażu.

24 września 2011

Światła ostrzegawcze drzwi - przód

Door Warning Lights
Door Warning Lights, czyli światła ostrzegawcze w drzwiach są elementem niezbędnym w samochodzie. Łączą bezpieczeństwo i funkcjonalność, komfort przy wysiadaniu w nocy i widoczność przez innych uczestników ruchu. Niestety w tej edycji Golfa, Volkswagen zrezygnował z tego elementu całowicie na rzecz oszczędności. Tak naprawdę nie widziałem tej opcji w żadnej, nawet najbogatszej wersji. W poprzedniej generacji Golfa montowano światełka w drzwiach już w wariancie Basic. Co do samej lampki, to ma ona jedną żarówkę o mocy 5W, ale dzięki budowie klosza świeci dwukolorowo. Dół oświetla na biało, co pomaga dostrzec np. kałuże przy wysiadaniu, natomiast na bok "daje" światło czerwone. Lampkę montujemy w miejsce istniejących fabrycznie odblasków, a instalację podłączamy pod moduł sterujący w drzwiach do odpowiednich pinów. Samą funkcję musimy uruchomić interfejsem diagnostycznym, po przez np. VCDS lub poprosić o to w ASO.

17 września 2011

Regulacja wysokości fotela pasażera

regulowane siedzisko
Rama siedziska fotela pasażera w moim Golfie to wersja podstawowa. Brak w niej regulacji wysokości przez co nie można zamontować pod nim szuflady. Postanowiłem zrobić fotel pasażera w pełnej opcji (pomijając elektryczną regulację), zaczynając od zmiany ramy siedziska na taką, w której regulacja wysokości istnieje i dodatkowo zamontowana jest szuflada. W dalszej kolejności postaram się zmienić ramę oparcia fotela na taką z regulacją lędźwiową i składanym całkowicie oparciem (w późniejszych postach). Najlepiej kupić fotel używany, który ma te wszystkie opcje i rozebrać go do samego szkieletu. Wymiana nie jest rzeczą prostą, więc jeśli ktoś nie czuje się na siłach nie polecam się podejmować. Na fotel "dawcę" sporo polowałem, ale w końcu udało się znaleźć taki, który posiada wszystkie opcje. Nie dało się go jednak po prostu podmienić, miał inny kolor tapicerki i obić bocznych, przez co wszystko musiałem dokupić w ASO.

31 sierpnia 2011

Osłony przeciwsłoneczne szyb bocznych

zasłony słoneczne
Osłony przeciwsłoneczne dostępne dla Volkswagena Golfa Kombi to taki substytut rolet z większego brata, czyli Volkswagena Passata. Mój samochód nie był dodatkowo wyposażony w przyciemnione szyby tylne, a oklejanie folią nie wchodziło w grę. Dlatego właśnie zdecydowałem się na te osłony. Są idealnie dopasowane do kształtu szyb tylnych i rzeczywiście sprawdzają się w praktyce. Środek jest bardziej przytulny i nie tak mocno nasłoneczniony, dodatkowo można otworzyć szybę nie martwiąc się, że samochód wypełni się owadami. Rolety sprawiają wrażenie solidnie wykonanych, niestety ograniczają trochę pole widzenia pasażerów z tyłu, a częsty demontaż może spowodować naruszenie zaczepów, które trzymają się tylko za pomocą taśmy dwustronnie klejonej. Volkswagen ma jeszcze w swojej ofercie osłony na szyby tylne w przestrzeni bagażowej, ale nie wiedzieć czemu są horrendalnie drogie. Obecnie cena ze strony Volkswagena to prawie 1000 zł.

15 sierpnia 2011

Oświetlenie przestrzeni nóg z tyłu

oświetlenie przestrzeni nóg
Tak jak już pisałem, przy montażu oświetlenia przestrzeni nóg z przodu, efekt pozytywnie mnie zaskoczył. Postanowiłem to samo zrobić na tylnych miejscach. Ramy foteli przednich są pod takie światełka już przystosowane i to obojętnie czy to w wersjach Trendline, Comfortline czy Sportline, każde ma wycięcia na lampki. Niestety największą niedogodnością przy montażu będą przewody, które trzeba przeciągnąć do już istniejącej przedniej instalacji pod tapicerką dywanową. Nie da się tu użyć wtyków foteli bez względu na to czy mamy pełne wersje foteli z ogrzewaniem czy też nie.

1 sierpnia 2011

Oświetlenie przestrzeni nóg z przodu

oświetlenie przestrzeni nóg
Przed montażem zastanawiałem się czy aby oświetlenie przestrzeni nóg jest niezbędne w moim samochodzie. Strumień światła jest niewielki, poza tym w miejscu którym nie jest do końca potrzebny. Jednak efekt mnie zaskoczył. Światła dają bardo łagodne oświetlenie samochodu. Po dłuższej podróży w nocy takie oświetlenie mniej drażni oczy niż lampy sufitowe, których całkowicie przestałem używać. Lampki zapalają się przy otwarciu drzwi pilotem lub wyjęciu kluczyka ze stacyjki, nie mają dodatkowego wyłącznika. Oczywiście przed lub po montażu należy odblokować funkcję oświetlenia przestrzeni nóg kablem VAG COM.

21 lipca 2011

Ozdobna listwa na tylną klapę

listwa ozdobna
Golf Variant czy Jetta zostały wyposażone w ładną chromowaną osłonę chłodnicy z przodu, jednak na tył zabrakło takich świecidełek, a szkoda. W akcesoriach znalazłem jednak coś co mogłoby wypełnić tę lukę. Volkswagen tę część nazywa: "Tylna listwa ozdobna w optyce chromu" i tak rzeczywiście jest. Listwa nie ma nic wspólnego z chromem poza tym że go imituje. Jest zrobiona z tworzywa sztucznego i z bliska niestety nie wygląda atrakcyjnie. W serwisie taka listwa kosztuje ok. 300 zł i nie jest warta tej sumy. Mi udało się zdobyć ją w okazjonalnej cenie, więc podzielę się efektem końcowym.

11 lipca 2011

Szuflada pod siedzeniem kierowcy

szuflada
Schowek pod siedzeniami - może niezbyt duży, ale zawsze można coś upchnąć, choćby kilka płyt, kabelek VAG COM, ładowarkę do telefonu czy klucze. Montaż nie jest zbyt skomplikowany i nie zajmuję dużo czasu, poza tym nie jest bardzo kosztowny. Ja postanowiłem kupić nowe części z autoryzowanego serwisu, można poszukać też używanych na aukcjach. Warunkiem montażu jest posiadanie fotela z regulacją wysokości. Dno szufladki wyścielone jest materiałem dość przyjemnym, maksymalne jej obciążenie to 1,5 kg. Poniżej pokazałem montaż schowka w fotelu kierowcy, ale montaż na miejscu pasażera jest taki sam.

7 lipca 2011

Doświetlanie zakrętów

doświetlanie VCDS Golf V
Doświetlanie zakrętów przez światła przeciwmgielne budzi mieszane uczucia. Z jednej strony przydatna rzecz, z drugiej wydaje się nie do końca zgodna z kodeksem ruchu drogowego. Mimo iż przepisy jasno mówią o użyciu świateł przeciwmgielnych, urzędy wydają homologacje na pojazdy z takim systemem. Ja postanowiłem sprawdzić jak to pomoże w nocnych wyjazdach.

5 lipca 2011

Światła dzienne

DRL VCDS Golf V
Od kiedy wprowadzono obowiązek jazdy z włączonymi światłami w ciągu dnia, Volkswagen zaczął aktywować w nowych samochodach uruchamianie ich przy zapłonie (DRL - Daytime Running Light). Tak właśnie było w moim Golfie. Po przekręceniu kluczyka włączały się światła mijania z przodu i z tyłu automatycznie bez podświetlania zegarów i przełączników. Nie można ich wyłączyć w żaden sposób. Taki model użycia świateł nazwano skandynawskim. W tym poście zmienię to ustawienie na model północnoamerykański. Co nam to da?

4 lipca 2011

Centralny zamek - zamykanie automatyczne

VCDS Golf V
Zmiana będzie dotyczyć centralnego zamka. Moje auto nie miało aktywnej blokady zamka wszystkich drzwi przy ruszaniu. Po aktywacji tej funkcji zamek będzie ryglował drzwi, kiedy samochód osiągnie prędkość 15 km/h. Dodatkowo aktywuję funkcję odryglowania drzwi przy wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Taka blokada jest całkowicie bezpieczna w razie wypadku i aktywacji któregokolwiek czujnika poduszek powietrznych, zamki odbezpieczają się.

29 czerwca 2011

Wymiana przedniego oświetlenia wnętrza

lampka wewnętrzna przednia
Wymiana przedniej lampy wewnętrznej jest tak samo prosta jak tylnej, jednak daje o wiele przyjemniejszy efekt. Różnice między standardową lampką, a tą z wyższych modeli to przede wszystkim podświetlone na czerwono przyciski do sterowania i dwie diody oświetlające centralną konsolę, tzw. Ambient. Dodatkowo lampki są ozdobione chromowo-matową obwódka. Oświetlenie przycisków oraz diody, regulowane są tak jak pozostała część oświetlenia funkcjonalnego - poprzez pokrętło pod kierownicą. Ta lampa ma dodatkowo w porównaniu do starej trzecie światło pośrodku.

27 czerwca 2011

Wymiana tylnego oświetlenia wnętrza

lampka wewnętrzna tylna
Standardowa lampa tylnego oświetlenia wnętrza ma dwie żarówki i jest zespolona z jednym wyłącznikiem. Żarówki nie są ukierunkowane i oświetlają całą tylną kanapę. Postanowiłem wymienić tę lampę na taką która ma oddzielne włączniki i ukierunkowane światło na jedną część kanapy. Przydaje się zwłaszcza gdy często jeździ się z dzieckiem. Poza tym lampka ma ładniejsze wykończenie z racji montowania jej w bogatszych wersjach - wokół pojedynczych lampek jest obramowanie chromowane. Wymiana jest banalnie prosta i każdy sobie z tym poradzi.

20 czerwca 2011

Numery części w VAG - jak dojść co i jak?

numery części
Numery części w naszych Volkswagenach sprawiają wrażenie dość skomplikowanych dla niewprawnego oka, ale w rzeczywistości mogą wiele nam powiedzieć o samej części jak i o naszym samochodzie. W oparciu o źródła stworzyłem mały przewodnik przez numerację - co oznaczają poszczególne symbole i jak szukać części zamiennych. Typowy numer części dla Volkswagena jest logicznym ciągiem liter i cyfr, składa się z bloku minimum 9 znaków, który można podzielić na 3 części po 3 znaki. Oprócz tego po dziewięciu znakach możemy spotkać literowe oznaczenie wersji (A, B ...) lub/i oznaczenie koloru, materiału danej części (np. 81U - czarny).

19 czerwca 2011

Grupa Volkswagen - dekodowanie numeru nadwozia/VIN

VAG numery VIN
System obecnego nadawania numerów pojazdów został znormalizowany w roku 1982 i istnieje nie zmieniony do tej pory. Każdy numer VIN (Vehicle identification number) składa się z 17 cyfr i liter, ale normy ich przydzielania różnią się między np. Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi, czy Japonią, jednak są między sobą kompatybilne. Grupa VAG (Volkswagen Aktiengesellschaft) do swoich pojazdów nadaje numery nadwozia właśnie wg tych norm, w których również określa wiele cech naszych aut. Poniżej wyliczone są właśnie te właściwości, dla których możemy dowiedzieć się cokolwiek o naszym samochodzie znając tak zwany numer nadwozia.