Menu

17 września 2011

Regulacja wysokości fotela pasażera

regulowane siedzisko
Rama siedziska fotela pasażera w moim Golfie to wersja podstawowa. Brak w niej regulacji wysokości przez co nie można zamontować pod nim szuflady. Postanowiłem zrobić fotel pasażera w pełnej opcji (pomijając elektryczną regulację), zaczynając od zmiany ramy siedziska na taką, w której regulacja wysokości istnieje i dodatkowo zamontowana jest szuflada. W dalszej kolejności postaram się zmienić ramę oparcia fotela na taką z regulacją lędźwiową i składanym całkowicie oparciem (w późniejszych postach). Najlepiej kupić fotel używany, który ma te wszystkie opcje i rozebrać go do samego szkieletu. Wymiana nie jest rzeczą prostą, więc jeśli ktoś nie czuje się na siłach nie polecam się podejmować. Na fotel "dawcę" sporo polowałem, ale w końcu udało się znaleźć taki, który posiada wszystkie opcje. Nie dało się go jednak po prostu podmienić, miał inny kolor tapicerki i obić bocznych, przez co wszystko musiałem dokupić w ASO.



czas Czas montażu: ok. 3-4 h.
wymagania Wymagania:
narzędzia Potrzebne narzędzia: klucz SPLINE M10
klucz SPLINE M8
klucz Torx T20
narzędzie do podważania plastików
narzędzie do zdejmowania poszycia tapicerki
lista 1 Potrzebne części:
  • rama siedzenia: 1K4881106 MP (LS MN MB) [szt. 1]
    z zamontowanymi:
    - rączka do regulacji wysokości: 1K0881092 B;
    - uchwyt do szuflady: 1k0881547 A (zamocowanym na nity).
  • uchwyt: 1K5882252
    z klamrą mocującą: 1K0881449 [szt. 1]
  • osłona boczna: 1K4881318 P
    (1K4881318 AB - dla składanego oparcia)
lista 2 Części wymontowane:


Kiedy mamy już przygotowaną nową ramę siedzenia do montażu, możemy
zabrać się za demontaż starej. Zacznijmy od wykręcenia fotela
pasażera z samochodu,
odpięcia przewodów z gniazda i wyniesienia fotela do miejsca
gdzie będziemy go rozbierać.
Zaczynamy od odwrócenia fotela do góry nogami. Najpierw
rozmontujemy górną część siedziska. Ja zacząłem od odpięcia
wszystkich spinek i zacisków do przewodów (zaznaczone na
czerwono na zdjęciu). Dobrze wcześniej sfotografować spód
fotela, żeby w nowej ramie poprowadzić taki sam schemat.
Jeszcze przed odczepianiem tapicerki i plastików musimy odkręcić
zapinkę do pasa bezpieczeństwa. Przymocowana jest jedną śrubą
(do odkręcenia - klucz SPLINE M8). Dodatkowo odłączamy mocowanie
pasa od kostki siedzenia i wypinamy jedną spinkę - jak na zdjęciu. Mocowanie
pasa odkładamy już na bok i bierzemy się za demontaż osłon plastikowych.
Po lewej stronie jest niewielka plastikowa kapa kryjąca. Trzyma się
na zatrzaskach i jednym plastikowym nicie. Aby wyjąć nit trzeba
wcisnąć do środka plastikowy kołeczek, tak aby wypadł. Nity są
dość delikatne i łatwo je zniszczyć, na szczęście to koszt kilkadziesiąt
groszy za sztukę (nr 8E0 881 500). Po osłabieniu nita plastik bez
problemu odejdzie od siedzenia.
Tak wygląda goła już część lewa siedzenia - przechodzimy na prawo.
Zaczynamy od pokrętła regulacji oparcia. Łapiemy całą ręką za pokrętło
i energicznie ciągniemy. Nie ma przy nim specjalnych spinek, więc
bez większych trudów powinno odejść.
Duża osłona po prawej stronie fotela trzyma się na takim samym
plastikowym nicie jak mniejsza, czyli trzeba wcisnąć kołeczek do
środka aby odblokować nit, oraz na dwóch zaciskach na uchwycie
metalowym.
Następnie zdemontujemy uchwyt, na którym trzymała się osłonka,
będzie wygodniej zdejmować obicie. Uchwyt trzymają dwie śrubki Torx T20.
Przechodzimy do części najtrudniejszej - odczepienie od ramy siedzenia
obicia materiałowego. Najpierw dwa haczyki po obu stronach ramy.
Na tylnej stronie fotela tapicerka zdejmuje się w miarę bezproblemowo.
Haczyki zachodzące na ramę po obu bokach trzeba mocno pociągnąć
zgodnie ze strzałką na zdjęciu i wyjąć z ramy.
Środkową część również podnosimy do góry i wyciągamy z haczyków.
I tak tylna część siedzenia jest już odczepiona od ramy.
Najtrudniejsze miejsca do zdjęcia to przód i boki. W tych miejscach
rama trzyma poszycie tapicerki ostrymi hakami i bardzo trudno
zdjąć z nich materiał. Być może kluczem jest dobre narzędzie -
najlepiej cienki i mocny haczyk.
Uff... udało się choć przyznam nie znalazłem sprytnego sposobu na
bez siłowe i bez mozolne zdjęcie poszycia siedzenia.
Teraz, kiedy już przewody poszycie i pozostałe elementy odczepiliśmy
od ramy, czas na odkręcenie jej od całego oparcia. Cztery śruby
(po 2 na stronę) odkręcamy kluczem SPLINE M8.
Zdejmujemy gąbke razem z pokrowcem, wyciągamy wiązki
przewodów. Podstawiamy nową ramę.
Zacznijmy od zainstalowania lampki tylnego oświetlenia nóg
(7L0947415). Wciskamy ją w otwór i wyciągamy przewody na zewnątrz.
Przekładamy też wszystkie przewody tak jak w starej ramie.
Na tak przygotowaną ramę możemy położyć już gąbkę wraz
z pokrowcem.
Teraz do nowej ramy należy przykręcić oparcie fotela. Dopóki go
nie dokręcimy nie zakładamy jeszcze materiału na ramę. Najłatwiej
będzie przekręcić cały fotel na bok i tak dopasowywać dwa elementy.
Trzeba uważać na śruby - nie są zbyt mocne - łatwo zniszczyć gwint
lub łepek z otworem na klucz. Cztery śruby dokręcamy
kluczem SPLINE M10.
Kiedy już przykręciliśmy oparcie do siedziska, możemy zająć się wiązkami
przewodów. Postarajmy się wpiąć wszystkie spinki i kołeczki mocujące
kable w te same miejsca w ramie siedziska. Przebieg przewodów
prowadzimy również w ten sam sposób.
Czas na wciśnięcie obszycia siedziska w ramę. Nie jest to takie trudne
jak zdejmowanie. W przedniej i bocznych miejscach po prostu
dociskamy brzegi, a tapicerka sama się zakotwicza. Tylna część jest
też dość prosta.
Teraz przykręcamy uchwyt boczny (Torx T20).
Po lewej stronie możemy już założyć osłonkę plastikową, a następnie
przykręcić zapinkę pasa. Należy pamiętać o podłączeniu kostki
zapinki do wiązki w fotelu! Zapinkę dokręcamy kluczem SPLINE M8.
Po prawej stronie również przyczepiamy osłonkę plastikową oraz
rączkę do mechanizmu podnoszenia fotela.
Ostatnią już rzeczą do zamontowania będzie rama szuflady pod
siedzeniem. 5 śrub Torx T20 wkręcamy w zaznaczone miejsca.
Pozostaje zamontować fotel do samochodu...
...gdzie oczywiście podłączamy wszystkie wiązki do podłogi pod
siedzeniem w samochodzie, nie dokręcamy oczywiście jeszcze szyn.
Ostatecznie pasujemy fotel na miejsce w podłodze, dokręcamy
cztery śruby i  koniec.

14 komentarzy:

  1. Witam serdecznie,

    Mam pytanie, jakim momentem należy dokręcić śrubę SPLINE M8 mocującą zapinkę pasa bezpieczeństwa?

    Pozdrawiam,
    Maciej Jankowski

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za odpowiedź.
    Jestem pełen uznania dla autora tego bloga. To skarbnica wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,

    Mam jeszcze jedno pytanie:
    Czy podany przez H.R. Etzolda moment dokręcenia 4 śrub SPLINE mocujących prowadnice fotela, o wartości 40 Nm nie jest zbyt wysoki?
    Te śruby nie wyglądają mi na 40 Nm, ale moja wiedza o gwintach i momentach nie jest poparta dużym doświadczeniem.

    Pozdrawiam,
    Maciej Jankowski

    OdpowiedzUsuń
  4. Moje wątpliwości są rozwiane.
    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam,
    mj

    OdpowiedzUsuń
  5. Super modyfikacje!

    A jak będzie wyglądało założenie mat grzewczych do Golfa V ?
    Byłby to pomocny artykuł :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. gdzie można kopic mechanizm podnoszenia fotela bo niestety mój nie działa i jak to sie fachowo nazywa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy co się zepsuło, być może wpadł jakiś długopis albo moneta i się przyblokował mechanizm. Wymiana to jedynie cała rama siedziska wraz z szynami, nie ma tu oddzielnej części podnośnika

      Usuń
    2. http://allegro.pl/regulacja-fotela-pp-vw-golf-4-skoda-octavia-f-v-i4155974451.html
      właśnie mi się to popsuło tylko to jest do golfa IV a do piątki jest troszeczkę inna. wiec szukam po całym internecie i nie moge znalesc

      Usuń
    3. nr części to 1K0881053A (lewy) 1K0881054A (prawy), koszt w salonie 365 zł,

      Usuń
  7. Witam, a ja mam inny problem - chcialbym zmienić kąt siedziska w golfie 7 tak, żeby jego przód był wyżej - czy da się to w ogle zrobic?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, czy można jaśniej wytłumaczyć schemat podłączenia kabli lampki tylnego oświetlenia nóg pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest temu poświęcony cały wpis na blogu dla samochodów VW Golf i CC, czy tam jest coś niejasne?

      Usuń