Uruchominy AdBlock na stronie może spowodować ukrywanie lub niepoprawne wyświetlanie niektórych treści.

21 marca 2012

wymiana radia - rcd 310

oświetlenie
Powoli zacząłem się brać za audio w swoim samochodzie, a pierwszym krokiem będzie wymiana radia. Na razie będzie to tylko nowszy model, czyli wymiana z RCD 300 na RCD 310, natomiast docelowo zapewne nawigacja. Pierwotne radio postanowiłem sprzedać, do czego potrzebuje oczywiście kodu odblokowującego, którego w żaden sposób nie mogłem się doszukać w dokumentacji, którą odebrałem wraz z samochodem w Polskim salonie. Jest to niedopatrzenie dealera, ale ja również tego niedopilnowałem. Odczytanie kodu jest dość trudne, wykonuje je jedynie ASO po podłączeniu się do bazy głównej VW. Jest możliwość oczywiście odczytania kodu przez elektryka, ale z tego co wiem musi on odczytać pamięć eeprom, co bez ingerencji w elektronikę radia się nie obędzie. Postanowiłem zatem podzwonić po serwisach i dowiedzieć się jak wygląda sprawa. I tak zacząłem od firmy Danelczyk Lublin, która to owego kodu przy sprzedaży mi nie dostarczyła: 150 zł; Szewczyk W-wa również 150 zł; rekordzista - Zasada W-wa to 220 zł i na koniec Chylińscy także stolica, ku mojemu zaskoczeniu, 88 zł co i tak jest dużą kwotą za 15 min pracy, jednak najniższą z możliwych, na marginesie dodam, że jest to jedyny serwis który do tej pory mnie nie rozczarował.
Wracając do wymiany - nie jest to szybka sprawa - cały panel środkowy wraz z górnym nawiewem jest do wymontowania. Trzeba pokonać kilka wkrętów Torx i zatrzasków, aby dostać się do śrub mocujących radio, ale o tym poniżej.




czas Czas montażu: ok. 1-1,5 h.
wymagania Wymagania: moduł Gateway 1K0907530L lub wyższy
narzędzia Potrzebne narzędzia: klucz TORX T20
narzędzie do podważania plastików
lista 1 Potrzebne części: radioodtwarzacz CD/MP3
RCD 310 1K0057186 AA

lista 2 Części wymontowane: radioodtwarzacz CD/MP3
RCD 300: 1K0057186 AD


Radio RCD 300, do wymontowania.
Przed wszelkimi czynnościami, upewnijmy się czy aby na pewno
nie ma w odtwarzaczu płyty CD.
Aby dostać się do śrub trzymających radio, trzeba zdemontować
plastiki na całym słupku środkowym, zaczynając od górnego nawiewu.
Pierwsze są dwa plastiki, które zwyczajnie podważamy,
z jednego z nich wypinamy kostkę
następnie kratka nawiewu, jest również do podważenia, trzyma się
na metalowych spinkach, które przy zdejmowaniu mogą się
odczepić i spaść do kanału wentylacyjnego. Dobrze więc będzie
zamknąć go przed operacją.
Teraz obudowa kanału powietrznego górnego wraz z zamknięciem,
tu mamy pierwszy wkręt Torx T20 w miejscu gdzie wychodzą
przewody. Po jego odkręceniu odczepiamy górną część.
Kolejne dwa wkręty pokażą się po odczepieniu górnej obudowy,
to także Torxy T20, po których wykręceniu będziemy mogli
odczepiać z zatrzasków cały panel środkowy z przednimi
kratkami wentylacyjnymi.
Podważamy go z przodu, tak aby pierwsze zatrzaski puściły,
po czym mocno podnosimy do góry.
Odkryją się kolejne wkręty trzymającą dolną plastikową maskownicę.
Po odkręceniu panel odczepiamy z klipsów, delikatnie by nie połamać,
a pod nim już tylko śruby mocujące nasze stare radio - 4 szt. Trox T20.
Po odkręceniu wysuwamy odbiornik, odblokowujemy kostkę z przewodami,
wyciągamy dwa przewody antenowe i stare radio już możemy odłożyć w kąt.
Czas podłączyć nowe radio, jednak pojawia się różnica przy
złączu antenowym (lewy górny róg), stare radio ma dwie niezależne
kości i złącze jest rozstawione szeroko, natomiast nowe radio, trzeciej
generacji ma połączoną kość z gniazdami blisko siebie, a te z RCD 300
się nie mieszczą. Rozwiązaniem było spiłowanie ścianek lub usunięcie
jednej z obudów, ja spiłowałem obydwie ścianki jak najcieniej
i wcisnąłem je razem. Bez problemów wchodzi kostka zasilająca.
Po podłączeniu wkładamy radio na swoje miejsce, wpisujemy kod,
sprawdzamy czy wszystko działa bez zarzutów.
Jeśli wszystko jest w porządku, zakładamy z powrotem zdemontowane wcześniej
plastiki i cieszymy się lepszym brzmieniem z głośników, choć może to tylko
efekt placebo.

52 komentarze:

  1. Przy odbiorze golfa VI w lipcu 2011 zapytałem o kod do radia dealera - odp: ze względów bezpieczeństwa danych nie udostępniamy (kiedyś rzeczywiście to robili, teraz są nowe wytyczne od centrali).

    Przy wymianie rcd310 na 510 pojawił się problem kodu. Zadzwoniłem do sprzedawcy VW z prośbą o jego podanie.. i tu napotkałem na problem: "A po co?, Czemu? Jak to? W ogóle dlaczego?" i ściemniłem, że odłączony akumulator, reset radia i bez kodu ani rusz. Ostatecznie się zgodził.

    Okazało się, że przyjazd do aso a tym bardziej podpięcie do kompa nie jest tu niezbędne. Ponoć w bazie aut, w rozszerzonej informacji na podstawie nr VIN przypisany jest kod do oryginalnego radia.

    Trochę nie chce mi się wierzyć, że tylko nowe auta mają w bazie przypisany ten kod do nr VIN w systemie VW... W końcu zarobek dla aso gwarantowany.

    P.S. Przy wymianie radia kierowałem się głównie zmieniarką i navi - nie liczyłem na szczególną poprawę brzmienia. Grubo się pomyliłem. Efekt jest i to baaardzo pozytywny.

    Tak więc polecam mobilnym melomanom zmianę na lepsze - nie pożałują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wystarczy tylko VIN, trzeba podać nr seryjny radia niestety (tak jest przynajmniej w ASO VW w Niemczech).

      Usuń
    2. No ja też zmieniłem RCD 300 na RCD 510, różnica dźwięku przy tych samych głośnikach jest ZNAAACZNA! Polecam!

      Usuń
  2. Kupiłem w grudniu 2011 golfa V z komisu u Zasady na Grochowskiej,w instrukcji ani w innych dokumentach samochodu nie było kodu do radia ,więc podjechałem w wolnej chwili do sprzedawcy gdzie podłączyli samochód pod komputer i otrzymałem kod za darmo.Dzwoniłem wcześniej na Sąsiedzką gdzie samochód był kupiony przez pierwszego właściciela, a tu zdziwko za pojazd który sprzedali i już raz wzięli kasę za kod trzeba zapłacić.

    OdpowiedzUsuń
  3. A nie trzeba czasem, przy wymianie radia na nowsze, wymienić też sterownik lub bramkę? Mam MKV z 2005 r. i chciałem kupić nowsze ale naczytałem się na forum, że nie będzie działać bo włąśnie trzeba coś więcej wymienić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. napisałem to w wymaganiach, u mnie był z literką L.

      Usuń
  4. Witam, mam pytanie, zamontowałem w swoim golfie V radio RCD 310 i nie działa mi podświetlenie na niebiesko - wtedy jak włączam światła, co może być powodem??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moduł Gateway pasuje do radia, jaką ma literkę na końcu? Może podłączenie kostki albo wada radia, trudno powiedzieć.

      Usuń
  5. Modułu jeszcze nie sprawdzałem, dziś go zobacze ale zauważyłem że radio nie kradnie mi prądu. Z moich obserwacji wynika, iż radio przy włączeniu świateł na nie uruchomionym silniku podświetla się natomiast jeśli silnik zapale to gaśnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. A jak sprawdzić który moduł mam dokupić do swojego auta, montując w nim to radio?

    OdpowiedzUsuń
  7. najlepiej z literką L, nowsze mogą mieć błędy komunikacji z innymi sterownikami

    OdpowiedzUsuń
  8. A jak gra to radyjko w porównaniu do 300? Jest zauważalna różnica?
    Jeśli mam w aucie 10 głośników (wersja Sportline), to czy to radyjko będzie mi z nimi współpracować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie jest różnica, może niepowalająca natomiast jest. Poza tym RCD310 ma rozszerzone sterowanie dźwiękiem.

      Usuń
  9. Golf v 2004. Radio działało przez tydzień bez zarzutów, od wczoraj nagły brak podświetlenia... co może być problemem? Proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do serwisu, podłączyć pod VAS i wszystko się wyjaśni.

      Usuń
    2. Witam!
      Przede wszystkim - super blog i świetne manuale!
      Mam bardzo podobny egzemplarz Golfika.
      Variant 1.6 8V 102KM Trendline z 2008 z ówczesnym pakietem 990.
      Mam niestety (a może stety) Climatic a nie Climatronic.
      Korzystając z Twoich manuali wymieniłem już przednią lampkę
      podsufitki i kierownicę na skórzaną.
      Wymieniłem też głośniki na porządny odseparowany zestaw.
      Chyba przyszła pora na wymianę RCD300 na RCD310.
      Pytanko: jak sprawdzić czy mam odpowiedni moduł Gateway?
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam,
    W moim golfie plus z XI 2008 mam radio rcd210, na jakie musze wymienic, aby założyć głośniki w drzwiach tylnich i aby nie utracić informacji z radia na wświetlaczu w desce rozdzielczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuje bardzo,
      a co do doświetlania zakrętów w moim golfie?

      Usuń
    2. Komentarze podpisane są anonimami, nie wiem który to komentarz, proszę napisać maila - kontakt po lewej stronie

      Usuń
    3. Mam golfa plusa z XI 2008 w wersji united, chciałbym założyc doswietlanie zakrętów, ale elektryk powiedział mi, ze w moim modelu nie idzie. szkoda ponieważ jest on nieźle wyposażony. Ma podświetlanie nóg z przodu, czujnik deszczu, czujnik świateł, oczywiście ma halogeny ,kierownicę wielofunkcyjną, klimatronik, doświetlanie po odblokowaniu centralnego zamka, w winie zaznaczone jest jako model z 2009 roku. Co zrobić , zeby to działało? Pisałem poprzednio o wymianie radia

      Usuń
    4. to oczywiście mało prawdopodobne żeby przy takiej wersji był ubogi Bordnetz, trzeba sprawdzić numer, jakby mi Pan go podał to będzie wiadomo czy się da czy nie

      Usuń
    5. Ja mam Golfa United z marca 2008 i doświetlanie zakodował mi kolega w serwisie VW działa jak trza.Mam sterownik 3C0937049 AJ i trzeba tam wpisać wartość 00001100. Powinno działać oczywiście na Auto (po zmroku)lub włączonych mijania. Efekt jak dla mnie jest kiepski ze względu chyba na kiepskie halogeny (nie soczewkowe), chociaż nie widziałem jaki jest efekt na soczewkach.

      Usuń
  12. Czy funkcje do parktronica oraz wizualizacji klimatyzacji dzialają od reki na rcd310 ? Czy potrzebne dodatkowe kodowanie ? jeżeli tak to jakie ?


    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klimatyzacja działa z nowym panelem 5K0, parktronik, niestety nie wiem

      Usuń
  13. Koledzy podpowiedzcie jak sprawdzic modul jaki mam u siebie ? Bartek.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolego działa też na gateway'u E z 2008 roku, pobór prądu identyczny jak na na rdc 300 - auto passat.

    OdpowiedzUsuń
  15. czy przy zmianie z radia rdc 300 na niefabryczne np kenwood z dvd też konieczna jest wymiana gateway, czy też jest ryzyko rozładowania akumulatora?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam mam takie pytanko bo nie zamknąłem kanału wentylacyjnego i wpadła mi tam jedna blaszka, jaki jest sposób na jej wyciągnięcie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężka sprawa, chyba nie warto tyle rozbierać.

      Usuń
    2. Tyle rozbierać, czyli co masz na myśli?

      Usuń
    3. A powiedz mi czy jakby ta blaszka tam została to jaki to będzie miało wpływ na działanie klimatyzacji? Czy może ona gdzieś wpaść i zablokować coś a w konsekwencji coś się spali?

      Usuń
    4. Nic się nie stanie, może spróbować jakimś magnesem z drucikiem to wyciągnąć.

      Usuń
  17. Apropo kodu z radia. Też wymieniłem w moim mkV RCD300 na RCD510 i w ASO Opole za kod z radia zapłaciłem 50 zł

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam , Czy radio RCD 310 pójdzie na module Gateway o oznaczeniu końcowym E ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ktoś powyżej napisał, że działa - ja nie sprawdzałem - informacja z RossTech jest że od L.

      Usuń
  19. A jaka jest sprawa z czujnikami parkowania na wyswietlaczu radia ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam,

    gdzie znajde oznaczenia modulu Gateway? musze rozebrać radio? ksiązka serwisowa?
    golf v 2008

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niechcący usunąłem Twój komentarz, przepraszam :), jeśli masz jedną antenę tzn. że masz tylko dachową, sprawdź proszę czy w bocznych tylnych szybach nie jest zatopiona antena, być może ta wersja była tak oszczędna że do RCD210 nie dawali bocznych szyb z dodatkową anteną.

      Usuń
    2. RCD 210 nie ma dwóch wejść antenowych tylko jedno, być może dlatego nie ma dodatkowej anteny do podłączenia, niestety mój golf nie ma w tylnych szybach anteny zatopionej, pytałem czy ma to znaczenie w które wejście antenowe rcd 310 podepnę antenę ma znaczenie ponieważ zdarza się, że auto gubi fale. Mam dziwne wrażenie że RCD210 w moim samochodzie lepiej działało :( pozdrawiam Marcin

      Usuń
  22. Witam tydzień temu kupiłem Golfa V z 2003 roku 1,9 105 km. Wczoraj chciałem sprawdzić jak działa odtwarzacz cd. Próbowałem włożyć płytę. Nie mogłem okazało się że znajduję się jakaś płyta. Nie mogę jej wyjąć. Nie raz wciskałem przycisk EJEKT. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najlepiej wyjąć radio i zanieść do jakiegoś elektronika, mógł paść mechanizm od płyt, może być już bezużyteczne radio, ja nic nie doradzę niestety.

      Usuń
  23. Koledzy proszę o informację w komentarzu. Czy przy zmianie radia RCD300 na jakieś inne dodatkowe JVC czy dowolne - jest konieczność wymiany modułu Gateway? Pytanie 2: gdzie znajduje się ów moduł i jak sprawdzić jaki się posiada. Proszę o odp

    OdpowiedzUsuń
  24. witam. miesiac temu zamontowalem rcd 310 do golfa v z 2004 roku , wszystko gralem ladnie nie bylo zadnych problemow. Od paru dni widze ze w ogole nie ma podswietlania w radiu przyciskow i ekranu, ale ekran wszystko dziala. co moze byc przyczyna. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam a nie rozładowuje Ci się akumulator?bo u mnie po 1 dniu nie jeżdżenia pada,podobno to wina gatewey-a

      Usuń
  25. Witam, ja mam pytanie czy po demontażu elementów deski nie będą mi one skrzypieć...:/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o ile nie uszkodzą się zatrzaski, albo nie powypadają spinki, to będzie OK

      Usuń
  26. Witam,
    Zamieniłem w swoim golfie plusie 2008 rok radio RCD 510 na dedykowane do vw, niestety nie gra za czysto (gubi zakres fali). Czy jest na to jakas rada?

    OdpowiedzUsuń
  27. Golf 5 2005/06 rok wersja sport line . Posiadam Orginalne radio bez mp3 i nie znam modelu . Zamowilem sobie radio rcd310 ze wzgledu na obsluge mp3 i obsluge zmieniarki wraz ze wzmacniaczem . Jak myslicie ? czy mam odpowiedni gateway do wykonania tej czynnosci ? nie moge sprawdzic sam jaki model sterownika posiadam bo mieszkam za granica ,a auto zostalo w Polsce ...

    OdpowiedzUsuń
  28. to na pewno masz stary sterownik, u mnie w golfie z rocznika 2005 mialem z koncowka E

    OdpowiedzUsuń