24 września 2016

illuminacja klamek wewnętrznych (CC)


illuminacja klamek
Illuminacja, czyli podświetlenie klamek wewnętrznych to naprawdę fajna sprawa, nawet może nie tyle praktyczna co dająca fajne wrażenie w aucie w czasie panującej wokół całkowitej ciemności. Podświetlenie w CC jest białe i dość delikatne i reaguje na ściemnienie pokrętłem w konsoli głównej. Do montażu niestety musimy wymienić wszystkie klamki wewnętrzne, no chyba że komuś się zechce bawić w wycinanie otworów prostokątnych, mi niestety nie chciało się, więc podaje specyfikację na nowych częściach. W komplecie części potrzebujemy klamki, żarówki, wtyku i dwóch przewodów. Jedne drzwi na częściach z ASO to koszt ok 150 zł. Używanych części do tego modelu niestety na rynku wtórnym brak.





czas Czas montażu: ok. 2-2,5 h.
wymagania Wymagania:
narzędzia Potrzebne narzędzia: klucz TORX T20
klucz TORX T30
narzędzie do podważania plastików
szczypce do przewodów
interfejs diagnostyczny VAG COM
komputer z oprogramowaniem VCDS
lista 1 Potrzebne części:
lista 2 Części wymontowane:
  • klamka wewnętrzna drzwi:
    kierowcy: 3C8837113 G VAL [x 1]
    pasażera lewy tył: 3C8837113 F VAL [x 1]
    koszyk
    pasażera prawe p/t: 3C8837114 F VAL [x 2]
    (VAL - satin black/czarny satynowy; OKB - desert beige/beż pustyni; OKR - brown/brąz)



Montaż w drzwiach przednich


| Montaż w drzwiach tylnych | Kodowanie VCDS |

Zaczynamy montaż w przednich drzwiach od wyjęcia panelu
z przełącznikami.
Po zdjęciu odpinamy kostki i odkładamy panele na bok.
Następnie musimy zdjąć plastikową osłonkę, aby dostać się do
śruby mocującej. Montaż oświetlenia ostrzegawczego jest taki sam
dla obu drzwi przednich.
Śrub z główką Torx30 są dwie. Od razu możemy je odkręcać.
Moment dokręcania - 4,5 Nm.
Na dole jeszcze pozostają dwa wkręty Torx20, je też odkręcamy.
Moment dokręcania - 1,7 Nm.
Pozostaje jeszcze plastikowy kołeczek przy głośniczku lusterka. Aby go
wyjąć, musimy wcisnąć do środka mały trzpień, który poluzuje rozprężenie
kołka i pozwoli swobodnie go wyjąć bez uszkodzenia. Trzpień nie należy
wciskać do samego końca, wystarczy 1-2 cm, wtedy nam nie wpadnie do
środka.W razie jednak, gdyby komuś się zgubił lub zniszczył,
podaje numer części: N91050001, koszt to ok 3,5 zł.
Jeśli poodkręcaliśmy wszystko, czas na spinki. Sześć spinek
czy też kołków tapicerki, które trzeba rozpiąć bez wyrządzenia szkód
to nie lada wyzwanie. Odpinamy je w zaznaczonej kolejności,
łapiąc je specjalnym narzędziem do tego stworzonym i odbezpieczamy
jeden po drugim. Jeśli wyszarpiemy tapicerkę na siłę, kołki pourywają
nam mocowania w tapicerce i trzeba będzie je spawać tworzywem.
Jeśli jesteśmy pewni, że wszystkie spinki puściły, chwytamy tapicerkę za dół,
delikatnie odchylamy i podnosimy ją do góry. Trzeba to robić ostrożnie,
ponieważ nie wszystkie połączenia jeszcze są odpięte od niej,
np. haczyk zaczepiony do klamki, czy kostki, które można wyrwać.
Tapicerkę odkładamy na bok i znajdujemy podłączoną do sterownika
kostkę 32-pinową - jest szara z różowym czy też fioletowym zapięciem.
Odpinamy ją od sterownika odbezpieczając zapięcie.
Wiązka przewodów przymocowana jest do kostki opaską zaciskową,
obcinamy ją nie uszkadzając przewodów,
po czym wysuwamy białą wtyczkę z szarej osłonki.
Jeśli wcześniej tego nie zrobiliśmy, czas zbudować wiązkę. Do tego bierzemy
wtyczkę 8W0 971 832, może być również z początkiem 4B0, ta jednak została
wycofana. W otwory we wtyczce zakotwiczamy końcówki przewodów
000 979 009 E. Ja użyłem do tego oryginalnych kolorów przewodów, takich jak
podaje w schemacie VW, czyli na [+] przeznaczyłem przewód żółto-szary,
natomiast na [-] brązowy kolor. Co do numeru miejsca to jest to obojętne
czy plus włożymy w 1 czy w 2, dlaczego? wytłumaczę poniżej.
Ja założyłem, że pin 1 to [+], a pin 2 to [-].
Kostka 8W0 971 832 jest nie do końca dopasowana do modułu LED,
ma zatrzask, który trzeba po prostu wyłamać, bo jest nie potrzebny.
Po wyłamaniu wtyczka pasuje zarówno z jednej jak i drugiej strony.
Gotowa wiązka do wpięcia w moduł LED.
Z wiązką przewodów wracamy do wtyczki sterownika drzwi przednich.
Wtyczka ma 32 miejsca, podzielone w dwa rzędy po 16. Piny oznaczone są
na wtyczce bardzo nieczytelnie, trzeba się dobrze przyjrzeć, aby dostrzec
wyryte cyferki pierwszego i ostatniego pinu po każdej ze stron: 1 - 16; 17 -32.
Nam potrzebne tylko miejsce nr 17, gdzie zakotwiczamy przewód  zasilający
z plusem. Przewód minusowy musimy podpiąć do obecnego brązowego
przewodu w tej samej kostce, który jest uziemieniem przełącznika szyb. 
Wspomniany wyżej minus od oświetlenia klamki, podpinamy pod minus
przycisku otwierania szyb. W tym celu musimy rozpruć parcianą izolację
i wydobyć brązowy przewód przełącznika. zdejmujemy z niego
ok. 1 -2 cm izolacji i wlutowujemy przewód od naszego oświetlenia.
Po tej operacji całość porządnie izolujemy
i porządkujemy przewody.
Czas na wymianę klamki wewnętrznej na taką z otworem na moduł LED.
Aby dostać się do klamki, musimy zdemontować oparcie w drzwiach
oraz uchwyt. Najpierw odkręcamy 7 wkrętów Torx T20
Po czy poluzuje się oparcie i będziemy mogli go wyjąć.
Następnie odkręcamy klamkę wraz z ramką przytrzymującą, dwa wkręty
Torx T20, po czym podważamy w miejscu strzałki delikatnie plastik.
Klamka zdemontowana, czas na podmianę.
Nową montujemy w miejsce starej i dokręcamy wszystkie wkręty,
a następnie zakładamy moduł LED. Trzeba dobrze dopasować do otworu,
przezroczysta zakładka na samym końcu musi wejść pod ramkę
wewnętrzną klamki.
Montujemy wszystko w kolejności odwrotnej i oto efekt końcowy. Jednak
przed montażem i zakodowaniem illuminacji należy podłączyć żarówkę
i sprawdzić czy działa.
Trudno jest po ciemku uwiecznić aparatem efekt illuminacji klamki
wewnętrznej. W rzeczywistości wygląda to lepiej niż na zdjęciu.



Montaż w drzwiach tylnych


| Montaż w drzwiach przednich | kodowanie VCDS |

Tak jak z przodu zaczynamy od demontażu  przełącznika wraz z ramką,
odpięciu i odłożeniu na bok.
Demontujemy również plastikową zaślepkę, pod nią jest otwór ze śrubą
mocującą tapicerkę
Śruby odkręcamy kluczem Torx T30.
W przypadku tylnego poszycia, jedynie dwie śruby mocują je do drzwi,
natomiast mamy 7 spinek, które trzeba odczepić.
Demontujemy w kolejności z poprzedniego zdjęcia, każdą po kolei, tak
aby nie oderwać tapicerki siłą i nie narobić szkód.
Kiedy mamy pewność, że wszystkie klipsy puściły, możemy delikatnie
odchylić i podnieść do góry całą tapicerkę drzwi.
Dostaniemy się do pozostałych do odczepienia miejsc: haczyk klamki
czy kostki.
Teraz czas na moduł, kostkę odpinamy od modułu i wysuwamy z osłonki
z pomocą płaskiego śrubokręta.
Tak jak w przypadku przednich drzwi, wiązkę przygotowujemy
w taki sam sposób.
Dwa przewody wtykamy do kostki, zapamiętajmy gdzie jest plus i minus.
Gotowa wiązka.
Wracamy do wiązki modułu. Jest tu dość ciasno, w porównaniu do przednich
drzwi gdzie instalacja jest rozdzielona na więcej wtyczek, tu jest tylko jedna.
W gąszczu przewodów znajdujemy pin 10 (+) gdzie zakotwiczamy nasz
przewód z modułu LED.
Następnie wkładamy kostkę w obudowę i wciskamy cały zestaw w moduł
sterujący drzwiami.
Pozostaje jeszcze masa, którą musimy tak jak w przypadku przednich drzwi
podłączyć do brązowego przewodu z przełącznika szyb. To musi być to samo
uziemienie. Dostajemy się do niego rozpruwając parcianą izolację
po czym wlutowujemy się w przewód.
Czas na podmianę klamki tylnej, czynność jest identyczna jak w przypadku
przodu - 7 wkrętów Torx T20.
Demontujemy oparcie,
następnie klamkę
i ramkę,
wkładamy nową z wycięciem
i zakładamy led, po czym składamy wszystko do pozycji wyjściowej.




Kodowanie VCDS


| Montaż w drzwiach przednich | Montaż w drzwiach tylnych |

Wybieramy sterownik
i tu mam kodowanie tylko w dwóch sterownikach, obie funkcje dla przodu
i dla tyłu aktywujemy w drzwiach przednich, lewych i prawych. Tu
wybieramy sterownik drzwi kierowcy,
który się oczywiście zgłosi jako przedni lewy sterownik, a po wybraniu
Coding....
... mamy możliwość wyboru które z drzwi chcemy modyfikować:
0 - to przednie drzwi; 1 - tylne. Jeśli będziemy chcieli wybrać
tylne drzwi w oknie głównym, program nie połączy się z nim.
Kiedy już jesteśmy we właściwym module, będziemy mogli
kodować przez pomocnik kodowania - to nowość, w starszych
sterownikach nie było takiej możliwości.
Przechodzimy do bajtu 2 i zaznaczamy Bit 3, po czym wychodzimy
ze sterownika
i zatwierdzamy "Do it!"
Zatwierdzone, pozostało wykonać operację dla każdych drzwi
oddzielnie czyli w sterowniku 42 i 52 dla przednich i tylnych drzwi.

16 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy blog. Dużo fajnych i pożytecznych porad. Z niektórych sam skorzystałem :) Będę polecał znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, świetny efekt! I super przygotowany tutorial, pozdrawiam. W.

    OdpowiedzUsuń
  4. Popieram, bardzo rzetelnie przygotowany poradnik, oby nie zaginął w czeluściach internetu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Swojego CC z 10r. mam już przerobionego od 2 lat, korzystałem wtedy z info strony golfa bo o cc jeszcze nie było a przecież każdy VW jest podobny. Zakładałem oświetlenie pod nogi przód i tył, oświetlenie ostrzegawcze w każde drzwi (wymienione później na led logo), zamontowałem org. listwy na drzwi z ledowym podświetleniem (ambiente) tylko biały kolor mi się nie podobał więc wymieniłem diodę na inny kolor, (auto kolor LD5Q więc diody podobne ) do tego doszło właśnie oświetlenie klamek tak jak miałem w B5 i też w kolorze auta, do tego ledowe podświetlenie pod zewnętrznymi lusterkami ( nie miałem wcale a wystarczy dołożyć i zakodować), jeszcze by się przydało przerobić tylną lampkę sufitową aby włączniki też były podświetlone i żeby świeciły tylne kratki nawiewu tak jak przednie. Poradnik pierwsza klasa, Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Mam pytanie czy listwy led w drzwiach koduje się tak samo jak podświetlanie klamek
    Passat cc 2009

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaki pin jest potrzebny aby wpiąć się w wiązkę? jeśli nie chcę kupować oryginalnego przewodu?

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaki potrzebuje pin aby wpiąć się do wiązki bez oryginalnego kabla?

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja mam pytanie z innej bajki.. co jeśli u mnie pin 10 jest już zajęty ??

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy znajde tu dobrego czmowieka ktory mi to ogarnie vw cc 2012... poprostu nie mam cierpliwosci do takiej roboty... jestem z Slaska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mogę ogarnąć lampki w klamkach w CC jestem z Jasienicy koło Bielska-Białej

      Usuń
  11. Witam, czy można podpiąć zamiast oświetlenia klamek oświetlenie dekorow za pomocą popularnych światlowodow?? Czy może lepiej podpiąć ten światłowód pod przycisk szyb??

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj zrobiłem tak jak pokazałeś ale działa tylko u pasażera z przodu, mam Anglika noe wiem czy to ważne ale na pinie 17 od kierowcy strony z modułu pin 17 pokazuje 0.8v dlaczego tak jest? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. W przypadku tylnych drzwi pin 10 mam zajęty czy podpiąć sie pod pin 4 tak jak któryś z kolegów to wyrzej napisał?

    OdpowiedzUsuń