Menu

16 kwietnia 2017

oświetlenie przestrzeni nóg (B7, CC)

oświetlenie przestrzeni nóg
Kolejne auto bez oświetlenia miejsca na nogi. Ewidentnie jest mi tego brak, choć zapewne są tacy, którzy powiedzą że jest to zbędny "bajer", to można się do tego przyzwyczaić. Montaż jest taki sam jak w przypadku Golfa i innych modeli z grupy VAG. wpinamy się do Centralnego Modułu sterowania z jednym zasilającym przewodem, który dostarczy prąd na lampki, naturalnie po aktywacji tej funkcji w VCDS. W modelu CC oświetlenie nóg obsługiwane jest już przez światła ledowe. W jednym poście zawarta jest już instalacja przodu i tyłu z pełną wiązką fotela. Wszystkie otwory na lampki istnieją fizycznie i nic nie trzeba wycinać poza wyłamaniem zaślepek. Największą trudność sprawia sensowne umieszczenie instalacji. Starałem się zrobić tak, aby przypominało to podłączenie fabryczne, choć zdaje sobie sprawę, że od niego odbiega. Lampki oświetlenia na allegro często przewyższają cenę tą, za jaką kupimy część nową w ASO, nie wiem z czego wynika taka sytuacja, lampki osiągają cenę 60-70 zł (bez przesyłki), podczas gdy w serwisie cena to ok. 45 zł. Poniższa instrukcja przeprowadzona jest na modelu CC, jednak zapewne jest do zastosowania w wielu innych modelach.
Kilka słów jak to działa: po aktywacji funkcji oświetlenie nóg rozświetla się po otwarciu obojętnie których drzwi w całym samochodzie - lampki nie działają wybiórczo. Dodatkowo MFA umożliwia nam regulowanie funkcją w czasie jazdy - możemy włączyć oświetlenie od 20 do 100% pełnego światła. Dla mnie 20% działa rewelacyjnie w czasie jazdy, jest delikatne i nie rozprasza.






TABELA



wymagania
czas
2-3 godz.
narzędzia
klucz/bit TORX T20
klucz 11 mm
klucz SPLINE M10
śrubokręt płaski
narzędzia do podwarzania plastików
szczypce do przewodów
interfejs diagnostyczny VAG COM
komputer z oprogramowaniem VCDS
części
lampka: x4
wtyk lampki: x4
wtyk gniazda siedzenia Male: x2
wtyk gniazda siedzenia Female: x2
przewód serwisowy: x4
przewód serwisowy: x1
przewód serwisowy: x2
przewód serwisowy: x2
końowka oczkowa nieizolowana: x2
przewód FLRY 0,5 mm²: x5mb
przewód FLRY 0,5 mm²: x6mb
taśma parciana gładka:
opaska zaciskowa czarna:x2
pozostałości




Etap 1 - podłączenie do CECM


Centralny sterownik elektryki do którego musimy się podpiąć znajduje się
pod kierownicą, po lewej stronie. Trzeba odkręcić 3 wkręty Torx T20,
aby zdemontować osłonę nad pedałami.  

Maskownice oprócz torxów trzyma jeszcze zaznaczony na zdjęciu
zatrzask. Złącza OBD nie musimy demontować, ma wystarczającą długość
przewodu, aby nie przeszkadzał. 

Bordnetz ma wpięte trzy sporej wielkości kostki - A, B i C, nam potrzebny
środkowy wtyk biały - B. Oby odpiąć wtyk ze sterownika musimy przesunąć
czarną dźwignię, którą blokuje zapadka zaznaczona małą strzałką.

Kiedy kostkę mamy w rękach, musimy pozbyć się czarnej opaski,
przecinając ją, następnie podważając zaznaczone zapadki, wysunąć
kostkę główną z osłonki.

Następnie namierzamy Pin 50 - kostka ma 52 wejścia, pierwsze i ostatnie
w rzędach są wyryte. Wpinamy przewód z kocówką 000979025,
aż do kliknięcia

i wsuwamy kostkę do obudowy, zabezpieczamy wiązkę opaską zaciskową,
następnie podłączamy białą złączkę do centralnego sterownika, aż do
całkowitego zamknięcia czarnej zapadki i ten etap jest skończony.


Etap 2 - schemat podłączenia


Cały schemat podłączenia rozplanowałem tak aby był zbliżony do
oryginalnie biegnącej wiązki. Oczywiście nie konieczne jest
wzorowanie się na powyższym rozplanowaniu.
Mając wpięty przewód do sterownika, musimy rozdzielić zasilanie
do wszystkich 4 lampek oświetlenia nóg w aucie. W tym celu
zdejmujemy izolację na ok 3-4 cm  z przewodu połączonego z Bordnetz
i dołączamy kolejno przewody, które będą odprowadzały zasilanie do
pozostałych lampek. 
W tym miejscu krzyżują się 4 przewody, zastosowałem
do tego 
złączkę izolowaną, ale równie dobrze można to miejsce zlutować.
Do 
prawego tylnego oświetlenia, rozgałęzienie robimy przy prawym
przednim oświetleniu.


Etap 3 - zasilanie: prawy przód


Zasilanie dla lamki oświetlenia nóg pasażera przeciągamy po przez
środkowy tunel, lub też za nim. Musimy z obu stron zdjąć osłonki tunela.
Trzymają się na kilku zatrzaskach i po jednym wkręcie Torx T20.

Łatwiej nam również będzie przeprowadzić przewód bez plastikowej
osłonki tuż za pedałami. Ta dla odmiany przykręcona jest plastikowymi
śrubkami, które z łatwością dadzą się odkręcić palcami.

Przerywaną linią zaznaczyłem jak przebiega przewód zasilający do prawej
strony u mnie, zależało mi ukrycie go jak najdokładniej i przebieg
najbezpieczniejszy z możliwych.

Za tunelem bez problemu przepchniemy kabel bez dodatkowych narzędzi.
Jest tyle miejsca, że nie powinien nigdzie utknąć. Pod nogami
pasażera z przodu jest piankowa osłonka, która trzymają dwie zakrętki
odkręcane oczywiście palcami. Uwaga przy zdejmowaniu tej osłonki,
może być wrażliwa na szarpanie i się podrzeć. Od razu usuńmy
zaślepkę z miejsca gdzie znajdzie się lampka ledowa - wystarczy
podważyć śrubokrętem i wyłamać.

Tu również zaznaczyłem przebieg przewodu, zawsze starajmy się
przeprowadzać go blisko istniejącej wiązki i łączyć go z nią
taśmą parcianą lub opaskami zaciskowymi.


Etap 4 - uziemienie


Przeprowadzenie wiązki do uziemienia samochodu i dalej do połączenia
z lampkami fotela dla obu stron (kierowcy i pasażera) jest taki sam.
Zaczynam od strony kierowcy i tu trzeba zdemontować dwie osłonki
plastikowe, aby dostać się do zbiorczej masy ukrytej u dołu słupka A.
Obie części podważamy - trzymają się na zatrzaskach.

Pod dolną częścią osłonki ukryta jest właśnie śruba z boczną masą,
Najpierw jednak trzeba zdemontować (tylko od strony kierowcy) uchwyt
do otwierania maski silnika. W tym celu pociągamy go jak w przypadku
otwierania i przytrzymujemy, za nim śrubokrętem płaskim odczepiamy
plastikowy klips. Demontaż nie zmienił się od czasów Golfa IV generacji.
Po zdemontowaniu odkrywamy czarny kapselek i odkręcamy plastikowy
wkręt, a następnie wyjmujemy kołeczek.
Następny ruch to osłonka progu, trzyma się na metalowych spinkach,
odpinamy jedną za drugą delikatnie, następnie odczepiamy boczną
osłonkę dolną. 

Kiedy już prawie kończymy przednią instalację, możemy wyłamać
zaślepkę i wpiąć lampkę, następnie podłaczyć oba przewody do kostki
1 to minus, 2 to plus i podłączyć pod lampkę. Pod oczko do uziemienia
podpinamy dwa przewody - z przedniej lampki i tylnej.

Na zdjęciu powyżej widać miejsce zbiorczego połączenia minusowego
różnych instalacji w samochodzie. Odkręcamy nakrętkę kluczem 11 i zakładamy
oczko na wystającą śrubę. Dokręcamy z powrotem i przeprowadzamy
przewody do instalacji fotela - plus i minus, przyłączając przewody
do istniejącej już wiązki.


Etap 5 - kostka połączeniowa fotela


Aby podłączyć oświetlenie przestrzeni nóg z tyłu, musimy odkręcić
fotel, to nie jest skomplikowana operacja, nie będziemy odłączać, ani
wiązki z airbagiem, ani żadnej innej, po prostu musimy mieć łatwy dostęp
do gniazda całej elektryki fotela, a samo siedzenie odchylimy i oprzemy
o tylną kanapę. Szyny siedziska przykręcone są do karoserii śrubami z główką
SPLINE roz. M10, jeśli macie klucz dynamometryczny to siła dokręcania śrub
to 40 Nm, jeśli nie, dokręcamy z wyczuciem.
Tak wygląda stanowisko do zrobienia wiązki fotela.
Przewody zacząłem przeprowadzać od końca - czyli od miejsca
podłączenia z lampką, tak abym wiedział ile potrzebuje kabla. Czyli
najpierw przewody +/- podłączam do kostki lampki (8W0971832)
i przełożyłem przez otwór w ramie siedziska, zabezpieczyłem wiązkę
taśmą parcianą i przeprowadziłem wg. zakreślonej na zdjęciu linii.
W konstrukcji ramy siedziska jest sporo otworów do których możemy
wczepić uchwyt utrzymujący wiązkę, może to być np: 4B0971848,
1K0971818 lub 4B0971848. Wiązkę doprowadzamy do elastycznej
koszulki na zbiorcze przewody - odbezpieczamy z opaski zaciskowej
i wkładamy naszą wiązkę w środek.
Przez koszulkę, czy też osłonkę przeprowadzamy przewody do samego
dołu, aż do miejsca łączenia wszystkich kostek, również przez plastikową
osłonkę i tu możemy zakańczać nasza wiązkę 
wtykiem 1T0973119.
Na zdjęciu po lewej widać w głębi otworu na przewody

miejsce mocowania wtyku żeńskiego.
Wiązkę biegnącą od przedniej lampki dołączamy do pęku przewodów
puszczonych pod progiem i w miejscu gniazda fotela odbijamy ją o 90 stopni,
tak aby doszła do gniazda, gdzie połączymy obie kostki ze sobą.
Ostatnim etapem jest podłączenie lampki i wsunięcie jej w przygotowany
pod nią otwór.


Etap 6 - kodowanie

Procedura stała, wybieramy sterownik,

CECM ma numer 09,


następnie kodowanie, 

pomocnik kodowania,
tam wchodzimy w bajt 20 i zaznaczamy bit 0, co uruchomi oświetlenie
oraz w bajcie 12 zaznaczamy bit5, co uruchomi funkcję w MFA, która
umożliwi sterowanie światłem w czasie jazdy.
Zatwierdzamy nowe kodowanie.


24 komentarze:

  1. Jakiego przewodu użyłeś do podłączenia zwykłego VAG-COM czy jakiś specjalny potrzebujesz do CC ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.
    Czy jest możliwość wyłączenia oświetlenia przestrzeni nóg, tak żeby nie świeciło podczas jazdy, przy włączonych światłach mijania?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam ponownie.
    A czy jest możliwość ustawienia czasu świecenia oświetlenie przestrzeni nóg, na postoju, przy otwartych drzwiach?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    jest możliwość, tylko musisz to odpowiednio zaprogramować/wykorzystać odpowiednie elementy. Ze względu na fakt, że programowanie u mnie leży, wykorzystałbym wyłącznik czasowy, ale podejrzewam, że Tobie nie o to chodzi. jak chcesz poszukam Ci schematów po szafkach, wiem, że kiedyś coś podobnego robili moje chłopaki przy samochodzie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za odpowiedź. Mnie raczej chodziło o możliwość ustawienia z poziomu komputera samochodu (za pomocą interfejsu np. VCDS) czasu, przez jaki świecą się lampki oświetlenia przestrzeni nóg przy otwartych drzwiach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj, bardzo fajny poradnik, widzę że masz piny z kolorowymi kabelkami, a nie jak to jest w serwisie standardowo z żółtymi. Masz jakąś specjalną zaciskarkę do tego?

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy ja też to zauważyłem, ale mam pytanie. Jeśli zamówie kabel serwisowy jakiej on jest długości ? nie trzeba go wydłużać aby móc to wszystko podłączyć itd ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam.mam pytanie,a nie mozna tego oświetlenia podlaczyc pod oswietlenie w drzwiach. Bede sie zapalac tylko podczas otwarcia drzwi tylko nie wiem czy to zda egzamin

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam. Mam pytanie. Istnieje możliwość podłączenia takich lampek pod oswietlenie w drzwiach? Bede sie zapalac przy otwarciu drzwi tylko nie wiem czy to zda egzamin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chodzi o ten post: http://modyfikacje-vw.blogspot.com/2016/09/swiatla-ostrzegawcze-drzwi-cc.html ???
      polecam przejrzeć spis: http://modyfikacje-vw.blogspot.com/p/spis-postow.html

      Usuń
  10. Witam,
    Do jakiego pinu trzeba się wpiąć w Golfie VII?

    OdpowiedzUsuń
  11. C 72. To na pewno. Ale kodowanie inne. Ktoś pomoże?

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, wie ktoś może gdzie sie podłączyć w caddy'm 15r ???
    Pin nr 50 w kostce B miałem już zajety ale i tak tam nie działa.
    CECM 5K0937085R

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam kolego czy ktoś ci podpowiedział bo też potrzebuję może jak wiesz to proszę o pomoc

      Usuń
  13. Pomoże ktoś gdzie to podpiąć w caddy'm 15r. ??? Pin b50 mam zajety juz ale i tak tam nie działa ...

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, założyłem zgodnie z opisem do passata B7 tylko że wersję z żarówkami, i przy włączonych światłach poniżej 70% oświetlenie mignie 2 razy i się wyłącza. Po podłączeniu vcds wyskakuje błąd zwarcie do masy :(

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam, ktoś się orientuje jaki pin w golfie VI, czy kodowanie pozostaje to samo?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, Czy jest ktoś z okolic Łodzi kto podjąłby się odpłatnie montażu tego oświetlenia ?

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam potrzebuję pomocy jak podłączyć oświetlenie nóg VW caddy 2015 rok pod jaki pin i kostkę do bcm

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam. Passat cc 2010 r mam 4 kostki, wiadomo kostka B pin7, mam lampki ledowe, cala gotowa instalacje, czy bedzie to smigalo na ledach? Czy beda problemy.

    OdpowiedzUsuń