Przede wszystkim zacznijmy od tego gdzie znajdziemy numer VIN naszego pojazdu?
Najłatwiej oczywiście w dowodzie rejestracyjnym, pozycja E na pierwszej stronie. |
Oprócz dowodu w aucie możemy znaleźć wybity numer VIN w co najmniej 4 miejscach |
3. Trzecim miejscem jest słupek B. Tam wraz z numerem nadwozia jest tabliczka informacyjna. |
Typowy numer nadwozia na rynek europejski wygląda tak:
WVWZZZ1KZ8M000001
Możemy rozbić go na segmenty, co ułatwi nam dekodowanie:WVW - ZZZ - 1K - Z - 8 - M - 000001
- Pierwsze trzy znaki to numer WMI lub inaczej identyfikator producenta - WVW - to również zakodowane symbole rynku oraz przeznaczenie pojazdu. Pierwsza litera to w tej części przez długi czas oznaczała pochodzenie pojazdu. Pierwsze "W" to pojazdy europejskie oraz z przeznaczeniem na Europę. Jeśli pierwsza była trójka - "3" - oznaczło to osobowe samochody przeznaczone na rynek meksykański, natomiast "9" - brazylijski. Drugi znak to głównie V co oznacza markę, natomiast pojawiają się również litery B dla określenia brazylijskich modeli. Na końcu tej części zazwyczaj jest litera W - określa wtedy pojazd osobowy np. Golf, Passat, jednak SUVy Volkswagena (Tiguan, Touareg) będą w tym miejscu miały literę G. Dla samochodów użytkowych ostatnim znakiem tego członu będzie cyfra 1, 2 lub 3. Tak więc pierwszy człon definiuje nam przeznaczenie pojazdu i w Polsce spotkamy oznaczenia WVW - samochód osobowy (Polo, Golf, Passat itp.); WVG - SUV (Tiguan, Touareg, T-Roc); WV1, WV2, WV3 - Amarok, Caddy, Transporter, Crafter.
- Kolejne trzy znaki są częścią kodu VDS, który ogółem rezerwuje 5 znaków w numerze VIN. Tu Volkswagen na rynek europejski ma własną metodę oznaczania swoich modeli i zawsze są nimi wypełniacze w postaci trzech liter "Z" - 'ZZZ'. Na kontynentach amerykańskich określa się w tych znakach więcej informacji dokładniejszych o pojazdach - tj. rodzaj pojazdu/seria (np. A - Pheaton, T - Jetta GLI); silnik (np. E - 1,8 4-cyl. 180 KM, M - 4,2 8-cyl. 310 KM); Systemy bezpieczeństwa (np. ilość Airbagów). Amerykański system zmienia oznaczenia co roku.
- Dwa następne to kod modelu i dalszy ciąg VDS'u. Kod często dotyczy modeli budowanych na tej samej platformie. I tak '1K' oznacza Golf MK5/Jetta, ale również Golf MK6. Poniżej tabela z pozostałymi oznaczeniami.
- Pojedynczy znak 'Z' to kolejna stała wypełniająca, która w samochodach na rynek amerykański zmienia się w cyfrę kontrolną.
- Dziesiąty znak to już początek kodu VIS, gdzie opisany jest rok modelowy pojazdu. Nie oznacza on automatycznie roku produkcji.Rok modelowy zmienia się na ogół latem lub wczesną jesienią w produkcji. Dla '8' to 2008, ale osiem może oznaczać również 1978r.
- Kolejny znak to fabryka, z której pochodzi dany model. W tym przykładzie i we wszystkich modelach kombi 'M' oznacza Meksyk (Puebla).
- Pozostałe cyfry to numer własny egzemplarza. Po nich można rozszyfrować model nadwozia. W Golfie V kombi numery zaczynają się w roku produkcyjnym od 300001, hatchbackowi przydzielono od 000001, plusowi 500001, a z Jettą było różnie.
Oto pozostałe oznaczenia jakie występują w samochodach Volkswagen:
Oznaczenie marki:
WVW | samochody osobowe rynki europejskie lub inne, auta wyprodukowane w Europie |
WVG | SUV-y i Crossover-y np.: Touareg; Tiguan; T-Roc. |
WV1 | samochody dostawcze np.: Caddy; Transporter; Crafter; Amarok |
WV2 | samochody dostawcze np.: Caddy; Transporter; Crafter; Amarok |
WV3 | samochody dostawcze np.: Caddy; Transporter; Crafter; Amarok |
1VW | samochody osobowe z przeznaczeniem na rynek obu Ameryk z fabryki w Chattanooga (USA) |
3VW | samochody osobowe z przeznaczeniem na rynek obu Ameryk z fabryki w Puebla (Meksyk) |
2V8 | samochody typu MPV z przeznaczeniem na rynek USA/Canada np.: Routan |
9BW | samochody osobowe z przeznaczeniem na rynek Brazylijski np.: Gol; Parati |
1V2 | modele z przeznaczeniem na rynek amerykański z fabryki w Chattanooga (USA) np.: Atlas |
Oznaczenie modelu:
CA | Atlas |
2H | Amarok |
3H | Arteon |
9C | Beetle coupe 1998-2010 |
1Y | Beetle cabrio 1998-2010 |
16 | Beetle 2010+ |
9K | Caddy 1996-2003 |
2K | Caddy 2003+ |
50 | Corrado |
1F | EOS |
5Z | Fox |
17 | Golf Mk1 |
19 | Golf Mk2 do 1988 |
1G | Golf Mk2 od 1988 |
1H | Golf Mk3 / Vento |
1J | Golf Mk4 / Bora |
1K | Golf Mk5 / Mk6 / Jetta A5 |
AU | Golf Mk7 / Sportsvan |
16 | Jetta A6 |
6X | Lupo |
31 | Passat B3 |
3A | Passat B4 |
3B | Passat B5 |
3C | Passat B6 / B7 / B8 / CC |
3D | Phaeton |
80 | Polo Mk2 |
6N | Polo Mk3 |
9N | Polo Mk4 |
6R | Polo Mk5 |
AW | Polo Mk6 |
53 | Scirocco Mk2 |
13 | Scirocco Mk3 |
7M | Sharan Mk1 |
7N | Sharan Mk2 |
A1 | T-Roc |
5N | Tiguan Mk1 / Mk2 |
7L | Touareg Mk1 |
7P | Touareg Mk2 |
CR | Touareg Mk3 |
AA | Up! |
Rok modelowy:
1 | 1971 / 2001 |
2 | 1972 / 2002 |
3 | 1973 / 2003 |
4 | 1974 / 2004 |
5 | 1975 / 2005 |
6 | 1976 / 2006 |
7 | 1977 / 2007 |
8 | 1978 / 2008 |
9 | 1979 / 2009 |
A | 1980 / 2010 |
B | 1981 / 2011 |
C | 1982 / 2012 |
D | 1983 / 2013 |
E | 1984 / 2014 |
F | 1985 / 2015 |
G | 1986 / 2016 |
H | 1987 / 2017 |
J | 1988 / 2018 |
K | 1989 / 2019 |
L | 1990 / 2020 |
M | 1991 |
N | 1992 |
P | 1993 |
R | 1994 |
S | 1995 |
T | 1996 |
V | 1997 |
W | 1998 |
X | 1999 |
Y | 2000 |
Fabryki:
od | ||||
A | Pacheco | Argentyna | Fox, Suran, Amarok, Gol | 1995 |
B | Bruksela | Belgia | Karmann Ghia, Lupo, Golf, Passat, Polo | 1949 |
C | Chattanooga | USA | Atlas, Passat NMS | 2011 |
D | Bratysława | Słowacja | Golf, Polo, Passat, Up!, Touareg | 1991 |
E | Emden | Niemcy | Passat, CC, Beetle, Karmann Ghia | 1964 |
G | Kaluga | Rosja | Jetta, Passat, Tiguan, Touareg | 2007 |
H | Hannover | Niemcy | Taro, Type 2, Transporter, LT, Amarok | 1956 |
K | Osnabrück (Karmann) |
Niemcy | Beetle Cabrio, Karmann Ghia, Golf Cabrio; Variant, Scirocco, Corrado, Vento, Tiguan, XL1 |
1901 |
M | Puebla | Meksyk | Jetta, Beetle, New Beetle, Golf, Tiguan, Santana, Crosnar, T2, Type 181 |
1964 |
P | Zwickau-Mosel | Niemcy | Golf, Passat | 1991 |
R | Martorell | Hiszpania | Caddy, Polo Classic, Polo Variant | 1993 |
T | Taubaté | Brazylia | Gol, Parati, Voyage | 1975 |
U | Uitenhage | RPA | Polo, Golf, Jetta | 1965 |
V | Palmela | Portugalia | Sharan, T-Roc, Scirocco | 1994 |
W | Wolfsburg | Niemcy | Golf, Touran, Tiguan, Beetle, Type 2; 4; 183; 181, Karmann Ghia, Lupo, K70, Vento |
1938 |
X | Poznań | Polska | Caddy, Transporter | 1996 |
Y | Pampeluna | Hiszpania | Polo | 1965 |
2 | Shanghai | Chiny | Gol, Polo Mk4, Polo Classic, Lavida, Santana, Passat Lingyu, Touran | 1985 |
3 | Changchun | Chiny | Jetta A2, New Bora, Sagitar, Golf Mk6, Magotan, CC, City Golf, Golf Mk4, Bora (A4) / LWB, Caddy, Magotan |
1991 |
4 | Curitiba | Brazylia | Golf, Fox, Cross Fox | 1998 |
6 | Düsseldorf | Niemcy | Crafter | |
8 | Drezno | Niemcy | Pheaton | 2000 |
tabele uzupełnione o ogólnie dostępne informacje mogą zawierać błędy. W razie zauważenia takowych lub możliwść uzupełnienia, proszę o informację w komentarzu lub kontakt na e-mail: modyfikacje.vw@gmail.com
A na koniec hipnotyzujący film z montażu Touarega w Słowackiej fabryce VW |
Thanks for great info about VW VIN breakdown. BTW, here's the universal VIN lookup software tool. For all car brands it shows extended tech info plus factory options. Hope it can be a useful tool for any owners.
OdpowiedzUsuńgreat tool, thanks.
UsuńSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńI wszystko wiadomo:) Najłatwiej jak jest tabliczka znamionowa, ta powinna być w każdym aucie. Na stronie https://www.mfind.pl/akademia/dla-kierowcow/tabliczka-znamionowa/ coś więcej o tym doczytacie.
OdpowiedzUsuńGówno warte
OdpowiedzUsuńjak masz sieczkę zamiast mózgu to faktycznie gówno warte
Usuńjak masz sieczkę zamiast mózgu to faktycznie gówno warte
Usuń