29 grudnia 2011

Czujnik kontroli cisnienia w oponach (TPMS)

TPMS
Nazywany z angielskiego system TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalonej kontrolki na tablicy przyrządów. System nie używa żadnych czujników badających ciśnienie w każdej z opon, działa dzięki czujnikowi ABS, który w przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, wykrywa zmianę średnicy opony przez to, że koło obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia. System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako wyjściowe, a potwierdza to sygnał dźwiękowy.



czas Czas montażu: ok. 2-3 h.
wymagania Wymagania: ESP z MK60
ESP z MK60EC1*
ASR**
narzędzia Potrzebne narzędzia: klucz TORX T20
narzędzie do podważania plastików
szczypce do przewodów i zdejmowania izolacji
kabel VAG COM
komputer z oprogramowaniem VCDS
lista 1 Potrzebne części:
lista 2 Części wymontowane:

* w przypadku ESP z MK60EC1 montaż odbywa się identycznie, natomiast we wtyczce ABS wybieramy pin 35,
różnica jest również w kodowaniu - kodowanie długie byte 16, bit 2.
** w przypadku ASR montaż odbywa się identycznie, natomiast wtyczka ABS jest 26 pinowa, a przewód instaluje się w pin 7. Wtyk jest inaczej zabezpieczony niż ten w wersji z ESP.




montaż

| VCDS |

Zaczynamy od kostki 4D0 971 636 - ma 2 rzędy slotów, po 3 każdy.
Oznakowane są 1,3,4,6. W przycisku są 4 piny więc tyle slotów musimy
wypełnić przewodami 000 979 009. Każdy otwór w kostce jest
wyprofilowany tak, że wtyk z przewodu wchodzi tylko w jeden
sposób. W kostce wypełniamy wejścia numer: 3, 4, 5 i 6.
Oznaczamy przewody cyframi z jakich slotów wychodzą
i przecinamy je pośrodku.
Teraz można założyć obudowę kostki i zacisnąć plastikową opaską.
Mając już gotową kostkę, musimy dostać się do przycisku ESP
w obrębie popielniczki w środkowej konsoli. Pierwszą przeszkodą
jest dźwignia zmiany biegów. Chwytamy za mieszek i energicznie
pociągamy, a cztery niewielkie zatrzaski powinny z łatwością puścić.
Podnosimy do góry podstawie mieszka tak aby odsłonić dwa
wkręty trzymające popielniczkę, widoczne na zdjęciu.
Odkręcamy je kluczem Torx T20.
Po odkręceniu popielniczki trzeba ją wymontować całkowicie,
odpinając przy tym kostki od gniazda zapalniczki i włącznika ESP.
Teraz trzeba dostać się do przewodów kostki ESP/ASR, w tym
celu przecinamy opaskę przy obudowie kostki i wyciągamy
ją z kostki.
Zdejmujemy taśmę z przewodów i przygotowujemy je do
podłączenia nowego włącznika SET.
A to już schemat podłączenia przewodów, przy podłączaniu
nie należy sugerować się kolorami przewodów, głównie dwubarwnych.
Przewód z pinu 4 zostawiamy bez połączenia.
Tak wyglądał proces łączenia.
Przewód z pinu nr 4 połączymy z 2 metrowym wolnym kablem,
zwój wkładamy do środka i możemy zamykać pracę w konsoli środkowej.

Przed założeniem popielniczki zakładamy jeszcze przycisk SET
w miejsce zaślepki i składamy konsole środkową, przykręcając
popielniczkę i zakładamy podstawę drążka zmiany biegów.
Zaczynamy proces przeciągnięcia przewodu z pinu 4 do
komory silnika. W pierwszym procesie odczepiamy boczną
osłonkę konsoli środkowej od strony pasażera. trzyma ją
jeden wkręt (Torx T20) i kilka zatrzasków. Następnie sięgamy
po zwój przewodu i przeciągamy dalej do miejsca
pod schowek pasażera.
Pod owym schowkiem jest pianka, która pod zdemontowaniu
odkryje drogę do komory silnika. Trzyma się na dwóch plastikowych
wkrętach, odkręcamy płaskim śrubokrętem.
W samym rogu, za nagrzewnicą owinięta czarną taśmą parcianą
biegnie wiązka przewodów. Wzdłuż tej wiązki przeciągamy
przewód. Granica komory silnika i kabiny pasażerskiej to dość
szczelna uszczelka przez którą musimy przecisnąć żółty kabelek.
Ja zrobiłem to takim płaskim narzędziem, przekładając przez oczko
przewód i taki zestaw przecisnąłem pod uszczelką.
Sięgamy głęboko ręką pod przewody i rurki i wyciągamy przewód
w komorze silnika. Miejsce czerwone to orientacyjne miejsce gdzie
trzeba go szukać.
Przewód w komorze silnika już jest, więc zabieramy się za wtyk ABS/ESP.
Cała pompa ABS jest umieszczona trochę w dole blisko wyjścia
nowego przewodu, więc dostęp nie będzie zbyt wygodny,
na szczęście nie ma wielu zabezpieczeń w przypadku ESP,
natomiast z tego co się orientuje kostka przy ASR jest o wiele bardziej
zabezpieczona przed wyjęciem. Widoczny na zdjęciu czarny
plastikowy guzik należy mocno pociągnąć do góra, a kostka sama
wyjdzie z pompy ABS.
Obudowa wtyczki trzyma się na kilku zatrzaskach, po zdjęciu jej
oczom ukaże się zwój przewodów, który może na pierwszy rzut
oka przerazić. Trzeba znaleźć PIN 27 i udrożnić go. Pin 27 znajduję się
w środkowym rzędzie. Zewnętrzny pin oznaczony jest nr 31,
więc odliczamy od niego do nr 27 (piąty).
Udrożnienie polega na wyjęciu gumowej zaślepki takiej jak
na zdjęciu po prawej. Ja użyłem do tego wsuwki do włosów
żony :), wkłada się ją z odwrotnej strony wtyczki i wypycha gumkę.
Przed włożeniem przewodu zakładamy na niego kapturek
w celu zabezpieczenia przed wilgocią i naciągamy go na styk.
Czas na podłączenie przewodu 000 979 131 E. Pin który
udrożniliśmy to pin 27, ale przy kostce z ASR lub innej
pompie ESP będzie miał inny numer. Niestety nie nie mogę
bez sprawdzenia podawać ich numerów. Przewód
wkładamy aż się zagnieździ. Powinien wejść bez
problemów i zrobić klik.
Łączymy przewód z kostki ABS z przewodem z kabiny, zabezpieczamy
izolacją i porządkujemy kable zarówno w kabinie jak i w komorze.
Na kostkę zakładamy obudowę i wpinamy w pompę. Instalacja gotowa,
możemy zrobić kodowanie.



VCDS

| montaż |

Zaczynamy od wybrania sterownika (SELECT).
Zmiany dokonujemy w sterowniku ABS - czyli adres 03.
Po przejściu do sterownika wchodzimy w kodowanie (07).
Tu automatycznie pojawi nam się podpowiedź.

następnie od istniejącej wartości (u mnie 0019073) odejmujemy
wartość 0016384 (u mnie daje 0002689), pamiętajmy o
wpisaniu zer! Kończymy przyciskiem wykonaj.




UWAGA: po zakodowaniu może pojawić się błąd ABS i zapalona kontrolka
na tablicy wskaźników. Błąd polega na samoczynnym badaniu ABSu przez
sterownik - może zniknąć po przejechaniu kilku kilometrów, jednak
jeśli tak się nie stanie, należy sprawdzić to w serwisie, może być
potrzeba programowania sterownika w VASA.

52 komentarze:

  1. ESP nie jest wymagane. Ja mam fabrycznie ASR i TMPS

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, że jest możliwość podłączenia przy ASR tej funkcji, ale ja nie opisywałem tego w tym poście dlatego dla tego montażu zrobiłem celowo wymagany ESP. Przy ASR podłącza się pod inny pin w kostce ABS.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Bardzo fajne i przejrzyste instrukcje :). Na pewno część wykorzystam w swoim Golfie V.
    Mi udało się zamontować kamerę cofania w tylnym znaczku VW - dużo żmudnej roboty ale satysfakcja gwarantowana (instrukcja na stronie http://www.my-gti.com/category/in-car-entertainment/rear-view-camera-rvc ) - Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  4. co do tych wartości to skąd będę wiedział ile muszę odjąć czy to jest stała wartośc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wartość jest stała, w trakcie zmiany wyświetla się z boku pomocnicza tabela z możliwymi wartościami, błędnych wartości sterownik nie przyjmie.

      Usuń
  5. "Łączymy przewód z kostki ABS z przewodem z kabiny"
    czy ten przewód z kabiny z czyms łączymy czy wpinamy do pompy i to wszystkoczy jeszcze z czymś łączymy

    OdpowiedzUsuń
  6. ...od istniejącej wartości (u mnie 0019073) odejmujemy
    wartość 0016834 (u mnie daje 0002689)...

    CHYBA 0002239.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze małe pytanko: Mam wartość 0013569 i jak odejmę wartość 0016384, wychodzi mi wynik na minusie :( Co robić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czyli funkcja jest odblokowana. W podpowiedziach można wyliczyć czy się zgadza.

      Usuń
  8. Proszę mi jeszcze powiedzieć - czym jest zakończony ten przewód wchodzący do kostki ABS. Na zdjęciu widać tylko uszczelkę i nieodizolowany kabel ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jest przewód naprawczy p[rzecięty na pół o numerze: 000979131, akurat na zdjęciu widać miejsce przecięcia druga końcówka to pin z tego przewodu.

      Usuń
    2. Pytającemu chyba chodziło o to czy ten kabelek trzeba jeszcze jakoś obrobić przed włożeniem do kostki (zdjąć kawałek izolacji). Mnie również bardzo to interesuje, jestem przed montażem.

      Usuń
    3. nie trzeba obrabiać, gumkę dociskamy do końcówki pinu i wkładamy do kostki, brakuje tego zdjęcia, niestety już tego nie dorobię.

      Usuń
  9. W Passacie B6 2006 rok z ESP,w module ABS VCDS pokazuje mi taki sterownik: "ESP 440 C2 H015 0003" czy montaż czujnika kontroli ciśnienia w oponach jest możliwy ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam VW Caddy 2005 z ASR, który to będzie u mnie pin w kostce od ABS? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam golfa V z 2008 z ASR, pod który pin w kostce ABS należy się podpiąć? Czy też 7?

    OdpowiedzUsuń
  12. Super opis.
    Jak ktoś nie chce mieć dodatkowego przycisku i kontrolki oraz nie chce ciągnąć przewodu można przeróbkę wykonać tylko na wtyczce od pompy ABS(ESP).
    Aby wyłączyć TPM w ABS MK60EC1 należy zmostkować piny 35 i 39.

    Reset TPM odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku wyłącznika ESP.
    Na pin 35 i 39 równocześnie podawane jest napięcie +12V

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, porządny manual, słowa uznania....
    Przymierzam się do tej modyfikacji, jednak jestem wyposażony w ASR.
    Piszesz w opisie, że w ASR "wtyk jest inaczej zabezpieczony niż ten w wersji z ESP" - czy można wiedzieć na czym polega różnica ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym samym miejscu napisałem również że: "wtyczka ABS jest 26 pinowa, a przewód instaluje się w pin 7." Czyli montaż identyczny tylko inny pin w ABS

      Usuń
  14. Witam, swietna robota!!!Alle mam pytanie

    W zestawie rzeczy potrzebnych s dwa rodzaje przewodow serwisowych, ktore ide do ktorych pinow??? bo kupilem caly zestaw wtaz z wiazka i brakije mi tylko tego do pompy

    OdpowiedzUsuń
  15. Działą to w starszych passatach B5 FL 2002?

    OdpowiedzUsuń
  16. Mogę prosić o wyjaśnienie wymagań?
    ESP z MK60
    ESP z MK60EC1*
    ASR**
    Co to MK60 i MK60EC1?
    Mam Golfa V (2004) z ESP i chciałbym wiedzieć czy opcja ta jest kompatybilna z moim autem. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam, również dołączam się do podziękowań za manual - właśnie jestem po montażu (VW Passat B6 1.9 TDI 2008 BlueMotion).
    Dodam tylko kilka uwag dla posiadaczy Passatów z inną pompą ABS.
    Korzystałem z gotowego zestawu 3C0 927 121 D, czyli „OEM Tire Preassure Switch with wire” dla Passata B6 - bardzo korzystny cenowo bo około 18$ z przesyłką (Aliexpress) poza przyciskiem dostałem gotową wiązkę (żadnego rozcinania kabli) wtyczka do SET i połączenie do wyłącznika ESP (wystarczyło wypiąć piny z 3 i 6 z ESP, wpiąć tam gotowe końcówki z nowej wiązki i połączyć wyjęte kable razem za pomocą załączonej wtyczki przelotowej) to załatwia zarówno oświetlenie jak i masę więc pinu 5 z SET już nie podłączamy tylko zostaje nam poprowadzić czerwony kabel pin 4 wg tego manuala do komory silnika. W moim Passacie mam pompę ABS o oznaczeniu 3C0 614 109 K z inną niż tu opisywana wtyczką, bo jedynie 38 pinową i zajęło mi jakiś czas znalezienie informacji gdzie się podpiąć. Wg tego linku: http://forum.vw-passat.pl/threads/112433-B6-Dolozenie-czujnikow-cisnienia-w,-oparciu-o-ABS-autor-marekbialek-Bimbasz
    podpiąłem pod PIN 16 i działa. Dostęp do wtyczki jest trudny, ale możliwy – dla ułatwienia musiałem zdemontować rurę od turbiny. Wtyczkę po wypięciu i rozcięciu opaski, dość kłopotliwym zdjęciu osłony i odkorkowaniu pinu 16 (spinaczem biurowym) można uzbroić naszą końcówką (oryginalnie już z gumką). Do tego trzeba odbezpieczyć od strony złącza, fioletową blokadę - przesuwając do przodu wtyczki o 1mm.
    Jeszcze załączę listę pomp ABS, z którymi ta wersja TPMS działa (znalezione na: http://vwforum.promotor.ro/topic/101216-activaremontare-tpms-tire-presure-monitoring-system/page-3 )
    TPMS via ABS will not work with these ABS modules:
    3C0 614 095 M *
    3C0 614 095 P *
    3C0 614 109 *
    3C0 614 109 C *
    3C0 614 109 J *
    3C0 614 109 N *

    And these are all ok:
    3C0 614 095 A * AE - nu merge
    3C0 614 095 Q *
    3C0 614 095 S
    3C0 614 109 A *
    3C0 614 109 D * - merge
    3C0 614 109 P *
    3C0 614 109 T * - merge
    3C0 614 109 K *
    3C0 614 109 M * - merge - pompa pt masinile cu Start-Stop
    3C0 614 109 R
    I jeszcze link do kodowań Passkowych pomp:
    http://www.hobotserwis.pl/vw/ABS.htm

    Co do VCDS – dla mojej pompy kod zastany to 0000258 czyli wg podpowiedzi (PR-7K6) należało DODAĆ 0002048 –> 0002306 i ten kod został przyjęty z powiadomieniem gongiem. Przycisk SET działa - przytrzymanie powoduje: zapalenie się kontrolki -> gong -> zgaszenie. Mam nadzieję, ze pomogłem Passkowcom zebraniem tych informacji w tym temacie.
    Powodzenia. JacKos.

    PS. Na wyżej podanej stronie zamówiłem też oświetlenie dywaników, kamerę cofania RGB w klamce i oświetlenie w drzwi – wszystko OEM z VW Shanghai w rozsądnych cenach. Dziś zabieram się za montaż kamery pod RNS-510 – na razie szukam manuala, bo nie wiem którędy najlepiej poprowadzić kabel sygnałowy RGB (podsufitówką) i jak rozebrać osłony tylnej klapy bez demolki - może ktoś podrzuci odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  18. czy ktoś posiada wiedze jak zainstalować 7k6 w passacie B7 schemat taki sam jak w b6
    kodowanie według vcds +1024 nie przyjmuje abs a przy dodaniu 2048 tpms nie działa

    OdpowiedzUsuń
  19. witam mam vw golf plusa 2008 rok 19 tdi i mam pytanie jak podłączyć w ty modelu czujnik cisniena w oponach czy tak samo jak tu w tym opisie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Funkcja od 5 lat nie zadziałała aż do dzisiaj. Na S8 przy ok 130 km/h zasygnalizowało mi o spadku powietrza w oponie, zwolniłem zjechałem bliżej pobocza i za chwile kapeć w tylnym kole.

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam mam vw tourana z 2012, gdzie są przyciski zespolone po 5szt., który z 18 pinów jest od SET'A ?

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam posiadam vw caddy 2010r pompa mk70 kodowanie 20801 i mam problem ze zmianą kodowania czy ktos sie spotkał z takim problemem

    OdpowiedzUsuń
  23. Golf VI 2.0TDI ESR z MK60EC1. Dzięki powyższemu opisowi bez większych problemów udało mi się dodać TMPS. Największe wyzwanie to przeciągnięcie przewodu do komory silnika. Jak już się to uda to reszta idzie dość prosto. Modyfikacja bardzo tania do wykonania: przewód serwisowy (już zarobiony z kapurkiem) kosztował mnie 3zł+kw, kostka do przycisku z osłoną i 10cm kabelkami to koszt 12zł, najdroższy jest przycisk SET bo 35zł + 20-25zł za wysyłkę.

    W końcu mam komplet przycisków na konsolecie:
    ESP | SET | ParkAssist | ParkTronic | Port USB

    Dzięki i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. TPMS a nie TMPS. W tytule i tekście jest błąd.

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetny poradnik, na pewno przyda się wielu majsterkowiczom :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam VW Tiguan 2008r. Czy ktoś wykonywał tą modyfikację w tym samochodzie? Powinno być tak samo (mam ESP), ale wolę się upewnić przed rozgrzebaniem auta.

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam. Czy tak samo wygląda sprawa przy zakładaniu przycisku SET w Passacie B6 2009 r? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. vyměnil jsem čidlo tpms,staré uhnilo..čidlo mam nové,ale na maxidotu mi zmizelo menu o informace tlaky kol..po výměně čidla mi stále palubní pc píše,že mam nízký tlak v pneumatikách.Jak pomocí vcds aktivovat ,nebo přizpusobit,načíst nové čidlo?děkuji

    OdpowiedzUsuń
  29. měnil sem čidlo tpms..ale stále mi palubní pc píše nízký tlak v pneu..jak naprogramuji pomocí vcds nové čidlo tlaku?děkuji

    OdpowiedzUsuń
  30. jak programovat pomocí vcds nové čidlo tlaku?děkuji

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam,
    świetny manual szacun za to co robisz=]
    A teraz mam takie pytanko załatwiłem sobie ów przycisk bo w innych wersjach był (mówię tu o SEACIE) i na konsoli nie mam ESP tylko TCS czy z tym też to zadziała bo z opisów tych systemów już zaczynam się gubić.
    Dzięki za jakiekolwiek odpowiedzi =]
    pozdr

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam,
    wielki szacun za to co robisz wszystko ładnie i przejrzyście.
    Mam tylko jedno pytanie:
    Zamiast przycisku ESP mam TCS i czy w ten opisany sposób też to można podłączyć?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj podłączenie powinno być to samo o ile pompa ESP jest ta sama, tak jak w opisie

      Usuń
  33. Panowie a jaki jest koszt takiej modyfikacji?

    OdpowiedzUsuń
  34. Panowie a jaki jest koszt takiej modyfikacji?

    OdpowiedzUsuń
  35. Odkopie trochę temat mianowicie w moim vw golf v variancie jest pompa mk70m i wpialem sie w pin 7 (26pin)
    I generalnie wszystko dziala tylko zeby skalibrowac czujnik musze wcisnac ASR i SET razem, dlaczego tak sie dzieje ?

    Z gory dzieki za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Witam passat b7 2.0 tdi 2012 rok proszę o schemat o dołożenie tej funkcji czy jest możliwość? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. Mam taki sterownik https://photos.app.goo.gl/WfiC9EghgCithZV38 w który pin muszę się wpiąć we wtyczce bo nie widzę a niej numeracji :(
    https://photos.app.goo.gl/N57K6AnY15QQfVSH9

    Dziękuję z góry za odpowiedzi.
    PS. Auto mam teraz rozebrane

    OdpowiedzUsuń
  38. Witam
    Posiadam pompę 1K0907379AN MK60EC1 GOLF6 , czy pin opisany tutaj na stronie to prawidłowy do wpięcia przy tej pompie ? Czyli pin 27 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Zakupiłem przycisk i wiązkę do Golfa Plus i okazuje się że w przycisku jest 5 pinów... 1 zostawić nie podłączony?

      Usuń
  39. Ja wpiąłem w pin 35 Moja pompa to 1K0 614 517 DE Za pierwszym razem wpiąłem w 27 i nie zadziałał, trzeba metodą prób i błędów :-)

    OdpowiedzUsuń
  40. Niezwykle istotna sprawa pod względem bezpieczeństwa

    OdpowiedzUsuń