
Gdzie znajdziesz numer VIN w samochodzie?
Numer VIN znajduje się w kilku miejscach w pojeździe – zarówno widocznych na pierwszy rzut oka, jak i ukrytych. Oto najczęstsze lokalizacje w samochodach grupy Volkswagen:
Widoczne lokalizacje:
![]() |
Najłatwiej oczywiście w dowodzie rejestracyjnym, pozycja E na pierwszej stronie. |
![]() |
Oprócz dowodu w aucie możemy znaleźć wybity numer VIN w co najmniej 4 miejscach |
![]() |
1. Po prawej stronie pod maską wybity jest numer VIN na rancie pokrywy silnika. 2. Od mniej więcej 2002 roku Volkswagen umieszcza numery VIN na widoku. Malutkie okienko w szybie czołowej u dołu z lewej strony pokazuje numer VIN. |
![]() |
3. Trzecim miejscem jest słupek B. Tam wraz z numerem nadwozia jest tabliczka informacyjna. |
Ukryte lokalizacje:
- Pod dywanikiem na podłodze – przed siedzeniem kierowcy lub pasażera
- Na ramie lub podłużnicy (zazwyczaj tylko do weryfikacji technicznej)
- W systemie infotainment lub aplikacji OBD (np. OBDeleven)
Uwaga: Przy zakupie auta warto porównać VIN w kilku miejscach. Niezgodność może świadczyć o składaku lub poważnych przeróbkach.
Co oznaczają znaki w VIN?
Typowy numer nadwozia na rynek europejski wygląda tak:
WVWZZZ1KZ8M000001
Możemy rozbić go na segmenty, co ułatwi nam dekodowanie:
WVW - ZZZ - 1K - Z - 8 - M - 000001
- Pierwsze trzy znaki to numer WMI lub inaczej identyfikator producenta - WVW - to również zakodowane symbole rynku oraz przeznaczenie pojazdu. Pierwsza litera to w tej części przez długi czas oznaczała pochodzenie pojazdu. Pierwsze "W" to pojazdy europejskie oraz z przeznaczeniem na Europę. Jeśli pierwsza była trójka - "3" - oznaczło to osobowe samochody przeznaczone na rynek meksykański, natomiast "9" - brazylijski. Drugi znak to głównie V co oznacza markę, natomiast pojawiają się również litery B dla określenia brazylijskich modeli. Na końcu tej części zazwyczaj jest litera W - określa wtedy pojazd osobowy np. Golf, Passat, jednak SUVy Volkswagena (Tiguan, Touareg) będą w tym miejscu miały literę G. Dla samochodów użytkowych ostatnim znakiem tego członu będzie cyfra 1, 2 lub 3. Tak więc pierwszy człon definiuje nam przeznaczenie pojazdu i w Polsce spotkamy oznaczenia WVW - samochód osobowy (Polo, Golf, Passat itp.); WVG - SUV (Tiguan, Touareg, T-Roc); WV1, WV2, WV3 - Amarok, Caddy, Transporter, Crafter.
-
Znaki 4–9 – tzw. sekcja VDS (ang. Vehicle Descriptor Section)
Ten segment zawiera szczegółowe informacje o typie pojazdu, rodzaju napędu, typie skrzyni biegów, wersji nadwozia, systemach bezpieczeństwa itp. W pojazdach przeznaczonych na rynek europejski, zwłaszcza grupy Volkswagen, często występuje ciąg „ZZZ” – jest on traktowany jako znaki wypełniające i może nie zawierać dodatkowej informacji technicznej. Z kolei w samochodach przeznaczonych na rynki USA lub Kanady, w tym miejscu wpisuje się faktyczne oznaczenia wyposażenia pojazdu, takie jak rodzaj silnika, system ABS, typ poduszek powietrznych itd. - Dwa następne to kod modelu i dalszy ciąg VDS'u. Kod często dotyczy modeli budowanych na tej samej platformie. I tak '1K' oznacza Golf MK5/Jetta, ale również Golf MK6. Poniżej tabela z pozostałymi oznaczeniami.
-
9. znak – cyfra kontrolna (ang. check digit)
W większości przypadków ten znak służy jako cyfra kontrolna, obliczana według specjalnego algorytmu (modulo 11) – pozwala sprawdzić, czy numer VIN został poprawnie zapisany. W samochodach produkowanych w Europie, zwłaszcza grupy VW, często pojawia się litera Z, która pełni rolę znaku pomocniczego (czyli pole nie jest używane do obliczeń). W niektórych rynkach (np. USA) ten znak ma realną funkcję walidującą cały numer VIN – jego zmiana np. o jedną literę skutkuje niezgodnością z algorytmem. - 10. znak – rok modelowy pojazdu
Ten znak wskazuje rok modelowy, czyli rok homologacji i wprowadzenia danej wersji modelu, a niekoniecznie rok fizycznej produkcji.
Dla pojazdów grupy VW (i ogólnie standardu ISO 3779) oznaczenia są przypisane literom (A–Y) i cyfrom (1–9) w cyklu powtarzającym się co 30 lat.
Na przykład:
A = 1980 / 2010 / 2040
Y = 2000 / 2030
1 = 2001 / 2031
9 = 2009 / 2039
- Kolejny znak to fabryka, z której pochodzi dany model. W tym przykładzie i we wszystkich modelach kombi 'M' oznacza Meksyk (Puebla).
- Pozostałe cyfry to numer własny egzemplarza. Po nich można rozszyfrować model nadwozia. W Golfie V kombi numery zaczynają się w roku produkcyjnym od 300001, hatchbackowi przydzielono od 000001, plusowi 500001, a z Jettą było różnie.
Pozostałe oznaczenia
Oto pozostałe oznaczenia jakie występują w samochodach Volkswagen:
Kody WMI:
📌 Kliknij, by rozwinąć listę kodów WMI (Volkswagen)
Europa
Kod WMI | Przeznaczenie |
---|---|
WVW | Samochody osobowe na rynek europejski, produkcja w Europie |
WVG | SUV-y i crossovery, np. Touareg, Tiguan, T-Roc |
WV1 | Samochody dostawcze: Caddy, Transporter, Crafter, Amarok |
WV2 | Samochody dostawcze: Caddy, Transporter, Crafter, Amarok |
WV3 | Samochody dostawcze: Caddy, Transporter, Crafter, Amarok |
Ameryka Północna i Południowa
Kod WMI | Przeznaczenie |
---|---|
1VW | Samochody osobowe, fabryka Chattanooga (USA) |
1V2 | Modele na rynek USA, np. Atlas, Chattanooga (USA) |
3VW | Samochody osobowe, fabryka Puebla (Meksyk) |
2V8 | MPV na rynek USA/Kanada, np. Routan |
9BW | Modele na rynek brazylijski, np. Gol, Parati |
Sekcja VDS:
📌 Kliknij, by rozwinąć listę kodów modelu nadwozia (7. i 8. znak VIN)
Kod VIN | Model |
---|---|
CA | Atlas |
2H | Amarok |
3H | Arteon |
9C | Beetle coupe 1998–2010 |
1Y | Beetle cabrio 1998–2010 |
16 | Beetle 2010+ |
9K | Caddy 1996–2003 |
2K | Caddy 2003+ |
50 | Corrado |
1F | EOS |
5Z | Fox |
17 | Golf Mk1 |
19 | Golf Mk2 (do 1988) |
1G | Golf Mk2 (od 1988) |
1H | Golf Mk3 / Vento |
1J | Golf Mk4 / Bora |
1K | Golf Mk5 / Mk6 / Jetta A5 |
AU | Golf Mk7 / Sportsvan |
6X | Lupo |
31 | Passat B3 |
3A | Passat B4 |
3B | Passat B5 |
3C | Passat B6 / B7 / B8 / CC |
3D | Phaeton |
80 | Polo Mk2 |
6N | Polo Mk3 |
9N | Polo Mk4 |
6R | Polo Mk5 |
AW | Polo Mk6 |
53 | Scirocco Mk2 |
13 | Scirocco Mk3 |
7M | Sharan Mk1 |
7N | Sharan Mk2 |
A1 | T-Roc |
5N | Tiguan Mk1 / Mk2 |
7L | Touareg Mk1 |
7P | Touareg Mk2 |
CR | Touareg Mk3 |
AA | Up! |
Rok modelowy:
📌 Kliknij, by rozwinąć tabelę kodów roku modelowego (10. znak VIN)
Kod | Rok modelowy |
---|---|
A | 1980 |
B | 1981 |
C | 1982 |
D | 1983 |
E | 1984 |
F | 1985 |
G | 1986 |
H | 1987 |
J | 1988 |
K | 1989 |
L | 1990 |
M | 1991 |
N | 1992 |
P | 1993 |
R | 1994 |
S | 1995 |
T | 1996 |
V | 1997 |
W | 1998 |
X | 1999 |
Y | 2000 |
1 | 2001 |
2 | 2002 |
3 | 2003 |
4 | 2004 |
5 | 2005 |
6 | 2006 |
7 | 2007 |
8 | 2008 |
9 | 2009 |
A | 2010 |
B | 2011 |
C | 2012 |
D | 2013 |
E | 2014 |
F | 2015 |
G | 2016 |
H | 2017 |
J | 2018 |
K | 2019 |
L | 2020 |
M | 2021 |
N | 2022 |
P | 2023 |
R | 2024 |
S | 2025 |
🔎 Uwagi: Rok modelowy ≠ rok produkcji! Np. auto wyprodukowane w październiku 2024 może mieć rok modelowy 2025. Kody powtarzają się co 30 lat – np. A = 1980 oraz 2010, B = 1981 i 2011 itd. Litery I, O, Q, U, Z nie są stosowane (by uniknąć pomyłek z cyframi i literami).
Fabryki:
📌 Kliknij, by rozwinąć listę kodów fabryk (11. znak VIN)
Kod | Fabryka / Lokalizacja |
---|---|
A | Ingolstadt (Audi, DE) |
B | Bruksela (Belgia) |
C | Poznań (Polska – Caddy, Crafter) |
D | Bratysława (Słowacja – SUV-y) |
E | Emden (Niemcy – Passat, Arteon) |
F | Zwickau (Niemcy – ID.3, Golf) |
G | Steyr (Austria – silniki, produkcja wspólna) |
H | Hannover (Niemcy – Transporter, ID.Buzz) |
K | Osnabrück (Niemcy – T-Roc Cabrio) |
M | Puebla (Meksyk – Jetta, Golf do 2021) |
N | Neckarsulm (Audi, Niemcy) |
P | Mosel (Zwickau II – Niemcy) |
R | Martorell (Hiszpania – SEAT) |
S | Salgótarján (Węgry – części) |
T | Sarajewo (Bośnia i Hercegowina – montaż) |
U | Uitenhage (RPA – Polo, Golf) |
V | Palmela (Portugalia – AutoEuropa) |
W | Wolfsburg (Niemcy – główna fabryka VW) |
X | Pamplona (Hiszpania – Polo) |
Y | Poznań II / Września (Polska – Crafter) |
Z | Zuffenhausen (Porsche) |
1 | Chattanooga (USA – Atlas, Passat US) |
3 | Curitiba (Brazylia – Gol, Fox) |
5 | São Carlos (Brazylia – silniki) |
6 | Škoda Mladá Boleslav (Czechy) |
🔎 Uwaga: 11. znak numeru VIN wskazuje konkretną fabrykę, w której dany pojazd został zmontowany. Kod ten w połączeniu z WMI (1–3 znak) i rokiem modelowym pozwala ustalić m.in. oryginalność auta, region pochodzenia i potencjalne kampanie serwisowe.
VIN w nowszych modelach i autach elektrycznych
W nowych modelach Volkswagena (np. T-Roc, T-Cross, Arteon, ID.3, ID.4) VIN nadal podlega tym samym zasadom ISO 3779.
Jednak w pojazdach elektrycznych pojawiają się nowe oznaczenia w sekcji VDS – zamiast klasycznych kodów silników (TDI, MPI) może pojawić się np. E1
lub APP310
.
Warto również pamiętać, że niektóre modele (np. ID.4) mogą być produkowane w różnych zakładach na świecie, co może wpłynąć na oznaczenie WMI.
VIN można też łatwo odczytać z poziomu komputera pokładowego za pomocą narzędzi takich jak OBDeleven lub VCDS.
Przykład dekodowania numeru VIN
Poniżej znajduje się infografika z analizą dwóch różnych numerów VIN. Obydwa należą do samochodów VW Golf VII GTI z 2015 roku, z tą różnicą, że pierwszy pochodzi z rynku europejskiego, a drugi z amerykańskiego.


1 🔧 WMI (World Manufacturer Identifier) – znaki 1–3 numeru VIN. Oznaczenie producenta i regionu.
2 📦 VDS (Vehicle Descriptor Section) – znaki 4–9. Opis techniczny pojazdu (model, silnik, systemy).
3 🔢 VIS (Vehicle Identifier Section) – znaki 10–17. Numer identyfikujący konkretny egzemplarz auta.
Narzędzia online
🔍 Narzędzia do dekodowania VIN online
Jeśli nie chcesz samodzielnie analizować numeru VIN, możesz skorzystać z poniższych narzędzi online:
Uwaga: Darmowe dekodery mogą pokazywać tylko podstawowe dane. Jeśli zależy Ci na historii pojazdu lub pełnym wyposażeniu, warto rozważyć płatne raporty (np. CarVertical lub AutoDNA).
FAQ
Najczęstsze pytania i błędy przy odczytywaniu VIN
Czy VIN zawsze ma 17 znaków?
Tak – od 1981 roku wszystkie samochody produkowane na rynek europejski i amerykański mają dokładnie 17 znaków. Jeśli numer jest krótszy lub dłuższy, może być błędny lub z pojazdu sprzed 1981 r.
Czy litery „I”, „O” i „Q” występują w VIN?
Nie. Są one pomijane, by nie mylić ich z cyframi 1 i 0. Jeśli widzisz literę „O” – prawdopodobnie to zero.
Co jeśli znaki są niewyraźne lub VIN jest nieczytelny?
Sprawdź VIN w kilku miejscach auta (np. szyba, słupek B, pod dywanikiem). Możesz też odczytać VIN przez komputer diagnostyczny (np. OBDeleven, VCDS).
Czy VIN mówi o dacie produkcji?
Nie bezpośrednio. VIN wskazuje rok modelowy (10. znak), ale datę produkcji można ustalić po numerze fabrycznym lub w bazie producenta.
Czy VIN wystarczy, by sprawdzić historię auta?
Nie. Potrzebujesz użyć numeru VIN w systemach takich jak CarVertical, AutoDNA, CEPiK itp., by zobaczyć przebieg, szkody, przeglądy i historię właścicieli.
Gdzie znajduje się numer VIN w Volkswagenie?
Najczęściej znajdziesz go na podszybiu od strony kierowcy (widoczny przez szybę), na słupku B przy drzwiach kierowcy, w komorze silnika lub na naklejce serwisowej przy kole zapasowym. VIN występuje też w dokumentach pojazdu.
Co oznacza litera „Z” w środku VIN?
Litera „Z” często zastępuje niewykorzystywane znaki w numerze VIN – np. w pojeździe, który nie ma przypisanego typu silnika lub wyposażenia na tym etapie produkcji. To normalna praktyka producenta.
Dlaczego rok modelowy nie zawsze pokrywa się z rokiem produkcji?
Rok modelowy to cykl marketingowy producenta, a nie data kalendarzowa. Auto wyprodukowane w listopadzie 2023 może mieć rok modelowy 2024. Oznaczany jest 10. znakiem VIN.
Czy numer VIN można zmienić?
Nielegalnie – nie. Numer VIN to unikalny identyfikator nadany przez producenta. Jego zmiana lub przerabianie to przestępstwo (np. "przebijanie VIN").
Więcej o międzynarodowych normach VIN przeczytasz na stronie ISO.org.
A na koniec hipnotyzujący film z montażu Touarega
w słowackiej fabryce VW
tabele uzupełnione o ogólnie dostępne informacje mogą zawierać błędy. W razie zauważenia takowych lub możliwść uzupełnienia, proszę o informację w komentarzu lub kontakt na e-mail: modyfikacje.vw@gmail.com
Ostatnia edycja: czerwiec 2025
Thanks for great info about VW VIN breakdown. BTW, here's the universal VIN lookup software tool. For all car brands it shows extended tech info plus factory options. Hope it can be a useful tool for any owners.
OdpowiedzUsuńgreat tool, thanks.
UsuńSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńI wszystko wiadomo:) Najłatwiej jak jest tabliczka znamionowa, ta powinna być w każdym aucie. Na stronie https://www.mfind.pl/akademia/dla-kierowcow/tabliczka-znamionowa/ coś więcej o tym doczytacie.
OdpowiedzUsuńGówno warte
OdpowiedzUsuńjak masz sieczkę zamiast mózgu to faktycznie gówno warte
Usuńjak masz sieczkę zamiast mózgu to faktycznie gówno warte
UsuńBardzo dobry, mądry i potrzebny tekst. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń