Jakiś czas przed świętami dostałem zaskakującego maila z informacją o sprzedaży przez Volkswagen Polska urządzenia VW Connect za 1 zł. Nie jestem pewien dlaczego dostałem tą wiadomość, być może byłem w bazie klientów, nie mniej szybko skorzystałem z formularza i zamówiłem gadżet. Normalna cena dla modułu 5GV051629E to około 260 zł brutto, więc dlaczego nie skorzystać. W ciągu kilku dni DataPlug miałem już na biurku. Postanowiłem się podzielić na temat korzystania z tego na blogu. Po pierwsze do jakich modeli dedykowany jest moduł? Na stronie VW jest informacja, że do każdego od 2008 roku. Na stronie TUTAJ można wyszukać dokładniej. Mimo, że mój Golf V jest MR 2008, nie jest kompatybilny, natomiast CC już owszem. Czym jest tak naprawdę DataPlug? "VW Connect DataPlug jest wtyczką OBD (OnBoardDiagnose), zwaną również Dongle, którą wtyka się do przyłącza diagnostycznego (złącze OBD2) Twojego Volkswagena. Podczas Twojej jazdy zbiera on różne informacje i wysyła je za pośrednictwem Bluetooth do Twojego smartfona. Te informacje dają Ci na przykład wiedzę na temat Twojego stylu jazdy i statusu pojazdu*". Wszystkie pozostałe informacje znajdziecie na stronie FAQ dla urządzenia, ja poniżej pokaże co odkryłem sam podłączając DataPlug do mojego samochodu.
Strona objaśniająca użycie dongle DataPlug w języku angielskim z polskimi napisami. W zasadzie wyjaśnia wszystko co powinniśmy wiedzieć.
Etap 1 - instalacja
Jeśli uda nam się zdobyć dongla do podłączenia w komputerze, to pozostaje instalacja na urządzeniu przenośnym, które najczęściej będzie w samochodzie. Aplikacja dostępna jest zarówno w AppStore jak i GooglePlay. Nazywa się Volkswagen Connect.
Oczywiście przy instalacji musimy przejść prze z wiele ekranów: warunki oraz rejestracja i wpisanie PINu z urządzenia.
Potem wkładamy urządzenie do naszego złacza OBDII i możemy połączyć komórkę po przez Bluetooth.
Etap 2 - funkcje
Po krótce o funkcjach apki. Przejazdy i dane auta możemy monitorować bez względu czy program połączył się z donglem czy też nie. W każdym razie mamy dostęp do wszystkich funkcji. Oczywiście, jeśli ktoś korzysta z auta bez naszego telefonu dane nie zapisują się, poniewż połączenie jest wyłącznie przez Bluetooth. I tak wciskając menu w lewym górnym rogu wysunie się nam lista funkcji programu, pierwsza zakładka'VW CONNECT' to w skrócie ostatnio zapisane informacje z pojazdu: Poziom paliwa, napięcie akumulatora, czy przebieg auta, ostatni przejazd, wyzwania, serwis czy miejsce zaparkowania pojazdu.
'MÓJ VOLKSWAGEN' to zapis wszystkich informacji jakie może gromadzić
aplikacja VW Connect. Tu znajdzie się numer rejestracyjny o ile go podamy,
numer VIN, poziom paliwa, stan akumulatora, przebieg na oponach,
kiedy kończy się przegląd, w zasadzie najważniejsze informacje o aucie.
'PRZEJAZDY' to chyba najbardziej pożądana funkcja w tej aplikacji.
Rejestruje wszystkie nasze przejazdy pod kątem trasy, którą nanosi
na mapę (korzysta z google maps). Pozostałe parametry to przebieg,
odległość, oczywiście czas, również prędkość zarówno średnią jak i
maksymalną no i najważniejsze - koszt przejazdu.
Jednak, aby poprawnie liczyć koszt przejazdu musimy dodawać zawsze
tankowanie na stacji z kosztem paliwa oraz litrażem zatankowania,
korzystając z funkcji 'TANKOWANIE' - opisane poniżej.
Trasa zarejestrowana na mapie potrafi pokazać gdzie przekroczyliśmy
ekonomiczną liczbę obrotów, podkreślając to miejsce na czerwono.
Przy mapie liczba procentowa wylicza nasz oszczędny styl
jazdy - dotykając w nią w nowym ekranie wyszczególni program gdzie
było dobrze, a gdzie gorzej w parametrach: Hamulce; Prędkość; Temperatura płynu chłodniczego; Prędkość obrotowa; Przyspieszenie.
Dodatkowo możemy klasyfikować pojazdy dając im status
Prywatny/Służbowy/Inny, oraz dodawać notatki.
Wszystkie przejazdy gromadzone są w katalogach miesięcznych.
'SERWIS' to nic innego jak lista dostępnych warsztatów autoryzowanych,wraz z mapą.
'STATYSTYKI' to zakładka, która gromadzi kilka zebranych informacji.
Nie znalazłem tu dużo informacji ciekawych. Jest zebrana ilość
przejechanych kilometrów i czas za kółkiem, ilość zatankowanych litrów paliwa i koszt jego, ile kilometrów jeździliśmy nocą, a ile w dzień,
jak klasyfikowaliśmy przejazdy oraz najciekawsze - styl jazdy, który
wyświetla się graficznie - pokazany powyżej. Jak widać idzie
mi całkiem nieźle. Na końcu są wyzwania, jeśli jakiekolwiek
podejmiemy.
'MOJE WYZWANIA' to część rozrywkowa tej aplikacji. Możemy pobawić
się w zdobywanie odznaczeń, które motywują do ekonomicznej jazdy. Mamy
do wyboru kategorie: Odległość; Sprawny; Odkrycie; Środowisko; Czas;
Bonus. i tak na przykład w kategorii odległość jest:
• wyzwanie 1 - Kierowca tira, które zaliczymy jeśli przejedziemy
odcinek > 50 km pięć razy. Dodatkowo dostaniemy +500 pkt.
• wyzwanie 2 - 50 km, musimy przejechać jeden odcinek > 50 km.
Zdobędziemy 50 punktów. Podobnie jest w kolejnych kategoriach, Sprawny - to np Król obrotów silnika gdzi odległość to > 10 km przy < 2000 obr. /min - liczba przejazdów 5. Odkrycia to m.in. odwiedzić Stadion Narodowy, Środowisko to przejazdy z dużym procentem Oszczędny styl jazdy. Wyzwania wybieramy sami z kategorii. W danej chwili mogą być zdobywane tylko 3 wyzwania jednocześnie. Niektóre z nich są zablokowane i można je odblokować zdobywając otwarte wyzwania. Podgląd na wyzwania zdobyte oraz punkty mamy po dotknięciu ikonki pucharu w prawym górnym rogu, która jest widoczna w każdym menu.
'PARKING' to naturalnie miejsce porzucenia auta po zgaszeniu silnika.
Pokazuje dokładnie gdzie zaparkowaliśmy pojazd oraz umozliwia
udostępnienie linku do google maps dla innych użytkowników.
'TANKOWANIE’ jest jednym z ważniejszych elementów aplikacji
i wymagającym naszej interakcji. Aby poprawnie otrzymywać
koszty przejazdów, musimy obowiązkowo pilnować tankowania
i rejestrować każde dolanie do zbiornika paliwa. Wystarczy, że
po zapłaceniu w kasie spiszemy przed ruszeniem dane z dystrybutora,
czy paragonu do aplikacji, aby mieć wszystko aktualne. Dobrze jest
również kasowanie licznika dziennego, aby wiedzieć co wpisać w rubrykę
przejechane kilometry. Dodatkowa korzyść z systematycznego uzupełniania
tankowania jest sumowanie miesięczne oraz katalogowanie tankowań.
'WEZWANIE POMOCY’ to ostatnia zakładka ze standardowymi kontaktami do pomocy technicznej. Poniżej dodatkowo znajduje się lista kontrolek z opisem problemów jakie mogą się wyświetlić.
Działanie podczas jazdy
Aplikacja łączy się z donglem automatycznie za każdym razem jak uruchomimy silnik. nie trzeba jej uruchamiać i działa w tle. Trzeba jedynie pamiętać o działającym Bluetoothie. Wszystkie parametry rejestrowane są w tle, a aplikacja nie raportuje na żywo żadnych informacji, więc nie ma potrzeby uruchomieniu jej w czasie jazdy.
Zamówiłem urządzenie, miła pani zadzwoniła, upewniła się, że je chcę i akceptuje koszty (29zł), a następnie dostałem urządzenie za darmo ;) Aplikacja vw to śmiech na sali, pokazuje nie wiele więcej niż komputer pokładowy.
Zamówiłem urządzenie, miła pani zadzwoniła, upewniła się, że je chcę i akceptuje koszty (29zł), a następnie dostałem urządzenie za darmo ;) Aplikacja vw to śmiech na sali, pokazuje nie wiele więcej niż komputer pokładowy.
OdpowiedzUsuńto jest tylko po to żeby szpiegować użytkowników, jak wykorzystują swój samochód. Czego się spodziewałeś? :) Zwłaszcza za darmo...
UsuńI wszystko wiedza jak karta biedry
OdpowiedzUsuńMnie raz się połączy raz nie działa to mało stabilnie
OdpowiedzUsuń