28 lipca 2020

Konwerter AC/DC 230V [PR-9Z3] (B6, B7, CC)

konwerter 230V
Przetwornica lub jak inni wolą konwerter, czy inwerter (spotkałem się też ze słowem falownica) jest urządzeniem, które po podłączeniu do obwodu elektrycznego samochodu, zmienia napięcie 12 V prądu stałego na napięcie 230 V prądu zmiennego. Volkswagen za dopłatą wyposażał swoje auta w fabryczną przetwornicę, najczęściej umieszczaną w tylnej części podłokietnika. Nie jest to wysokiej klasy urządzenie i prawdopodobnie zaliczane jest do typu z modyfikowanym sinusem. Moc urządzenia jakie pozwala sobie podłączyć to maksymalnie 150 W, a więc naładujemy telefon, podłączymy laptopa, telewizor czy inne niewielkie urządzenie elektryczne. Gniazdo jest na wąski podłużny wtyk, czyli ograniczenia są większe, jednak wzbogaca auto o dodatkowy walor, przy czym nie jest to aż tak drogie w doposażenie, a i montaż raczej nie zajmie nam dużo czasu. Zawsze jest to coś więcej, niż bezużyteczne gniazdo zapalniczki. Przeprowadzona modyfikacja przedstawiona poniżej jest dla modeli z systemem Start-Stop. Jest to ważne ponieważ dla pozostałych pojazdów jeden z przewodów podłączamy w inne miejsce, ale o tym poniżej. Schemat jest aktualny dla pojazdów Passat B6, B7 czy CC. Zdobycie części nie jest trudne, na allegro roi się od oryginalnych przetwornic z demontażu, gorzej z ramkami tylnego podłokietnika, w ASO kosztują zaledwie ok 170 zł. Trudność samego montażu głównie polega na przeprowadzeniu w odpowiednim miejscu wiązki, zatem też częściowo w demontażu elementów wnętrza. Ja wykonałem to w sposób jak najbardziej możliwie zbliżony do fabrycznego.



TABELA



wymagania
Podłokietnik
czas
3-4 godziny
narzędzia
Klucz TORX T20
Klucz nasadowy HEX 10
Narzędzie do podważania plastików
Szczypce do przewodów i zdejmowania izolacji
Lutownica
wyjmaki do pinów
szczypce do zaciskania pinów np. Knipex 97 52 34
części

Przetwornica


przetwornik napięcia 230V-50Hz-150W: x1
uchwyt przetwornika napięcia: x1
śruba imbusowa z płaskim łbem do mocowania przetwornika M4X6: x4
oprawa wtyczki przetwornika: x1
sprężyna mocująca oprawę: x1
rama tylna podłokietnika: x1

Podłączenie


wtyczka połączeniowa 3-stykowa: x1
pin do wtyczki 1,0 mm²: N90732603 x1
pin do wtyczki 2,5 mm²: N90732703x2
przewód FLRY 2,5 mm²: czerwono-biały x3mb
przewód FLRY 0,5 mm²: niebieski x3mb
bezpiecznik płaski 19/2x5 30A: x1
taśma parciana: wełna PET; 25 mm
opaska zaciskowa czarna:x2
pozostałości
rama tylna podłokietnika: x1
gniazdo zapalniczki: x1
wtyczka połączeniowa 2-stykowa: x1
osłona tylna z mocowaniem: x1

*1QB (czarny); 4A1 (brąz); R48 (jasny beż)






MOCOWANIE KONWERTERA








PODŁĄCZENIE WIĄZKI








SCHEMATY



W trakcie przygotowania schematy podłączenia dla wersji bez systemu start-stop (CECM).


5 komentarzy:

  1. do czego służy przewód niebieski póżniej żółty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy na nim pojawia się po prostu +12v po zapłonie czy jak?

      Usuń
    2. Przewód 0,5 mm to sygnał "plus" z alternatora, dlatego przetwornica działa dopiero po odpaleniu silnika.

      Usuń