3 maja 2013

czujnik jakości powietrza

czujnik jakości powietrza
Czujnik jakości powietrza jest elementem klimatyzacji automatycznej. Jego zadaniem jest precyzyjny pomiar stężenia substancji szkodliwych w powietrzu zasysanym z zewnątrz. W przypadku stwierdzenia stężenia wykraczającego poza ustalone normy, np. podczas jazdy w tunelu czy za ciężarówką, klimatyzacja automatycznie przełącza wentylację na obieg wewnętrzny. Dzięki temu zanieczyszczone powietrze z zewnątrz nie dociera do wnętrza samochodu. Recyrkulacja powietrza uruchamia się z zależnością temperatury zewnętrznej oraz stopnia zanieczyszczenia.1 Moduł klimatyzacji odczytuje sygnał płynący z sensora i w zależności od temperatury uruchamia obieg. Temperatury graniczne to +2ºC oraz -5ºC. Po poprawie jakości powietrza na zewnątrz, klimatyzacja wraca do nadmuchu powietrza świeżego.2 Czujnik jakości powietrza montujemy wyłącznie w momencie gdy moduł klimatronik posiada funkcję podwójnego obiegu - obieg zwykły oraz obieg "A". Taką funkcję mogą posiadać moduły zarówno starsze (1K0) jak i nowsze (5K0).




czas Czas montażu: ok. 3-4 h.
wymagania Wymagania: Klimatronik z funkcją podwójnego obiegu
narzędzia Potrzebne narzędzia: klucz TORX T20
klucz 13
ściągacz do ramienia wycieraczek
narzędzie do podważania plastików
szczypce do przewodów i zdejmowania izolacji
lutownica
lista 1 Potrzebne części:
lista 2 Części wymontowane: -


Zaczniemy od zamocowania czujnika jakości powietrza. Mocuje się go przy
kratce wlotu powietrza z zewnątrz i aby dostać się do niej musimy zdemontować
podszybie (zaznaczone na czerwono).
Ale zanim podszybie będzie można wyjąc z uszczelki przedniej szyby,
musimy usunąć uszczelkę i dwa styropianowe klocki
oraz oba ramiona wycieraczek, co jest sprawą trudniejszą i wymaga
specjalnego przyrządu. Najpierw zdejmujemy plastikową osłonkę,
następnie kluczem 13 odkręcamy śrubę mocującą ramię, a następnie
zakładamy ściągacz wycieraczek. Moje ramiona wycieraczek trzymały się
bardzo mocno i zanim "odstrzeliły" z mocowania namęczyłem się trochę.
Po kilku podejściach oba ramiona zeszły. Pamiętajcie, że dobrze jest
zabezpieczyć przednią szybę przed uszkodzeniem.
Narzędzie do podważania plastików i podszybie zaczęło schodzić z uszczelki.
Przed montażem na miejsce z powrotem dobrze jest trochę nasmarować
rant plastiku.
Nasz sensor umieszczony jest po lewej stronie (stojąc przodem do samochodu),
a tu musimy jeszcze zdjąć plastikową osłonkę, która przymocowana jest
w dwóch miejscach tylko na zatrzaski.
No i pod osłonką mamy naszą kratkę wlotu powietrza, czujnik mocujemy
na metalowym uchwycie, a następnie całość zaczepiamy na wypustce kratki.
Teraz wtyczka do czujnika - ma trzy piny, do każdego należy wpiąć przewód
serwisowy 000979009, po jednej z końcówek, czwarta końcówka zostanie
nam do wtyku w klimatyzacji. Każdy pin powinien być zakończony gumką
uszczelniającą - przewody znajdują się w miejscu dużej wilgotności.
Całą wiązkę przełożyłem przez najbliższy otwór w ściance grodziowej zakryty
plastikową zaślepką, niestety zaślepkę nieopatrznie wepchnąłem do środka i za
Chiny nie mogę jej wyjąć :). Chciałem, aby zaślepka została na swoim miejscu
i tylko zrobić w niej dziurę na wiązkę przewodów. Jeśli wiecie jaki ma numer
to byłbym bardzo wdzięczny za podanie. Wiązka wychodzi na poziomie schowka
pasażera, wiem że niektórzy demontują tę część deski rozdzielczej, ja poradziłem
sobie bez tego, przekładając tępą linkę.
Jak już sobie poradzimy z przełożeniem przewodów do środkowego panela,
oczywiście wcześniej demontując wszystko ze środka (tutaj krok po kroku),
możemy podłączyć przewody do kostki Klimatronika - A - największa
 - dwa przewody, natomiast masę przeciągnąłem do prawego
słupka i podłączyłem w miejsce gdzie poprowadzona jest masa prawej
lampki oświetlenia przestrzeni nóg (zdjęcie).
Oto cały schemat podłączenia, pin 3 z sensora do wolnego pinu 4 kostki A
gdzie możemy włożyć pozostałą końcówkę z przewodu 000979009. Pin 2
to masa, pin 1 podłączamy do pinu 20 w nowym klimatroniku natomiast
w starym (1K0) do pinu 16.
Po podłączeniu składamy wszystko do pierwotnego momentu, zarówno
z przodu,
jak i w środku.





Po wszystkim dobrze byłoby sprawdzić czy podłączyliśmy bezbłędnie,
kolejno wybierając: Select >> AutoHVAC >> Fault Codes.
Jedyny słuszny komunikat to brak błędów.



żródła:
(1) - Leksykon VW
(2) - Volkswagen Workshop Manuals

17 komentarzy:

  1. Czegos tu nie rozumiem

    Czujnik jakości powietrza montujemy wyłącznie w momencie gdy moduł klimatronik posiada funkcję podwójnego obiegu - obieg zwykły oraz obieg "A". Taką funkcję mogą posiadać moduły zarówno starsze (1K0) jak i nowsze (5K0)

    Czyli posiadajac w jednym czujniku dwa obiegi cyrkulacji zwykly i auto moge nie miec zamontowanego tego czujnika??? Jesli go nie mam to na jakiej podstawie tryb auto sie uruchamia i "wie kiedy ma sie przelaczac z powietrza zewnetrznego na wewnetrzne??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy dobrze rozumiem, jeśli nie masz czujnika a masz funkcje na panelu z klimatronik z auto to obieg automatycznie się nie włączy, pozostanie tylko błąd w sterowniku, że brak jest czujnika.

      Usuń
  2. Jest blad, powinno byc: Czyli posiadajac w jednym przycisku dwa obiegi...

    OdpowiedzUsuń
  3. No wlasnie nie wiem czy mam ten czujnik i wlasnie to jest moje pytaniei jesli posiadam fabrycznie funkcje automatycznej cyrkulacji to znaczy ze posiadam ten czujnik? sorry za literowki pisze z telefonu

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam!!!!
    Mam kilka pytan ;]:

    Mam nagrzewnice dwu- silnikową - pin 3 w kostce mam zajęty... a nie posiadam czujnika jakości....
    Następnie kupiłem panel 1k0 z końcówka DE ma funkcje czujnika jakości pow. z przyciskiem AC podłączając klimatronik zachowuje się dziwnie....dziwnie wieje a jak włączę klimę to owszem na vcds klima działa ale zamyka autko wszystkie klapki nawiewu i nic nie wieje.... VCDS nie zgłasza błędów oprócz czujnika jakości....

    Moje pytanie czy jak wepnę (wlutuje ) pin 3 do przewodu zadziała??? od czego to jest zajęte????

    I czy w ogóle da sie zaadoptować ten panel i wszystko pogodzić(bez wymiany nagrzewnicy...)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piszesz:

    Przed montażem na miejsce z powrotem dobrze jest trochę nasmarować rant plastiku.

    Jaki smar masz na myśli

    OdpowiedzUsuń
  6. witam
    Mam kolego pytanie jak podłączyć pin3 czujnika do pin4 climatronika gdyż w tym miejscu mam przewód zamontowany czy mam dołożyć ten przewód do tego który tam już jest wpięty

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam
    mam pytanko odnośnie podłączenia gdyż tam gdzie ma być podłączony pin3 z sensora do pin4 tam jest przewód czy mam te 2 przewody z sobą połączyć

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, wybacz za taki odkop ale czy ta zaślepka co Ci się wcisnęła ma numer 191971908B ?

    OdpowiedzUsuń
  9. Zlitujcie się Panowie..czy w golfie plus 2010 ten czujnik w tym samym miejscu będzie ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy wpis :) Też jestem zdania, że tego typu czujniki to podstawa w każdym samochodzie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pod pinem nr.4 w instalacji jest (pomarańczowo/brązowy) jest to can low, a pin nr.3 z czujnika jakości powietrza sterowany jest linem (fioletowo/biały). Czy sygnał szukać z innego miejsca ? Czy ktoś to ogarnął prawidłowo ?.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam. Wybacz za ponowny odkop ale chciałbym się dowiedzieć jak się wpiąć w kostkę od sterownika klimy? Zdjąć trochę otuliny z kabelka i przylutować drugi ? Jak wpiąć kabelek do wolnego pinu? Użyć jakiejs końcówki? Moglabys przedstawić zdjęcia jak to zostało zrobione?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam. Na twoim schemacie podłączenia sensora, na czerwono jest zakreślony pin 6 ? U mnie pierwszy pin jest od lewej strony i mam 4-ty pin we wtyczce wolny a w szóstym kabelek pomarańczowo brązowy. Wpiąłem się w 4-ty wolny pin i resztę zrobiłem wg. schematu ale bez rezultatu. Może ktoś pomóc? Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń