Podstawowa cecha odróżniająca z zewnątrz Golfa Varianta lub Jettę Trendline od wyższych wersji wyposażenia to pakiet chrom, czyli chromowane listwy wokół bocznych szyb.
Jest to pakiet, którego nie dało się dokupić w wersji Trendline, a więc montując go automatycznie nasz samochód przechodzi na "wyższy poziom". Skompletowanie części może stanowić mały problem, jeśli zmianę robimy we wspomnianej wyżej Jetcie - ramki wraz z uszczelkami wymieniamy wyłącznie w drzwiach, a części spokojnie dostępne są na rynku wtórnym, nawet za niewielkie koszty - i tu trzeba wspomnieć, że listwy chrom w tylnych drzwiach Jetty i Varianta to dwa różne rodzaje części, piszę tu o tym ze względu na sprzedawców, którzy często podają przeznaczenie do obydwu modeli. Różnica będzie w nr części: 1K5 - Jetta; 1K9 - Golf Variant. W przypadku wersji kombi, pakiet chrom obejmuje również ramkę ostatniej szyby więc tu "upgrade" do Comfortline jest dużo trudniejszy i bardziej kosztowny. Sama ramka chrom ostatniego okna jako oddzielna część nie istnieje, a w niższych wersjach czarna listwa jest trwale zespojona z szybą, więc nie da się jej po prostu zastąpić chromowaną. Pozostaje opcja wymiany obydwu szyb - na co ja się zdecydowałem z kilku powodów. Dostałem szyby z rocznikiem jaki posiadam, do tego w wersji z dwoma zatopionymi antenami, przyciemniane oryginalnie i oczywiście z chromowaną obwódką. Zapoczątkowało to kolejne modyfikacje jakie przeprowadzę.
Sam montaż chromowanych listew to bardzo trudna i mozolna praca. Wymaga niemal zdemontowania każdego elementu drzwi - płatu drzwiowego z zewnątrz, klamki z zamkiem, tapicerki i lusterek, dlatego należy założyć sobie na montaż więcej niż jeden dzień. Wymieniamy w drzwiach zarówno listwę zgarniającą jak i całą uszczelkę z prowadnicą szyby w obu drzwiach. Ostatnią szybę karoseryjną już nie podjąłem się samodzielnie wymieniać, zleciłem to specjaliście. Wymiana szyb kosztowała mnie 200zł i zajęła ok 1 godziny. Jeśli ktoś potrzebuje skontaktować się z owym fachowcem, który dojeżdża do klienta na terenie woj. lubelskiego lub mazowieckiego, to poniżej opisanej wymiany umieściłem dane.
|
Czas montażu: |
ok. 2-3 dni. |
|
Wymagania: |
– |
|
Potrzebne narzędzia: |
klucz TORX T20
klucz TORX T30
narzędzie do podważania plastików
płaski śrubokręt |
|
Potrzebne części: |
- listwa zgarniająca lewy przód: 1K5837475 D 2ZZ
- listwa zgarniająca prawy przód: 1K5837476 D 2ZZ
- listwa zgarniająca lewy tył: 1K9839475 A 2ZZ
- listwa zgarniająca prawy tył: 1K9839476 A 2ZZ
- rama szyby, drzwi lewy przód: 1K5837431 D 5AP
- listwa chrom, drzwi lewy przód: 1K5837643 B
- rama szyby, drzwi prawy przód: 1K5837432 D 5AP
- listwa chrom, drzwi prawy przód: 1K5837644 B
- rama szyby, drzwi lewy tył: 1K9839431 D
- listwa chrom, drzwi lewy tył: 1K9839643 A 2ZZ
- rama szyby, drzwi prawy tył: 1K9839432 D
- listwa chrom, drzwi prawy tył: 1K9839644 A 2ZZ
- szyba tylna, lewa: 1K9845297 B/D/J/S*, G/Q/BB**
- szyba tylna, prawa: 1K9845298 G/P/Q*, L**, K***
|
|
Części wymontowane: |
- listwa zgarniająca lewy przód: 1K5837477 E 5AP
- listwa zgarniająca prawy przód: 1K5837478 E 5AP
- listwa zgarniająca lewy tył: 1K9839477 A 5AP
- listwa zgarniająca prawy tył: 1K9839478 A 5AP
- rama szyby, drzwi lewy przód: 1K5837431 E 5AP
- rama szyby, drzwi prawy przód: 1K5837432 E 5AP
- rama szyby, drzwi lewy tył: 1K9839431 E 5AP
- rama szyby, drzwi prawy tył: 1K9839432 E 5AP
- szyba tylna, lewa: 1K9845297 A
- szyba tylna, prawa: 1K9845298
|
* pakiet chrom/ Antena AM-FM/ przyciemnienie
** pakiet chrom/ Antena AM-FM
*** pakiet chrom
montaż: drzwi przód
| montaż: drzwi tył | montaż: szyby |
|
Montaż listew chromowanych na przednich drzwiach, można podzielić
na dwie części - montaż listwy zgarniającej na płacie drzwi oraz
trudniejsza część - montaż uszczelki. Obydwie czynności potrzebują
zdemontowania panelu drzwiowego. Zaczynamy od zerwania plastikowej
osłonki bocznej, chwytając u dołu. Trzyma się ona na kilku kołeczkach. |
|
Po odczepieniu jej uzyskamy dostęp do śruby obluzowującej wkład
zamka i klamki. Śruba to Torx T20, mimo że wygląda na klucz
sześciokątny. Nie wykręca się całkowicie, po kilku obrotach śruby
wystarczy ruszyć klamką aby sprawdzić czy można ją zdemontować. |
|
Śruba obluzowuje też wkład zamka, który trzyma się na zatrzasku,
podważając go na pewno wyjdzie bez oporów. |
|
Przed wyjęciem klamki odczepiamy od niej cięgno - zachodzi na klamkę
kilkoma ząbkami. |
|
Klamka natomiast może stawiać opór i trzeba delikatniej szarpnąć,
obrócić i wyjąc z gniazda. |
|
Pozostaje do odkręcenia mała śrubka przy klamce. |
|
Teraz płat drzwi - po 6 śrub - z lewej, prawej i pod drzwiami, śruby są
różne więc postarajcie się ich nie mieszać. Odkręcamy Torx'em 30, |
|
po czym zdejmujemy ostrożnie panel z drzwi |
|
i kładziemy na zabezpieczonej powierzchni, tak aby lakier
się nie uszkodził. Teraz można odczepić starą listwę zgarniającą,
trzyma się na zwykłych plastikowych spinkach. |
|
Operacja podmiany listwy jest prosta, pozostaje spasować listwę
z płatem drzwi i zapiać spinkami. |
|
Zostawiamy płat na razie i zajmujemy się uszczelką drzwi, którą trzeba
podmienić. Zaczynamy od opuszczenia szyby maksymalnie w dół.
Opracowany dla modelu workshop o demontażu uszczelki nakazuje
wyjąć również tafle szyby, tak na prawdę nie ma takiej potrzeby. |
|
Zaczynamy od osłonki - dwa wkręty (T20), które odkryją się po
odchyleniu uszczelki. Po ich odkręceniu możemy wysunąć
metalową osłonkę |
|
i odczepiać uszczelkę od konstrukcji drzwi. Jest to dość łatwa
czynność, ale nie wykonujemy jej do końca, ponieważ trzeba
przed tym odkręcić lusterko, a co za tym idzie również
boczek tapicerki. Zwróćcie uwagę na niewielki, piankowy,
szary (zazn. na czerwono) klocek, trzeba zapamiętać
ułożenie i go wyjąć. |
|
Dla robiących to pierwszy raz, instrukcja - 3 wkręty T20
na dole tapicerki. |
|
Jeden wkręt w okolicach lusterka |
|
Odczepiamy panel z przełącznikami, odłączamy kostki z przewodami, |
|
odkręcamy dwie śruby - T30 |
|
i odrywamy tapicerkę, |
|
ale delikatnie żeby niczego nie wyrwać są jeszcze dwie kostki
do odłączenia (blokada zamka i dioda) |
|
oraz haczyk od klamki. |
|
Teraz lusterko, ale przedtem głośniczek - jeden wkręt T20
i wyciągamy, przy okazji za uszczelką jest maskownica śruby
lusterka, trzeba ją odkryć. |
|
lusterko trzyma się na trzech śrubach T30. |
|
Po odkręceniu nie trzeba go wymontowywać, wystarczy
zawiesić na drzwiach |
|
Uszczelki już nic nie blokuje, można ją zdemontować całkowicie. |
|
Montując już uszczelkę z chromem, wciskamy ją w miejsca starej,
oczywiście wszystko przy opuszczonej szybie. Aby sobie troszeczkę
ułatwić, miejsca trudniejsze do wcisku smarujemy wodą z mydłem,
pomoże to np wcisnąć uszczelkę w szybę. |
|
Po wszystkim domykamy szybę sprawdzając poprawność
uszczelki, może za pierwszym razem się nie udać więc spokojnie
czasem trzeba coś poprawić, docisnąć.
Po czym zakładamy panel drzwiowy, klamkę, zamek i to uważam
za najtrudniejsze zadanie - panel trzeba spasować tak aby listwy
zgarniające się wyrównały. Klamka też łatwo nie pójdzie,
wymagało to wiele cierpliwości, przy tym zrobiło się późno i zimno
i nie zrobiłem zdjęć. :-( |
montaż: drzwi tył
| montaż: drzwi przód | montaż: szyby |
|
Zaczynamy od tapicerki drzwi, wkręt T20 na dole, |
|
osłonka rączki na zatrzaskach, |
|
pod nią dwie śruby T30, |
|
kostka przełącznika szyby, |
|
odrywamy tapicerkę i oczywiście odczepiamy haczyk od rączki. |
|
W zasadzie tyle wystarczy, tu w drzwiach potrzebne elementy
dostępne będą po odkryciu zaślepek, kołeczek od szyby
i śruby słupka. |
|
Ale najpierw opuszczamy szybę całkowicie w dół,
musimy odczepić uszczelkę, dzięki czemu można będzie
wyjąć szybę. Metalowa osłonka przykręcona
jest dwoma ukrytymi wkrętami. |
|
Wysuwamy osłonkę. |
|
Teraz trzeba podnieść okno do pozycji, w której w otworze pojawi
się miejsce łączenia podnośnika z szybą - kołeczek - musimy go
wyjąć, w ten sposób okna nic nie będzie trzymać. Uwaga, aby kołek
nie wpadł do wewnątrz drzwi - jest potem nie do wyciągnięcia!
W ASO kosztuje ok 2 zł nr to: 6N0839511. |
|
Po odbezpieczeniu szyba bez problemu wyjdzie z drzwi. Odkładamy
ją w bezpieczne miejsce. |
|
Kiedy już szyby nie ma, w szparze gdzie wcześniej była
pokażą się spinki listwy zgarniającej - te same, które
były z użyte z przodu, te jednak mają dość niekorzystne położenie
zarówno do odpinania jak i wpinania. Przydatny będzie tu
płaski śrubokręt i zabezpieczanie palcem, aby nie wpadły
do wewnątrz drzwi. Spinki są tanie i warto się w nie zabezpieczyć
wcześniej. Nr katalogowy: 1K0837199B. |
|
Listwa zgarniająca po odbezpieczeniu wychodzi bez większych
problemów. |
|
Czas zdjąć uszczelkę. Na końcu drzwi tkwi kołeczek plastikowy,
wyjdzie po podważeniu go. |
|
Można ją już zdjąć z tej strony - pod nią odkryją się dwie śrubki
trzymające osłonkę metalową tylną - niespodzianka, śruby
odkręcamy krzyżakiem tym razem |
|
i można zdjąć osłonkę
DALSZY CIĄG WKROTCE. |
montaż: szyby
| montaż: drzwi przód | montaż: drzwi tył |
|
Jak zaznaczyłem w opisie, sam nie podjąłem się wymiany szyby
karoseryjnej, do tego potrzeba troszkę więcej wprawy i doświadczenia,
choć nie wydaję się to mocno trudne. Demontaż szyby karoseryjnej nie
wymaga specjalnego przygotowania samochodu. Drucik tnący przekłada
się pod uszczelką do wewnątrz auta i ruchem posuwistym odcina się
szybę od kleju. Na szczęście nie wymaga to demontażu żadnego
z elementów tapicerki. |
|
Po wycięciu, miejsce po szybie wygląda tak jak powyżej. |
|
Pozostałości po kleju należy usunąć i odtłuścić miejsce gdzie nałożone
będzie nowe spoiwo. Odczekać chwilę i... |
|
... nakładać nowy klej. |
|
Następnie dopasować szybę na swoje miejsce, docisnąć, |
|
zabezpieczyć i gotowe. Klej schnie do 5 godzin, ale spokojnie, można
korzystać z samochodu w tym czasie. Oczywiście, lepiej delikatniej
pokonywać wertepy, czy też nie otwierać okien w czasie jazdy,
aby ciśnienie nie wypchnęło szyby. |
widzę Marcinie że w końcu zebrałeś całość, super sprawa te chromy... ale roboty masa. Pełen szacunek! czekam na dalsze mody i dziękuję za bloga bo sporo rzeczy mi się już przydało, pozdrawiam marnon
OdpowiedzUsuńRozumiem, że ta mała szybka w drzwiach tylnych (chodzi o element drzwi) to zostaje na miejscu i nie trzeba jej wymieniać razem z uszczelką?
OdpowiedzUsuńTak, ona zostaje, wyjmuje się ją z uszczelki i przekłada
Usuńits a nice article, i love it, i learn more about my favorit car, its normal that vw jetta is the better because it have a long story 35 years now, dont forget to see my blog about vw jetta, thanks
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie,
OdpowiedzUsuńPrzerwały mi się dwa oczka w tylnej listwie lewej (listwa zgarniająca lewy tył: 1K9839475 A 2ZZ). Czy można kupić pojedyńczą sztukę? Jeśli tak to będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam. Piotr
proszę o kontakt na maila, modyfikacje.vw@gmail.com, lub przez formularz konaktowy.
UsuńZastanawiam się nad wymianą samej listwy zgarniającej w moim samochodzie, stąd moje pytanie do autor blogu czy taka wymiana samej listwy zgarniającej jest możliwa, chodzi mi głównie o to czy taka listwa chromowana nie ma jakiś wytłoczeń na ramki okienne oraz czy będzie to wszystko ładnie przylegało?
OdpowiedzUsuńcała listwa wraz z uszczelką jest do wymiany po wyciągnięciu szyby, przytwierdzona jest na spinki.
UsuńCzy zdjęcie metalowej osłonki drzwi przednich (tej przy słupku) wymaga zdjęcia poszycia drzwi, czy wystarczy tylko odsunąć uszczelkę, odkręcić dwie śruby i da się ją zdjąć ?
OdpowiedzUsuńda się zdjąć bez odkręcania innych części
UsuńCzy listwy z Golfa VI kombi są takie same jak w Golfie V kombi?
OdpowiedzUsuńTak, to te same części
UsuńWitam.
OdpowiedzUsuńNa początek podziękowania i szacunek za prowadzenie bloga. Fajnie Pan to wszystko opisuje i pewnie wielu osobom, takim jak ja, Pańskie opisy pomogły w ich modyfikacjach. Powyższy opis zachęcił mnie do zrobienia takiej samej modyfikacji w moich samochodzie. Z opisu wynika, że jest to nieskomplikowane zadanie choć wymagające trochę czasu i cierpliwości. Jednak wydaje mi się, że prawdziwym wyzwaniem jest skompletowanie potrzebnych części. Na allegro można kupić listwy zgarniające ale już listwy szyb albo ramki drzwi są nieosiągalne. I tu moje pytanie, czy używał Pan części nowych, bo np w ASO sama ramka szyby kosztuje ok. 540zł i chyba poza ASO nie są w sprzedaży.. Drugie pytanie to czym się różnią ramki szyb te zamontowane z tymi, które trzeba na ich miejsce podmienić, że nie da się dołożyć na nie tylko listwy chrom.
Pozdrawiam serdecznie, Marek
Dzięki,
Usuńz tymi częściami to rzeczywiście jest delikatny problem, wiele z tych uszczelek sprzedawane są razem z drzwiami, a w momencie demontażu, handlarze robią to na tyle nieumiejętnie, że uszczelki często są niszczone i nie nadają się do odsprzedaży. Ja kupiłem kilka rzeczy używanych, a kilka w serwisie i rzeczywiście jest to bardzo droga sprawa.
Co do prowadnic szyb, te czarne są inne i zespolone z ramką, natomiast te do chromu, mają możliwość demontażu listwy, także nie nadadzą się niestety do wykorzystania.
Powodzenia w montażu.
Jeszcze mam pytanie. Mam rozumieć, że listwy chrom w tylnych drzwiach golfa kombi i jetty kombi się od siebie różnią bo ja jakoś tej różnicy nie widzę:) ramki też są różne?
UsuńPozdrawiam, Marek
tak, zdecydowanie są różne, tylny chrom w jetta schodzi do dołu i łączy się z listwą zgarniającą, kształt drzwi też jest inny, w variancie chrom przechodzi na ostatnią szybę karoseryjną.
UsuńMi chodzi o to, że Jetta kombi i Golf kombi to te same części.
UsuńNa początek wielkie podziękowania bo bardzo przydatna prezentacja - mi osobiście przyda się do wymiany listwy zgarniającej PT a już dawno się do tego zabierałem tylko nie wiedziałem, ze to aż tak proste.
OdpowiedzUsuńMam małe pytanie - czy bardzo skomplikowana jest wymiana zamka w LT drzwiach i trzeba taki nowy zamek programować w kompie samochodu czy też wystarczy zakupić nowy i podmienić ?
chodzi o elektrykę zamka? wystarczy podmienić, powinien działać
UsuńTAK o elektrykę - bo coś ostatnio mi się przycina, ale ja muszę w drzwiach LT zastosować dodatkowo technikę, którą Ty opisałeś przy demontażu drzwi przednich, czyli zdjąć płat drzwi (poszycie zewnętrzne) by dostać się do zamka :)
UsuńPS
z drugiej strony podziwiam Cię, nie widziałem drugiego człowieka tak pozytywnie zakręconego w dopieszczaniu swego autka.
Witam.
OdpowiedzUsuńPrzymierzam się do demontażu uszczelki chrom z drzwi przednich oraz tylnych i tu mam pewien problem. Czy uszczelka chromowana w odróżnieniu do zwykłej uszczelki gumowej jest jakoś dodatkowo przykręcana/przyklejana do drzwi? Zrobiłem demontaż wg Pańskiej instrukcji ale uszczelka nie che "puścić" drzwi. Zważyłem, że w miejscu gdzie zaczyna się listwa chromowana, pod metalową osłonką jest coś w rodzaju kołeczka, który trzyma uszczelkę. Mogę ewentualnie podesłać foto by lepiej wytłumaczyć w czym problem. Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam, Marek.
Tak, demontaż uszczelki z chromem jest trochę inny, po pierwsze trzeba robić to dużo ostrożniej, żeby nie wygiąć listwy, po drugie uszczelka nad trójkątną szybą ma malutki wkręcik. Żeby się do niego dostać trzeba odgiąć trochę gumę. Tylko ten wkręt trzyma z dodatkowych mocowań
UsuńWitam,
OdpowiedzUsuńZapodziały mi się śruby mocujące zewnętrzne poszycie przednich drzwi (sześć śrub po stronie zawiasów). Gdzie znajdę ich kod?
WHT000402 ta jest M6x11,5 i WHT000329 to M6x 14,5. Nie pamiętam czy przy zawiasy są wszystkie takie same
UsuńOgromnie dziękuje!
UsuńWitam
OdpowiedzUsuńOdnośnie kołka trzymającego szybę w tylnych drzwiach.
Polecam uczyć torx t30 ustawić dokładnie w środek mniejszego kołka i delikatnie stukać ręką.
Kółek wpadnie do środka lecz po odkręceniu blachy jest opcja wyciągnąć go. Osobiście nie znalazlem sposobu aby Kółek nie wpadł do środka.
Pozdrowienia dla Autora Bloga, kawał świetnie wykonanych modyfikacji.