W moim aucie nie można bardziej rozbudować asystentów, ponieważ wiązałoby się to z wymianą przedniej szyby, co oczywiście byłoby całkowicie absurdalne. Postanowiłem zatem odrobinę spróbować pokombinować przy lusterku wewnętrznym i dodać mu chociaż funkcję high-beam assist. Jest to oczywiście asystent wspomagający zmianę świateł drogowych, rozpoznaje nadjeżdżające samochody w nocy, automatycznie przełączając reflektory między światłami drogowymi a mijania. Działa wyłącznie powyżej 57 km/h (zakres w adaptacji to 57-100 km/h) i uruchamia "długie" w momencie całkowitej ciemności. Czujnik reaguje zarówno na tylne jak i przednie światła innych pojazdów oraz tereny oświetlone przez lampy. Nie reaguje natomiast na auta dojeżdżające prostopadle do kierunku poruszania się, ale to jest raczej zrozumiałe. W modelu CC lusterka wewnętrzne zapożyczono z Sharana, jednak mają delikatnie inny odcień jasnej ramki, a dostanie na rynku wtórnym koloru od CC jest wręcz niemożliwe. Mam wrażenie jakby tej opcji nie sprzedawano, mimo że Etka podaje te lusterka jako jak najbardziej odpowiednie od daty produkcji 11/2011 do 05/2016. Zatem każdy model CC "poliftowy" mógłby być wyposażony w tę opcję. Montaż nie jest mocno skomplikowany - poza drobną modyfikacją w instalacji, nie ulega zmianie nawet kostka połączeniowa - dodajemy połączenie z CAN Gateway, a ujmujemy z Bordnetz'em.
W tabeli z częściami zawarte są dwa rodzaje lusterek, które w zależności od rocznika są dedykowane dla modelu CC (Sharan). Nie wiem czy cokolwiek w nich się zmieniło, ale pewnie warto się do tego zastosować, aby potem nie było błędów w komunikacji. Również warto zaopatrzyć się w plastikową osłonkę środkową wiązki lusterka - przy demontażu uszkadzają się bardzo delikatne zatrzaski. Pewnie wielu się uda zrobić to bez szwanku, ja niestety nie dałem rady. Ważnym elementem jest też klip mocujący obudowę słupka A, zalecane jest po demontażu jego wymiana na nowy z racji możliwości uszkodzenia go i bliskości poduszek powietrznych.
Co do kosztów lusterka używane, wahają się one w cenach od 200 do 350 zł, ale koloru UOG czy 9B9 nie da się dostać na rynku wtórnym. Trzeba albo pogodzić się z kolorem SMA z Sharana, który ma barwę chłodniejszą, albo kupić nowe - koszt w ASO lusterka to ok. 2 tys. zł. Jeśli jednak kupujemy używane, zazwyczaj nakładka przednia będzie w komplecie. Nakładka środkowa to koszt ok 30 zł w serwisie, a klip 5 zł. Przewód potrzebny do kostki lusterka to koszt ok 55 zł, na szczęście wystarczy jeden.
*dla VW CC od 11/11 do 08/13 (UOG - czerń satynowa/biel; 9B9 - czerń satynowa) **dla VW CC od 08/13 do 05/16 (UOG - czerń satynowa/biel; 9B9 - czerń satynowa)
RODZAJE LUSTEREK
KOLORYSTYKA. Lusterka w modelach CC i Sharan są w dwóch podobnych do siebie kolorach: SMA to Sharan w kolorze szarym, natomiast UOG to CC w kolorze biel wpadającym w jasny beż. Powyżej różnica między nimi.
Lusterko fotochromatyczne 7N0857511 A, E, L, K
FUNKCJE PR:
8G0: bez asystenta świateł drogowych QK0: Bez kamery wielofunkcyjnej
1: szkło lusterka fotochromatyczne; 2: zielona lampka sygnalizacji włączenia przyciemniania; 3: włącznik funkcji przyciemniania; 4: czujnik natężenia światła padającego z tyłu (uruchamia przyciemnienie lusterka); 5: czujnik zmierzchu (uruchamia światła); 6: wtyk żeński dla 8-pinowej wtyczki 8K0971833, 7 pinów zajętych. 7: kamera rozpoznająca światła do HBA.
Lusterko fotochromatyczne z asystentmi wspomagania kierowcy 7N0857511 J
FUNKCJE PR:
QK1: Kamera wielofunkcyjna
KOLORYSTYKA:
9B9: (czerń satynowa); UOG: (czerń satynowa/biel)
OBJAŚNIENIE:
1: szkło lusterka fotochromatyczne; 2: zielona lampka sygnalizacji włączenia przyciemniania; 3: włącznik funkcji przyciemniania; 4: czujnik natężenia światła padającego z tyłu (uruchamia przyciemnienie lusterka); 5: czujnik zmierzchu (uruchamia światła); 6: wtyk żeński dla 8-pinowej wtyczki 8K0971833, 6 pinów zajętych.
PRZEPROWADZENIE WIĄZKI
Najważniejszą czynnością przy montażu lusterka z funkcją High Beam Assist jest przeprowadzenie wiązki do komunikacji z modyłem Gateway. W końcu nasze nowe lusterko to dodatkowy moduł w samochodzie, a one muszę komunikować się przez CAN Bus.
Zaczynamy od zdjęcia obecnego lusterka, a w nim od zdjęcia tylnej plastikowej obudowy, po przez podważanie narzędziem. Trzeba być ostrożnym, aby nie narobić sobie szkód w aucie. Tylna obudowa zagnieżdżona jest dość solidnie.
Teraz możemy zdjąć całe lusterko, poprzez obrócenie go zgodnie z rysunkiem. Do tego również trzeba użyć siły, ale wciąż ostrożnie. Bardzo blisko jest przednia szyba!
Lusterko odpinamy z kostki
i przygotowujemy miejsce pod montaż wiązki w słupku A. W tym celu demontujemy dwie plastikowe maskownice,
oraz tapicerkę słupka A. Na zdjęciu kolejność demontażu, spinka trzymająca słupek po demontażu jest do wymiany, tak zaleca Workshop manual, czemu się nie dziwię, ponieważ po wyjęciu jest pogięta.
Przeprowadzenie wiązki w podsufitce do słupka A jest dość proste, wciskamy dwa przewody między szybę a podsufitkę, tak, aby nie wystawały - w tym miejscu przechodzi właśnie wiązka obecna.
Do niej właśnie podpinamy nasze przewody i przeprowadzamy po słupku A, aż do małego schowka przy kierownicy.
Tutaj już tylko doprowadzamy i ukrywamy przewody do modułu Gateway, w celu lepszej dostępności, należy odkręcić kanał powietrzny, to tylko jeden wkręt, a dużo miejsca nam dojdzie.
Z dołu przechodzimy do góry, czyli wracamy do lusterka. Obok kostka połączeniowa asystenta, z opisanymi pinami połączeniowymi, nas dotyczą wyłącznie pin #3 i pin #8, do których połączamy moduł CAN Gateway. Niebiesko-czarny przewód odłączony od kostki jest pozostałością z połączenia z BCM, ponieważ dotychczasowe lusterko nie posiadało sterownika. Teraz poprzez komunikowanie się z Gateway'em, dostajemy nowy moduł w liście Obecności VCDS.
Aby wyjąć lub włożyć pin z przewodem, musimy odbezpieczyć je w kostce. W tym celu odchylamy klapki trzymające się na zatrzaskach po obu stronach kostki. Odłączony przewód możemy dodatkowo zabezpieczyć izolacją.
PODŁĄCZENIE DO CAN GATEWAY
Przechodzimy do Gateway'a. Odchylamy kawałek wykładziny, widać pod nią już niebieską wtyczkę - tę właśnie, która nas interesuje. Oczywiście musimy ją odłączyć, obciąć czarną opaskę i zdjąć niebieską obudowę z wtyczki.
We wtyczce namierzamy pin #6 i pin#16, będą po przeciwnych stronach. Jeden jest pomarańczowo-czarny, drugi pomarańczowo-brązowy. Podłączamy do nich przewody z lusterka - #3 z lusterka do #16 Can High, natomiast #8 z lusterka do #6 z Can Low. Ja zrobiłem to tak, że wyjąłem te dwa piny z wtyczki i ok 4-5 cm od końca przewodu dolutowałem przewody z asystenta.
KODOWANIE
Tradycyjnie, aby wybrać sterownik wchodzimy w 'Wybór' (Select).
Z listy sterowników wybieramy 19 - CAN Gateway, aby dodać połączenie, widać mimo niepodłączenia, że nasz nowy moduł wykrył się sam i jest na liście istniejących pod nr 20 - Asyst. św. drogowych.
W następnym oknie wybieramy 'Lista połączeń'.
W wyświetlonej liście zaznaczamy '20-Asyst. św. drogowych' i zapisujemy konfigurację.
Zatwierdzamy 'OK'
Znów przechodzimy do listy obecnych sterowników, tu wybieramy '09 - Centr. zesp. elektr.', aby zakodować w nim funkcję asystenta.
W sterowniku wybieramy kodowanie,
a następnie 'Pomocnik kodowania'.
W bajcie 11 interesujący nas bit to 3, jak widać mój sterownik go nie wyświetla! Jak to obejść? Musimy wymusić zmianę uruchamiając Long Codding 2 - czyli LCode2 w górnym menu.
Okno z błędem wyrzuca nam, że LCode2 nie wyświetli żadnych informacji na temat sterownika i nie da nam opisu bitów.
Po zatwierdzeniu błędu pojawi się okno LCode2 gdzie możemy zaznaczyć bit 3 bez problemów. Byte wówczas będzie miał wartość 88. Z LCode i LCode2 wychodzimy poprzez Exit.
Po wyjściu z pomocnika pojawi nam się zmiana w kodzie sterownika. Zatwierdzamy!
Po zatwierdzeniu zmian w CECM wracamy do listy sterowników i wybieramy nasz docelowy 20 - Asystent św. drogowych.
Wchodzimy w Kodowanie...
...następnie w Pomocnik kodowania.
Sterownik HBA pozwala jedynie zmienić ustawienia w dwóch pierwszych bajtach. U mnie ustawienia się zgadzają więc pozostawiam bez korekty. Uwaga: po zakodowaniu wszystkich funkcji, warto sprawdzić każdy z trzech sterowników, czy nie wyrzuca błędów
ADAPTACJA
Adaptacja w tym sterowniku co prawda nie pozwala nam na zbyt wiele, ale zawsze coś. Poniżej szczegóły.
Poniżej lista:
1. Próg prędkości świateł mijania
to ustawienie minimalnej prędkości, w której asystent będzie mógł zostać uruchomiony. Zakres: 5-100 km/h, Domyślna: 28 km/h
2. Próg prędkości świateł drogowych
to ustawienie minimalnej prędkości, w której asystent będzie mógł uruchomić światła drogowe. Zakres: 57-100 km/h. Domyślna: 58 km/h
3. Rozpoznawanie terenów zabudowanych
to ustawienie dla dróg oświetlonych latarniami. Wartość: 0 - Reszta Świata: światła mijania w terenie zabudowanym / 1 - Ameryka Północna: światła drogowe. Domyślna: 0
4. Specyfikacja dla kraju
Wartość: 0 - kierownica po lewej stronie (LHD) / 1 - kierownica po prawej stronie (RHD). Domyślna: 0.
U mnie w b7 moge zakodowac dowolne predkosci uruchamiania hba, mam ustawione ze wlaczaja sie przy 15km/h a wylaczaja przy 10 km/h przydatne przy parkowaniu lub jezdzie w nieoswietlonych osiedlowych uliczkach,lub lesnych itd
Cześć, robię u siebie tą samą funkcję, w Golfie 6. Jednak nie chciałbym dolutowywać przewodów do wiązki gatewaya. Chciałbym je przedłużyć i potrzebuję info jakie tam są piny? Czy będą to takie 000 979 009 E ?
U mnie w b7 moge zakodowac dowolne predkosci uruchamiania hba, mam ustawione ze wlaczaja sie przy 15km/h a wylaczaja przy 10 km/h przydatne przy parkowaniu lub jezdzie w nieoswietlonych osiedlowych uliczkach,lub lesnych itd
OdpowiedzUsuńPassat B7 2013. Lusterko fotochromatyczne automatyczne sciemniane oraz czujnik deszczu wystarczaja zeby uruchomic ta funkcje?
OdpowiedzUsuńCześć, robię u siebie tą samą funkcję, w Golfie 6. Jednak nie chciałbym dolutowywać przewodów do wiązki gatewaya. Chciałbym je przedłużyć i potrzebuję info jakie tam są piny? Czy będą to takie 000 979 009 E ?
OdpowiedzUsuń009 owszem, ale nie ma dwóch połączeń Low i High możliwych w gatewayu, i tak trzeba lutować bo wszystkie sterownik łączy ten sam przewód
Usuń