28 maja 2015

coming/leaving home

Leaving Home
Z leksykony VW: "Funkcja coming /leaving home polega na opóźnionym wyłączeniu świateł mijania, świateł pozycyjnych z tyłu i podświetlenia tablicy rejestracyjnej podczas wysiadania (coming home). Ponadto, system uruchamia się podczas otwierania lub zamykania drzwi samochodu - za pomocą centralnego zamka następuje włączenie lub wyłączenie świateł. Funkcja coming/leaving home pozwala oświetlić drogę, ułatwia odnalezienie auta nocą na parkingu, oświetla drogę wjazdu na teren posesji." W praktyce funkcję włącza się w każdym samochodzie wyposażonym w MFA+ na poziomie wskaźników. Działa najlepiej gdy samochód wyposażony jet w czujnik zmierzchu. Włącznik w pozycji AUTO steruje światłami i włącza je gdy jest ciemno, a nieaktywuje ich w dzień. No dobrze, ale jeśli nie mamy w samochodzie MFA+ i czujnika zmierzchu, czy funkcja moze byc aktywna? Okazuje się że VCDS pomoże w aktywowaniu, niestety tylko funkcji leaving home.

30 kwietnia 2015

Antena w szybie bocznej

AM/FM
Ktoś kiedyś mnie zapytał, o szyby boczne karoseryjne w kombi: dlaczego są podgrzewane? Otóż nie są, bo po cóż miałyby być? Zatopione w szybach bocznych druciki to nic innego jak anteny AM/FM do odbioru stacji radiowych. Oczywiście anteny występują nie w każdych szybach bocznych. Jeśli nie mamy w samochodzie radia i przygotowania pod radio, to anteny oczywiście nie będzie w żadnej szybie, podobnie jeśli mamy np. radio RCD210, które potrzebuje tylko anteny dachowej. Inaczej już wygląda sytuacja z radiami: RCD300/310/500/510 gdzie potrzeba już dwóch anten - zarówno dachowej jak i bocznej. Wtedy mamy wtopioną antenę w lewą szybę karoseryjną. Po co zatem robić kolejną antenę po prawej stronie w szybie? W takiej sytuacji mamy możliwość użycia anteny dachowej dla obsługi GPS/GSM, zastępując standardowy bagnet "płetwą rekina".

9 marca 2015

Wymiana modułu Gateway (Upgrade)

gateway
Moduł CAN Gateway (znany również jako interfejs diagnostyczny magistrali danych J533) to taka bramka danych naszego samochodu (z ang. Gateway). Pełni rolę wymiany informacji między systemami magistrali CAN oraz konwersji danych diagnostycznych z systemów magistrali danych CAN do K-kabel i na odwrót, czyli dane mogą być wykorzystywane przy diagnozowaniu pojazdów systemami informatycznymi, narzędziami takimi jak VAS i Vagcom / VCDS. Jednym zdaniem GATEWAY to moduł łączący wszystkie sterowniki ze sobą, zbierając informacje i komunikując je wzajemnie. Montowany jest w modelach VW już od GOLF'a Mk4 (nie do każdego modelu).

Dlaczego trzeba go wymieniać? Może być kilka powodów. Najczęstszą przyczyną zmiany jest zastąpienie radia drugiej na trzecią generację oraz towarzyszący temu problem z poborem mocy. Ale również dzięki wymianie tego modułu możemy podłączać nowe funkcje w naszym samochodzie np. kamera cofania, czy MDI. CAN Gateway był "upgreadowany" w Volkswagenach praktycznie co roku, mimo to istnieją 4 rodzaje modułów: 7-bajtowe (od 1K0907530A do 1K0907530F); 8-bajtowe (od 1K0907530G do 1K0907530K); 9-bajtowe (od 1K0907530L do 1K0907530Q); 10-bajtowe (od 1K0907530S do 1K0907530AF).

Mimo, że przy wymianie na wyższy model nie powinniśmy mieć problemów z kodowaniem, to są elementy wyposażenia, na które trzeba zwrócić uwagę wymieniając CAN Gateway. Taki przykładem może być: dach panoramiczy, start-stop system. Tylko nieliczne bramki obsługują te systemy.

11 listopada 2014

desynchronizacja ustawiania lusterek

Desynchronizacja prawego lusterka
Tym razem drobnostka, dość irytująca, przynajmniej dla mnie. Może pokrótce napiszę o co chodzi. Regulowanie zewnętrznego, elektrycznego lusterka po stronie kierowcy zawsze fabrycznie odbywa się w synchronizacji z prawym lusterkiem, co wg. mnie zawsze to prawe rozregulowuje. To mój trzeci Volkswagen, w którym tę opcję mam. Wreszcie przyszedł czas ją namierzyć i wyłączyć. Byłem pewien, że funkcja zakodowana jest w sterowniku drzwi - prawych lub lewych, nic z tych rzeczy, znajduje się w sterowniku komfortu. Wystarczy zaznaczyć jeden bit i po kłopocie. Jeśli w waszych samochodach ta funkcja również was drażni, poniżej instrukcja.

14 sierpnia 2014

wymiana zamka klapki wlewu paliwa

zamek klapki wlewu paliwa
Tym razem trochę naprawy - wymiana modułu zamka do klapki wlewu paliwa. Dlaczego? zaczęło się od niereagowania na stacji paliw na otwieranie centralnym zamkiem, co spowodowało niewielki dreszczyk. Po kilku kliknięciach pilotem, zamek otworzył klapkę. Od tej pory zaczął działać sporadycznie - albo pozostawał otwarty, albo się zamykał i nie otwierał. Podłączyłem więc komputer z oprogramowaniem VCDS. Moduł komfortu, który obsługuje centralny zamek, wyrzucał błąd: 00332 zwarcie z masą. Żeby całkowicie nie zablokował się zamek i nagle nie narobił mi kłopotów przed tankowaniem, postanowiłem go wymienić i pokazać przy okazji jak to zrobić.

8 marca 2014

światła dzienne w przeciwmgielnych

DRL VCDS Golf V
„Ksenonowcy” dopytują czy jest możliwe uruchomienie dziennych świateł po przez przeciwmgielne. Oczywiście sterownik daje taką możliwość i w VCDS możemy uruchomić taką funkcję. Jednakże, każdy kto jeździ samochodem wie do czego służą światła przeciwmgielne i na pewno zdajecie sobie sprawę, że używanie ich jak dziennych jest naruszeniem kodeksu drogowego. Rozwiązaniem byłoby wymienić te światła na takie z atestem DRL, niestety ja nie zagłębiałem się w ten temat, więc trudno cokolwiek mi polecić. Być może istnieje możliwość tylko zmiany żarówek.