5 czerwca 2013

Tempomat

tempomat
Tempomat to fantastyczne udogodnienie w samochodzie, daje odpocząć prawej nodze w długich trasach i sprawia, że jazda staje się ekonomiczna. Zasady działania każdy raczej zna - utrzymuje zadaną prędkość na stałym poziomie. W Volkswagenie Golfie nie jest on mocniej rozbudowany i posiada podstawowe funkcje czyli: SET, RESET, dodawanie(+) i odejmowanie(-) prędkości oraz ON/CANCEL/OFF. Wszystko zmieszczono w jednej manetce kierunkowskazu, więc jeśli najdzie nas pragnienie posiadania systemu GRA (tak nazwano tempomat w instrukcji obsługi, z niem. GeschwindigkeitsRegelAnlage), wystarczy wymiana dźwigni kierunkowskazów na rozbudowaną o funkcje do sterowania prędkością oraz zakodowanie jej w sterowniku silnika i koła kierownicy. Wydaje się proste i zapewne takie jest o ile mamy w naszym samochodzie moduł kierownicy w wersji midline lub highline. Jeśli nie, będzie potrzebne dodatkowe połączenie przewodu między modułem kierownicy a silnika. W moim aucie tej operacji nie trzeba było przeprowadzać, zainteresowanych odsyłam do lektury w Ross-Tech.

Zanim zabierzecie się za montaż, trzeba wiedzieć że:

3 maja 2013

czujnik jakości powietrza

czujnik jakości powietrza
Czujnik jakości powietrza jest elementem klimatyzacji automatycznej. Jego zadaniem jest precyzyjny pomiar stężenia substancji szkodliwych w powietrzu zasysanym z zewnątrz. W przypadku stwierdzenia stężenia wykraczającego poza ustalone normy, np. podczas jazdy w tunelu czy za ciężarówką, klimatyzacja automatycznie przełącza wentylację na obieg wewnętrzny. Dzięki temu zanieczyszczone powietrze z zewnątrz nie dociera do wnętrza samochodu. Recyrkulacja powietrza uruchamia się z zależnością temperatury zewnętrznej oraz stopnia zanieczyszczenia.1 Moduł klimatyzacji odczytuje sygnał płynący z sensora i w zależności od temperatury uruchamia obieg. Temperatury graniczne to +2ºC oraz -5ºC. Po poprawie jakości powietrza na zewnątrz, klimatyzacja wraca do nadmuchu powietrza świeżego.2 Czujnik jakości powietrza montujemy wyłącznie w momencie gdy moduł klimatronik posiada funkcję podwójnego obiegu - obieg zwykły oraz obieg "A". Taką funkcję mogą posiadać moduły zarówno starsze (1K0) jak i nowsze (5K0).

22 kwietnia 2013

wymiana panelu klimatronik

climatronic
Kiedy wprowadzono do sprzedaży nowy model Golfa hatchback VI, Jetta w tym czasie oparta była całkowicie na bazie Golfa V i czekała na zastąpienie jej nowym modelem. Okres przejściowy trochę się wydłużył, ponieważ tym razem kolejna generacja Jetty miała odróżnić się całkowicie od protoplasty. Zrobiono więc w 2010 wersję przejściową Jetty z delikatnymi zmianami, które unowocześnią ją, a jednocześnie przetrwają do wprowadzenia do sprzedaży nowego projektu. Zmiany głównie wewnątrz - kierownica, zegary oraz panel klimatronik zamontowano z Golfa VI. Ja właśnie tym panelem się zajmę, bo dzięki tej modyfikacji Jetty dziś mogę użyć ramki i panela klimatronik, który idealnie pasuje do Golfów V. Nowszy wygląd i ładniejszy design panela to nie wszystko - zyskujemy współpracę z radiem (III generacji) i dodatkową możliwość podłączenia czujnika zanieczyszczenia powietrza (choć takowa, ale rzadko była również w starszych panelach). Niestety trochę tracimy, dlatego właśnie długo zastanawiałem się nad tą zmianą.