Omawiana przeze mnie generacja dotyczy platformy na bazie Golfa MK5 oraz Passata B6, a więc roczniki mniej więcej od 2003 do 2011 roku. W tych modelach moduły Bordnetz, są ze sobą wzajemnie kompatybilne, więc można je wymieniać bez problemu, pod warunkiem zmiany na wyższy model, aby nie zanikły nam funkcje. Producentem modułów w tym czasie były dwie firmy: Bosch i Delphi, wersji natomiast wyszło sporo, co zawarte jest w poniższej tabeli.
Czym zatem różnią się poszczególne moduły i po co je wymieniać? Zacznijmy od tego, że podzielono je na dwie grupy Midline i Highline, określają możliwości kodowania dodatkowego wyposażenia w aucie, tj. wspomnianych już świateł przeciwmgielnych lub świateł ksenonowych. Początkowo montowano moduły dość ubogie, wyposażone w sterowniki 17 bajtowe z początkowym symbolem '1K0'. Z czasem (ok. 2007) wprowadzono już 30 bajtowe moduły sterujące, lecz dalej były podzielone na Mid i High. Topowymi borntez'ami były te zaczynające się od '3C8' - montowane w Passatach CC. Najwyższym modelem i obecnym jest 3C8 937 049 AG. Poniżej postaram się pokazać mniej więcej różnice w funkcjonalności.
Umiejscowienie w aucie MODUŁU CECM, to zazwyczaj lewa część auta, zaraz za włącznikiem świateł w sąsiedztwie bezpieczników. Jego oznaczenie techniczne to J519, a sam kontroler jest również zespolony z panelem, który jest nośnikiem przekaźników m.in. klaksonu, świateł przeciwmgielnych czy podgrzewanych siedzeń.
TABELA MODUŁÓW BORDNETZ 1K0../3C0../3C8..
PRZEKAŹNIKI I WTYCZKI
Oprócz obsługiwania swoich funkcji, w module znaleziono również miejsce dla przekaźników. Poniżej znajduje się opis do załączonego rzutu. |
1 | przekaźnik 460 [KL15] | Terminal 15 przekaźnik zasilania | 1K0951253 A |
2 | przekaźnik 460 [KL75] | Obwód zapłonu | 1K0951253 A |
3 | przekaźnik 53 [HHZG] | Podgrzewanie tylnej szyby | 141951253 B |
4 | przekaźnik 449 [SHZG] | Podgrzewane lusterka zewnętrzne | 1K0951253 |
5 | przekaźnik 449 [HORN] | Klakson | 1K0951253 |
6 | przekaźnik [HDF] | Brak Funkcji | - |
7 | przekaźnik 404/395 [DWP-H] | Pompa spryskiwacza szyb | 7M0951253 C 8Z0951253 |
8 | przekaźnik 449 [KL30] | Terminal 30 przekaźnik zasilania | 1K0951253 |
9 | przekaźnik 404/395 [DWP-V] | Pompa spryskiwacza szyb | 7M0951253 C 8Z0951253 |
Moduł posiada 12 slotów na wtyczki, oznaczone od A do L, w które wpięte są przewody z całej sieci auta. |
A | T11 | 11 pinów | wtyczka czarna | 1K0972929 |
B | T12i | 12 pinów | wtyczka czarna | 1K0972925 |
C | T12k | 12 pinów | wtyczka beżowa | 1K0972925 A |
D | T11a | 11 pinów | wtyczka beżowa | 1K0972929 A |
E | T16g | 16 pinów | wtyczka czarna | 1K0972961 |
F | T8t | 8 pinów | wtyczka czarna | 1K0972924 |
G | T12m | 12 pinów | wtyczka czarna | 1K0972926 |
H | T12 | 12 pinów | brak użycia | - |
I | T12cp | 12 pinów | wtyczka beżowa | 1K0972117 A |
J | T6ap | 6 pinów | wtyczka czarna | 1K0972641 |
K | T10s | 10 pinów | wtyczka czarna | 1K0972643 |
L | T2cq | 2 piny | wtyczka czarna | 1K0972117 |
RÓŻNICE W WERSJACH
Na obrazku widać zrzut z pierwszego bajtu kilku sterowników z różnymi ilościami bajtów. Ilość bajtów to oczywiście możliwości sterownika do zakodowania funkcji, a czym więcej tym lepiej. |
Czym różnią się wersje Midline i Highline pokazane jest na powyższych zrzutach - na pierwszym bajcie widać, że obsługuje on więcej funkcji, dodatkowo, oczywiście nie w każdym znaleźć można obsługę podgrzewania szyby przedniej. |
WYMIANA MODUŁU
Ważne: przed wymianą należy zapisać kodowanie obecnego modułu Bordnetz! Umiejscowienie modułu standardowo w większości aut z grupy VAG jest blisko przełącznika świateł pod kierownicą, bliżej drzwi. |
Wymiana jest prosta i każdy sobie z nią powinien poradzić. W Golfach piątej generacji zaczynamy od demontażu małego, otwieranego schowka pod kierownicą. Podobnie będzie w Passacie B6. Schowek wystarczy nadusić na ściankach i wyciągnąć. Od razu ukaże się nam moduł. |
Dodatkowo odkręcamy plastikową obudowę nad pedałami, która trzyma się na dwóch wkrętach torx T20. |
Odczepiamy wtyk OBD, tak aby nic nam nie przeszkadzało i odkładamy osłonkę na bok. |
Moduł trzyma się plastikowej obudowy na dwóch zatrzaskach, które wystarczy nacisnąć, aby zwolnić przód, po czym możemy go wysunąć, ponieważ tył podtrzymuje szufladka. |
Na zdjęciu widać zaczep plastikowy trzymają Bordnetz oraz w głębi plastikowy wpust na cieńszą stronę modułu. |
Oczywiście po wyjęciu sterownika trzeba odpiąć wtyki z wiązkami, zawsze trzeba pamiętać o odblokowaniu czerwonej blokady. Zazwyczaj są dwie czerwone przesuwne, ale w nowszych modelach (3C8) zdarza się jedna. |
Kostek jest sporo, ale spokojnie, nie można ich pomylić, każda ma inny przekrój, a trzeba pamiętać, że jedno miejsce jest puste - gniazdo H. Po wpięciu wszystkich połączeń, blokujemy je, zamykając czerwone zapadki i wkładamy Bordnetz na swoje miejsce. |
KODOWANIE
Tę operację musimy zrobić przed wymianą, czyli uzyskanie obecnego kodowania modułu. |
Wchodzimy w moduł bordnetz czyli 09 - CECM, |
dalej w kodowanie - 07. |
Tutaj mamy udostępniony kod (zaznaczony) całej sekwencji kodowania każdego z bajtu. Musimy go koniecznie zapisać gdzieś w notatniku, tak aby użyć go do przeklejenia w nowy sterownik. W każdym bordnetz'e bajty i bity mają niezmienione miejsca. Dodatkowo zalecam zrobić printscreeny (zrzuty ekranu) z każdego bajta osobno. |
Po podmianie na nowszy moduł, przechodzimy znów do kodowania, i tu wklejamy nasz ciąg liczb. Trzeba pamiętać, że każdy bajt to dwa znaki z kodu szesnastkowego, a więc jeśli mamy bordnetz 21 bajtowy, to ciąg znaków będzie mierzył 42, natomiast podmieniając na 30 bajtowy kontroler, potrzebujemy wpisać 60 znaków, a więc po naszym kodzie dopisujemy w pozostałym miejscu zera. |
Po akceptacji kodu przez sterownik, pozostaje jeszcze usunięcie błędów. Można również przejrzeć bajty czy się zgadzają. |
Czy jesteś w stanie przeprowadzić modyfikację z cecm na bcm? Słyszałem, że jest taka możliwość
OdpowiedzUsuńJest taka możliwość, skontaktuj się z użytkownikiem "krzycho" na forum golf V. Z tego co wiem to jest dwa dni roboty. Na wspomnianym forum swego czasu była instrukcja (napisana przez użytkownika "glodek") krok po kroku jak dla dziecka, włącznie z opisem lutowania. Niestety promocja się skończyła .....
UsuńCzy te bordtnezy mogą byc zastosowane w seat toledo 3 ?
OdpowiedzUsuńZmienialem bordtnez 3c0..ae Na taki sam w seat toledo3z vw caddy3 i nie czytal swiatel pozycji tyl, co moze byc
OdpowiedzUsuńWitam zainstalowalem swiatla przeciw mgielne do passata b6 2009 kable do cecm 3c8 h i do wlacznika vcds nie moze zakodowac swiatel wyskakuje blad czy powinienem jeszcze cos dodac?
OdpowiedzUsuńWitam. Czy w Touaregu światła przeciwmgłowe będą na tych samych pinach i kostkach?
OdpowiedzUsuńWitam.
OdpowiedzUsuńNajważniejsza kwestia nie była poruszona. A mianowicie czy moduły są zamienne. Czyli czy mając Moduł 1K0 można włożyć moduł 3K0 lub 3K8. Bo wiem że w Modułach 3K0 oraz 3K8 są dodatkowe opcje niedostępne w 1K0...
tak są zamienne
UsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńU mnie w t5 z 2007 w pozycji "coding" jest 7-cyfrowy kod i przez głupotę zmieniłem go nie zapisując oryginalnego i teraz nie działa podgrzewanie tylnej szyby. Czy istnieje możliwość przywrócenia ustawień?
OdpowiedzUsuńCo oznacza pin E - 16 w boardzie? Według instrukcji przełącznik świateł DRL czy służy on do zamontowania osobnego wyłącznika świateł DRL czy może daje on możliwość podłączenia osobnych świateł DRL do Boarda? Sprawa stara, ale może ktoś wie?
OdpowiedzUsuńTeż jestem ciekaw
UsuńJuż odpowiadam Panowie, E/16 jest wyprowadzony do przełącznika świateł E1 na konsoli - to przewód czarno-żółty i aktywuje światła dzienne jeśli mamy je włączone w boardnetz, np na przełączniku w pozycji 0 lub Auto.
UsuńCzy wymiana z 1K0 937 049M na 3C0 937 049AJ nie będzie kłopotliwa?
OdpowiedzUsuńbez problemu, trzeba tylko poprawnie zakodować
UsuńWitam. Czy bord 3CO937049P 21bajt w Golfie 5 wersja USA 2007r. da się przekodować na EU. Czy tylko wymiana. W obecnym nie widzę opcji zmiany na EU.
OdpowiedzUsuńProblem z tylnymi światłami (kostki ogarnięte).
Czy moduł 3C0 937 049 AE 23 bajtowy mogę zastąpić modułem 3C8?
OdpowiedzUsuńoczywiście, zadziała bez problemów
UsuńMam problem ze światłami po zmianie modułu z 3c0 na 3c8. Cały czas mam błąd świateł z tyłu. Kodowanie przeniesione ze starego modułu i dalej jest błąd
UsuńW bajcie 24 musisz mieć wpisane 00
UsuńWitam panowie czy zna ktos numer pinu do wtyczki B? Chce dolozyc oswietlenie nog ale nigdzie nie moge znalezc jaki pin bedzie pasowal albo jakies zdjecie tego pinu?
OdpowiedzUsuńWitam, mna tym blogu jest post poświęcony montażowi podświetlenia nóg
UsuńWitam.Proszę o pomoc jak podłączyć spryskiwacze reflektorów w vw jetta 2007 r.. Chodzi o połączenie elektryczne.Fabrycznie spryskiwaczy nie było .Pzdr.
OdpowiedzUsuńhttps://1.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/SXOOD9u0ImI/AAAAAAAADNo/AfiBqkVcl6w/s1600-h/IMG_4547.jpg
Usuńzdjęcie pochodzi z tej strony:
https://furmanka.blogspot.com/2007/12/mk5-wiata-ksenonowe-z-samopoziomowaniem.html?m=1
Siema mam BORDNETZ 3C0 907 530 E czy mogę zmienić na lepszy jeśli tak to na jaki model .
OdpowiedzUsuń3C0907530 E to Gateway nie boardnetz :)
UsuńSorki mój błąd
Usuń3CO 937 049 AJ
optymalnie na 3C8937049E, a najlepiej na 3C8937049AC bo to już maksimum
UsuńA jaka jest różnica w 3CO 937 049 AJ a 3C8937049E są jakieś dodatkowe ustawienia ?.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis. Wszystkie informacje jak najbardziej przydatne
OdpowiedzUsuńWitam proszę o pomoc muszę wymienić Bordnetz obecnie w Octavi 2fl posiadam 1K0 937 085 czy mę zmienić na jakiś wyższy model .Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńw octavi 2 fl masz tak samo jak w golfie 6 czyli CECM tez podkladasz i kodujesz
UsuńMam 1ko937049n i nie mogę ustawić doświetlania zakrętów. Jakim modułem mogę go zamienić ?
OdpowiedzUsuńHej, posiadam bordnetz 7H0937049F do VW Multivan 2003, są jakieś kompatybilne? Mogę jakoś ztuningować do wersji poliftowej która ma różne pierdoły, otwieranie szyb z pilota itp?
OdpowiedzUsuńPodbijam
Usuńnajnowszy boardentz komfort do tego modelu ma oznaczenie 7H0937049AE, nie wiem czy obsługuje żądane funkcje, natomiast na pewno będzie pasował i obowiązuje do modelu nawet z 2009
UsuńWitam. Seat altea 2004. Zniknęły światła przeciwmgielne, cofania i oświetlenie tablicy rejestr. Czyli wszystko to co jest na zderzaku. Miałem moduł na podmianę z tymi samymi numerami. Nic to nie pomogło. Pytanie tylko czy też muszę robić kodowanie jak jest moduł o tym samym numerze. Albo jaka może być inna przyczyna awarii tych świateł. Z góry dzięki za pomoc.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Ciekawie napisane
OdpowiedzUsuńCześć. Mam problem z wycieraczkami w passat b6 2008. Otóż na pierwszym biegu wykonują tylko jeden ruch i powracają do punktu startowego. Nawet jak zmienię zakres pracy to dzieje się tak samo. Da się to jakoś naprawić czy tylko wymiana?
OdpowiedzUsuńW golfie 5 zmieniłem bordnetz na 3C0937049E i teraz po zakodowaniu w trybie skandynawia świecą postojowki zamiast świateł mijania. Co jest nie tak?
OdpowiedzUsuńNie mam już golfa,teraz coś innego ale z tej grupy. Żałuję że wcześniej nie trafiłem na tę stronę ,szacunek dla tutejszych fachowców jeśli jeszcze tu działają
OdpowiedzUsuńMiał ktoś taki problem, ze jak aktywuje footwell lights vcdsem to swieci się lewy tylny kierunek? Ha
OdpowiedzUsuńW module B pin 7 jest zajęty. Gdzie mam się wpiąć z lampkami???
Super! Mega dobra robota!
OdpowiedzUsuńWitam, padły światła w VW Touran nie ma prawego przodu, lewego tyłu i 3ciego stopa. Czy to może być wina modułu czy raczej któryś przekaźnik?
OdpowiedzUsuńMam na podmianę moduł tylko sam go nie zakoduje bo nie mam sprzętu.
Ktoś się podejmie w okolicach Sosnowca?
najprawdopodobniej bezpiecznik
UsuńU mnie to samo było ,jeszcze dodatkowo nie działało ogrzewanie tylnej szyby - znalazłem przyczynę : Słaby styk -wygrzany bezpiecznik SB 17(15A) Klakson;
UsuńWielofunkcyjny moduł sterujący 1.
Skrzynka bezpieczników i przekaźników tzw. komunikacyjna ( znajduje się po lewej stronie komory silnika, obok akumulatora).
https://autobezpieczniki.pl/volkswagen-touran-1t-2003-2015-skrzynka-bezpiecznikow/
Wyczyściłem i podoginałem gniazdo bezpiecznika , nowy bezpiecznik i gada.
Może komuś się przyda...
Siema 7H0937049F w VW Multivan 2003 auto z tempomatem i zakodowanymi dziennymi natomiast wychodzi ze to modol komfortu 3 bitowy? Che zakodować drl na przeciwmgielne jaki moduł kupić bo ten 7H0937049AE, kosztuje tysiaka
OdpowiedzUsuńWitam. Posiadam moduł 1K0 953 549 BN. Seat Toledo 3 2009r. Jaki mogę włożyć moduł by mieć sterowanie radiem z kierownicy. Bo to jako jedyne nie działa z wyposażenia reszta tempomat doswietlanie zakrętów jest ok. Podejrzewam że ktoś dołożył sterowanie e kierownicy lecz bez wymiany modułu. Bo po vinie była "kierwnica standard" co rozumiem jako brak sterowania. Z góry dzięki za pomoc w tej kwestii.
OdpowiedzUsuń