29 maja 2015

wymiana anteny dachowej

GPS/GSM
Wymiana anteny dachowej typu bat na płetwę rekina jest możliwa tylko i wyłącznie wtedy jeśli mamy przemyślane lub zrealizowane podłączenie anten radiowych AM/FM w inny sposób. Niskie anteny dachowe typu shark nie mają możliwości obsługi fal radiowych. W moim przypadku obie anteny AM/FM umieściłem w szybie - lewa była w standardzie, prawą dodałem. Anten dachowych typu shark jest wiele, możemy kupić matową czarną lub glossy, możemy zamontować jedynie atrapę jeśli nie chcemy podłączać instalacji do dodatkowych urządzeń. Anteny są z możliwością obsługi nawigacji satelitarnej, modułów telefonicznych oraz ogrzewania postojowego i występują w różnych konfiguracjach tych funkcji, poniżej w tabeli przedstawione są numery tych anten. Każda ma wyprowadzony wtyk do funkcji jaką obsługuje, wtyk ma określony kolor i tak kolor czerwono-fioletowy to GSM, niebieski to GPS, zielony to SAT Radio, żółty - Webasto.

28 maja 2015

coming/leaving home

Leaving Home
Z leksykony VW: "Funkcja coming /leaving home polega na opóźnionym wyłączeniu świateł mijania, świateł pozycyjnych z tyłu i podświetlenia tablicy rejestracyjnej podczas wysiadania (coming home). Ponadto, system uruchamia się podczas otwierania lub zamykania drzwi samochodu - za pomocą centralnego zamka następuje włączenie lub wyłączenie świateł. Funkcja coming/leaving home pozwala oświetlić drogę, ułatwia odnalezienie auta nocą na parkingu, oświetla drogę wjazdu na teren posesji." W praktyce funkcję włącza się w każdym samochodzie wyposażonym w MFA+ na poziomie wskaźników. Działa najlepiej gdy samochód wyposażony jet w czujnik zmierzchu. Włącznik w pozycji AUTO steruje światłami i włącza je gdy jest ciemno, a nieaktywuje ich w dzień. No dobrze, ale jeśli nie mamy w samochodzie MFA+ i czujnika zmierzchu, czy funkcja moze byc aktywna? Okazuje się że VCDS pomoże w aktywowaniu, niestety tylko funkcji leaving home.

30 kwietnia 2015

Antena w szybie bocznej

AM/FM
Ktoś kiedyś mnie zapytał, o szyby boczne karoseryjne w kombi: dlaczego są podgrzewane? Otóż nie są, bo po cóż miałyby być? Zatopione w szybach bocznych druciki to nic innego jak anteny AM/FM do odbioru stacji radiowych. Oczywiście anteny występują nie w każdych szybach bocznych. Jeśli nie mamy w samochodzie radia i przygotowania pod radio, to anteny oczywiście nie będzie w żadnej szybie, podobnie jeśli mamy np. radio RCD210, które potrzebuje tylko anteny dachowej. Inaczej już wygląda sytuacja z radiami: RCD300/310/500/510 gdzie potrzeba już dwóch anten - zarówno dachowej jak i bocznej. Wtedy mamy wtopioną antenę w lewą szybę karoseryjną. Po co zatem robić kolejną antenę po prawej stronie w szybie? W takiej sytuacji mamy możliwość użycia anteny dachowej dla obsługi GPS/GSM, zastępując standardowy bagnet "płetwą rekina".

9 marca 2015

Wymiana modułu Gateway (Upgrade)

gateway
Moduł CAN Gateway (znany również jako interfejs diagnostyczny magistrali danych J533) to taka bramka danych naszego samochodu (z ang. Gateway). Pełni rolę wymiany informacji między systemami magistrali CAN oraz konwersji danych diagnostycznych z systemów magistrali danych CAN do K-kabel i na odwrót, czyli dane mogą być wykorzystywane przy diagnozowaniu pojazdów systemami informatycznymi, narzędziami takimi jak VAS i Vagcom / VCDS. Jednym zdaniem GATEWAY to moduł łączący wszystkie sterowniki ze sobą, zbierając informacje i komunikując je wzajemnie. Montowany jest w modelach VW już od GOLF'a Mk4 (nie do każdego modelu).

Dlaczego trzeba go wymieniać? Może być kilka powodów. Najczęstszą przyczyną zmiany jest zastąpienie radia drugiej na trzecią generację oraz towarzyszący temu problem z poborem mocy. Ale również dzięki wymianie tego modułu możemy podłączać nowe funkcje w naszym samochodzie np. kamera cofania, czy MDI. CAN Gateway był "upgreadowany" w Volkswagenach praktycznie co roku, mimo to istnieją 4 rodzaje modułów: 7-bajtowe (od 1K0907530A do 1K0907530F); 8-bajtowe (od 1K0907530G do 1K0907530K); 9-bajtowe (od 1K0907530L do 1K0907530Q); 10-bajtowe (od 1K0907530S do 1K0907530AF).

Mimo, że przy wymianie na wyższy model nie powinniśmy mieć problemów z kodowaniem, to są elementy wyposażenia, na które trzeba zwrócić uwagę wymieniając CAN Gateway. Taki przykładem może być: dach panoramiczy, start-stop system. Tylko nieliczne bramki obsługują te systemy.

11 listopada 2014

desynchronizacja ustawiania lusterek

Desynchronizacja prawego lusterka
Tym razem drobnostka, dość irytująca, przynajmniej dla mnie. Może pokrótce napiszę o co chodzi. Regulowanie zewnętrznego, elektrycznego lusterka po stronie kierowcy zawsze fabrycznie odbywa się w synchronizacji z prawym lusterkiem, co wg. mnie zawsze to prawe rozregulowuje. To mój trzeci Volkswagen, w którym tę opcję mam. Wreszcie przyszedł czas ją namierzyć i wyłączyć. Byłem pewien, że funkcja zakodowana jest w sterowniku drzwi - prawych lub lewych, nic z tych rzeczy, znajduje się w sterowniku komfortu. Wystarczy zaznaczyć jeden bit i po kłopocie. Jeśli w waszych samochodach ta funkcja również was drażni, poniżej instrukcja.

14 sierpnia 2014

wymiana zamka klapki wlewu paliwa

zamek klapki wlewu paliwa
Tym razem trochę naprawy - wymiana modułu zamka do klapki wlewu paliwa. Dlaczego? zaczęło się od niereagowania na stacji paliw na otwieranie centralnym zamkiem, co spowodowało niewielki dreszczyk. Po kilku kliknięciach pilotem, zamek otworzył klapkę. Od tej pory zaczął działać sporadycznie - albo pozostawał otwarty, albo się zamykał i nie otwierał. Podłączyłem więc komputer z oprogramowaniem VCDS. Moduł komfortu, który obsługuje centralny zamek, wyrzucał błąd: 00332 zwarcie z masą. Żeby całkowicie nie zablokował się zamek i nagle nie narobił mi kłopotów przed tankowaniem, postanowiłem go wymienić i pokazać przy okazji jak to zrobić.

8 marca 2014

światła dzienne w przeciwmgielnych

DRL VCDS Golf V
„Ksenonowcy” dopytują czy jest możliwe uruchomienie dziennych świateł po przez przeciwmgielne. Oczywiście sterownik daje taką możliwość i w VCDS możemy uruchomić taką funkcję. Jednakże, każdy kto jeździ samochodem wie do czego służą światła przeciwmgielne i na pewno zdajecie sobie sprawę, że używanie ich jak dziennych jest naruszeniem kodeksu drogowego. Rozwiązaniem byłoby wymienić te światła na takie z atestem DRL, niestety ja nie zagłębiałem się w ten temat, więc trudno cokolwiek mi polecić. Być może istnieje możliwość tylko zmiany żarówek.

13 stycznia 2014

Pakiet chrom [PR-QJ1]

pakiet chrom
Podstawowa cecha odróżniająca z zewnątrz Golfa Varianta lub Jettę Trendline od wyższych wersji wyposażenia to pakiet chrom, czyli chromowane listwy wokół bocznych szyb. Jest to pakiet, którego nie dało się dokupić w wersji Trendline, a więc montując go automatycznie nasz samochód przechodzi na "wyższy poziom". Skompletowanie części może stanowić mały problem, jeśli zmianę robimy we wspomnianej wyżej Jetcie - ramki wraz z uszczelkami wymieniamy wyłącznie w drzwiach, a części spokojnie dostępne są na rynku wtórnym, nawet za niewielkie koszty - i tu trzeba wspomnieć, że listwy chrom w tylnych drzwiach Jetty i Varianta to dwa różne rodzaje części, piszę tu o tym ze względu na sprzedawców, którzy często podają przeznaczenie do obydwu modeli. Różnica będzie w nr części: 1K5 - Jetta; 1K9 - Golf Variant. W przypadku wersji kombi, pakiet chrom obejmuje również ramkę ostatniej szyby więc tu "upgrade" do Comfortline jest dużo trudniejszy i bardziej kosztowny. Sama ramka chrom ostatniego okna jako oddzielna część nie istnieje, a w niższych wersjach czarna listwa jest trwale zespojona z szybą, więc nie da się jej po prostu zastąpić chromowaną. Pozostaje opcja wymiany obydwu szyb - na co ja się zdecydowałem z kilku powodów. Dostałem szyby z rocznikiem jaki posiadam, do tego w wersji z dwoma zatopionymi antenami, przyciemniane oryginalnie i oczywiście z chromowaną obwódką. Zapoczątkowało to kolejne modyfikacje jakie przeprowadzę.

5 czerwca 2013

Tempomat

tempomat
Tempomat to fantastyczne udogodnienie w samochodzie, daje odpocząć prawej nodze w długich trasach i sprawia, że jazda staje się ekonomiczna. Zasady działania każdy raczej zna - utrzymuje zadaną prędkość na stałym poziomie. W Volkswagenie Golfie nie jest on mocniej rozbudowany i posiada podstawowe funkcje czyli: SET, RESET, dodawanie(+) i odejmowanie(-) prędkości oraz ON/CANCEL/OFF. Wszystko zmieszczono w jednej manetce kierunkowskazu, więc jeśli najdzie nas pragnienie posiadania systemu GRA (tak nazwano tempomat w instrukcji obsługi, z niem. GeschwindigkeitsRegelAnlage), wystarczy wymiana dźwigni kierunkowskazów na rozbudowaną o funkcje do sterowania prędkością oraz zakodowanie jej w sterowniku silnika i koła kierownicy. Wydaje się proste i zapewne takie jest o ile mamy w naszym samochodzie moduł kierownicy w wersji midline lub highline. Jeśli nie, będzie potrzebne dodatkowe połączenie przewodu między modułem kierownicy a silnika. W moim aucie tej operacji nie trzeba było przeprowadzać, zainteresowanych odsyłam do lektury w Ross-Tech.

Zanim zabierzecie się za montaż, trzeba wiedzieć że:

3 maja 2013

czujnik jakości powietrza

czujnik jakości powietrza
Czujnik jakości powietrza jest elementem klimatyzacji automatycznej. Jego zadaniem jest precyzyjny pomiar stężenia substancji szkodliwych w powietrzu zasysanym z zewnątrz. W przypadku stwierdzenia stężenia wykraczającego poza ustalone normy, np. podczas jazdy w tunelu czy za ciężarówką, klimatyzacja automatycznie przełącza wentylację na obieg wewnętrzny. Dzięki temu zanieczyszczone powietrze z zewnątrz nie dociera do wnętrza samochodu. Recyrkulacja powietrza uruchamia się z zależnością temperatury zewnętrznej oraz stopnia zanieczyszczenia.1 Moduł klimatyzacji odczytuje sygnał płynący z sensora i w zależności od temperatury uruchamia obieg. Temperatury graniczne to +2ºC oraz -5ºC. Po poprawie jakości powietrza na zewnątrz, klimatyzacja wraca do nadmuchu powietrza świeżego.2 Czujnik jakości powietrza montujemy wyłącznie w momencie gdy moduł klimatronik posiada funkcję podwójnego obiegu - obieg zwykły oraz obieg "A". Taką funkcję mogą posiadać moduły zarówno starsze (1K0) jak i nowsze (5K0).

22 kwietnia 2013

wymiana panelu klimatronik

climatronic
Kiedy wprowadzono do sprzedaży nowy model Golfa hatchback VI, Jetta w tym czasie oparta była całkowicie na bazie Golfa V i czekała na zastąpienie jej nowym modelem. Okres przejściowy trochę się wydłużył, ponieważ tym razem kolejna generacja Jetty miała odróżnić się całkowicie od protoplasty. Zrobiono więc w 2010 wersję przejściową Jetty z delikatnymi zmianami, które unowocześnią ją, a jednocześnie przetrwają do wprowadzenia do sprzedaży nowego projektu. Zmiany głównie wewnątrz - kierownica, zegary oraz panel klimatronik zamontowano z Golfa VI. Ja właśnie tym panelem się zajmę, bo dzięki tej modyfikacji Jetty dziś mogę użyć ramki i panela klimatronik, który idealnie pasuje do Golfów V. Nowszy wygląd i ładniejszy design panela to nie wszystko - zyskujemy współpracę z radiem (III generacji) i dodatkową możliwość podłączenia czujnika zanieczyszczenia powietrza (choć takowa, ale rzadko była również w starszych panelach). Niestety trochę tracimy, dlatego właśnie długo zastanawiałem się nad tą zmianą.

26 sierpnia 2012

podświetlone przyciski w lampce tylnej

1K0 947 105 T
Zainspirowany kilkoma pytaniami od Was odnośnie podświetlenia przycisków w tylnym kloszu oświetlenia wnętrza, postanowiłem podjąć wyzwanie. Zawsze sceptycznie podchodzę do zmian w samochodzie, które nie wykonywane są w standardzie przez producenta. Jednak po pierwsze ten "mod" to drobiazg, a po drugie dodaje naprawdę fajnego efektu. Na początek postanowiłem poszperać po allegro i znaleźć lampkę przednią - "dawcę" przycisków i czerwonych ledów. Od razu wyjaśniam - przyciski z tylnej lampy są nieprzezroczyste, a więc nie przepuszczą światła z ledów, natomiast przyciski z przednich lamp różnią się nieco od tylnych - są uformowane pod delikatnym kątem i przy włożeniu ich widoczna będzie delikatna szparka - ale naprawdę jest to drobiazg, nie rzucający się w oczy.

6 maja 2012

Media In & AUX In

MDI
Ostatnia część modyfikacji konsoli środkowej, czyli wzbogacenie systemu audio w samochodzie o pomocnicze wyjście AUX oraz moduł MEDIA IN z możliwością podłączenia urządzeń zewnętrznych USB. Kompletowanie części nie jest oczywiście problemem ponieważ zarówno na aukcjach jak i w ASO są dostępne, jednak z kupowaniem należy zrobić rozeznanie, widziałem jak sprzedawcy używanych części potrafią wystawiać je za nawet dwukrotne wartości tego co kosztuje w ASO dużo mniej. Ja część kupiłem używanych, a część nowych rzeczy - na szczęście dla mnie sam moduł MEDIA IN miał oryginalną wiązkę przewodów po której można było dojść co i jak podłączyć i na tej podstawie zrobiłem schemat, używając oryginalnych kolorów z wiązki. Wszystkie kolory przewodów można oczywiście dostać w sklepie dla elektroników, no może poza dwoma dwukolorowymi biegnącymi bezpośrednio do radia. Sam montaż jest prosty i nie wymaga wielkiej filozofii - trochę lutowania i przeciągania przewodów - najwięcej jednak zajmuje demontaż plastików tunelu środkowego.

22 kwietnia 2012

podłokietnik z nawiewem na tył

podłokietnik
To pierwsza modyfikacja jaka po odebraniu samochodu z salonu przyszła mi na myśl. Tak naprawdę spodziewałem się zastać podłokietnik w moim samochodzie, jako że dłuższe golfy wyposażone były lepiej, nawet w wersji Trendline, aniżeli ich odpowiednik w hatchbacku. Niestety, ani żaluzji środkowej, ani podłokietnika nie było. Zabrałem się do kompletowania części zaraz po odbiorze samochodu, a wymiany całego tunela dokonałem jeszcze przed końcem gwarancji. Samych podłokietników jest sporo. Wersja podstawowa to najczęściej spotykana ma nawiew i uchwyty na kubki dla tylnych siedzeń. Bogatsze są z gniazdem 12V, wentylowanym schowkiem wewnątrz, gniazdem USB, AUX-IN, ewentualnie z pojemnikiem na zmieniarkę. Można również pokusić się o konwerter 230V, wszystko zależy jaka fantazja nas poniesie - ja nie poszedłem na całość, ale też nie na łatwiznę. Zdecydowałem się na podłokietnik w wersji multimedialnej, czyli z Media IN i AUX IN, ale media opisze w następnym poście.

14 kwietnia 2012

schowek w konsoli Środkowej

schowek
Modyfikację całego tunelu środkowego rozbiłem na trzy posty: schowek w konsoli środkowej, podłokietnik z nawiewem na tył oraz moduł MEDIA IN z AUX IN. Pierwszy post to niby drobiazg - schowek zamykany w konsoli środkowej, ale wymaga demontażu wszystkiego co pomiędzy fotelami przednimi się znajduje, więc dobrze jest zaplanować przy okazji więcej zmian o ile samochód nie został w nie wyposażony seryjnie. Schowek w konsoli środkowej to kolejny drobiazg montowany w bogatszych wersjach wyposażenia. Wygląda dość estetycznie i jest w miarę praktyczny - miejsce na dwa kubki zostaje, ale kiedy wyciągniemy otwieracz, możemy zmieścić nawet telefon, klucze czy okulary.

21 marca 2012

wymiana radia - rcd 310

RCD310
Powoli zacząłem się brać za audio w swoim samochodzie, a pierwszym krokiem będzie wymiana radia. Na razie będzie to tylko nowszy model, czyli wymiana z RCD300 na RCD310, natomiast docelowo zapewne nawigacja. Pierwotne radio postanowiłem sprzedać, do czego potrzebuje oczywiście kodu odblokowującego, którego w żaden sposób nie mogłem się doszukać w dokumentacji, którą odebrałem wraz z samochodem w Polskim salonie. Jest to niedopatrzenie dealera, ale ja również tego nie dopilnowałem. Odczytanie kodu jest dość trudne, wykonuje je jedynie ASO po podłączeniu się do bazy głównej VW. Jest możliwość oczywiście odczytania kodu przez elektryka, ale z tego co wiem musi on odczytać pamięć eeprom, co bez ingerencji w elektronikę radia się nie obędzie. Postanowiłem zatem podzwonić po serwisach i dowiedzieć się jak wygląda sprawa. I tak zacząłem od firmy Danelczyk Lublin, która to owego kodu przy sprzedaży mi nie dostarczyła: 150 zł; Szewczyk W-wa również 150 zł; rekordzista - Zasada W-wa to 220 zł i na koniec Chylińscy także stolica, ku mojemu zaskoczeniu, 88 zł co i tak jest dużą kwotą za 15 min pracy, jednak najniższą z możliwych, na marginesie dodam, że jest to jedyny serwis który do tej pory mnie nie rozczarował.

3 marca 2012

oświetlenie przestrzeni nóg z tyłu - kostka fotela

oświetlenie - kostka
Uzupełnienie montażu o instalację kostki powstała dzięki Rikiemu i jego komentarzowi pod tym postem. Jeśli ktoś jest zwolennikiem montażu jak najbardziej zbliżonego do oryginału, polecam uzupełnić instalację według poniższej instrukcji. Koszt nie jest zbyt duży - zamyka się w ok 40-50 zł na fotel, a daję satysfakcję z wykończenia naszej modyfikacji prawidłowo. Wystarczą nam para kostek (wtyczek) oraz para przewodów.

25 stycznia 2012

Pakiet elementy skórzane

pakiet el. skórzane
Na pakiet elementy skórzane składają się: trójramienna kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego. Jeśli wasz Golf V jest w wersji Comfortline lub wyższej - ten pakiet był już w standardowym wyposażeniu. Obszyta skóra na wymienionych częściach jest dobrej jakości - matowa i dość przyjemna w dotyku, jednak na sam mieszek w drążku zmiany biegów nie użyto skóry naturalnej - jest skóropodobny. Kierownica w wersji skórzanej dodatkowo wzbogacono aluminiową (plastik w kolorze aluminium) wstawką pod zaślepką airbagu. Podmiana tych elementów nie jest zbyt skomplikowana, jednak zdobycie części w stanie idealnym wymaga coraz większego wysiłku. Ceny w salonie to już nie lada wydatek - kierownica ok. 2 tys zł, dźwignia zmiany biegów 380 zł, dźwignia hamulca ręcznego 340 zł. Mi udało się nabyć znacznie taniej samą kierownicę, nową kupiłem w Niemczech za ok. 100€, dźwignię zmiany biegów w sklepie ASO VW, natomiast dźwignię ręcznego na allegro za ok. 50 zł.