9 marca 2015

Wymiana modułu Gateway (Upgrade)

gateway
Moduł CAN Gateway (znany również jako interfejs diagnostyczny magistrali danych J533) to taka bramka danych naszego samochodu (z ang. Gateway). Pełni rolę wymiany informacji między systemami magistrali CAN oraz konwersji danych diagnostycznych z systemów magistrali danych CAN do K-kabel i na odwrót, czyli dane mogą być wykorzystywane przy diagnozowaniu pojazdów systemami informatycznymi, narzędziami takimi jak VAS i Vagcom / VCDS. Jednym zdaniem GATEWAY to moduł łączący wszystkie sterowniki ze sobą, zbierając informacje i komunikując je wzajemnie. Montowany jest w modelach VW już od GOLF'a Mk4 (nie do każdego modelu).

Dlaczego trzeba go wymieniać? Może być kilka powodów. Najczęstszą przyczyną zmiany jest zastąpienie radia drugiej na trzecią generację oraz towarzyszący temu problem z poborem mocy. Ale również dzięki wymianie tego modułu możemy podłączać nowe funkcje w naszym samochodzie np. kamera cofania, czy MDI. CAN Gateway był "upgreadowany" w Volkswagenach praktycznie co roku, mimo to istnieją 4 rodzaje modułów: 7-bajtowe (od 1K0907530A do 1K0907530F); 8-bajtowe (od 1K0907530G do 1K0907530K); 9-bajtowe (od 1K0907530L do 1K0907530Q); 10-bajtowe (od 1K0907530S do 1K0907530AF).

Mimo, że przy wymianie na wyższy model nie powinniśmy mieć problemów z kodowaniem, to są elementy wyposażenia, na które trzeba zwrócić uwagę wymieniając CAN Gateway. Taki przykładem może być: dach panoramiczy, start-stop system. Tylko nieliczne bramki obsługują te systemy.

11 listopada 2014

desynchronizacja ustawiania lusterek

Desynchronizacja prawego lusterka
Tym razem drobnostka, dość irytująca, przynajmniej dla mnie. Może pokrótce napiszę o co chodzi. Regulowanie zewnętrznego, elektrycznego lusterka po stronie kierowcy zawsze fabrycznie odbywa się w synchronizacji z prawym lusterkiem, co wg. mnie zawsze to prawe rozregulowuje. To mój trzeci Volkswagen, w którym tę opcję mam. Wreszcie przyszedł czas ją namierzyć i wyłączyć. Byłem pewien, że funkcja zakodowana jest w sterowniku drzwi - prawych lub lewych, nic z tych rzeczy, znajduje się w sterowniku komfortu. Wystarczy zaznaczyć jeden bit i po kłopocie. Jeśli w waszych samochodach ta funkcja również was drażni, poniżej instrukcja.

14 sierpnia 2014

wymiana zamka klapki wlewu paliwa

zamek klapki wlewu paliwa
Tym razem trochę naprawy - wymiana modułu zamka do klapki wlewu paliwa. Dlaczego? zaczęło się od niereagowania na stacji paliw na otwieranie centralnym zamkiem, co spowodowało niewielki dreszczyk. Po kilku kliknięciach pilotem, zamek otworzył klapkę. Od tej pory zaczął działać sporadycznie - albo pozostawał otwarty, albo się zamykał i nie otwierał. Podłączyłem więc komputer z oprogramowaniem VCDS. Moduł komfortu, który obsługuje centralny zamek, wyrzucał błąd: 00332 zwarcie z masą. Żeby całkowicie nie zablokował się zamek i nagle nie narobił mi kłopotów przed tankowaniem, postanowiłem go wymienić i pokazać przy okazji jak to zrobić.

8 marca 2014

światła dzienne w przeciwmgielnych

DRL VCDS Golf V
„Ksenonowcy” dopytują czy jest możliwe uruchomienie dziennych świateł po przez przeciwmgielne. Oczywiście sterownik daje taką możliwość i w VCDS możemy uruchomić taką funkcję. Jednakże, każdy kto jeździ samochodem wie do czego służą światła przeciwmgielne i na pewno zdajecie sobie sprawę, że używanie ich jak dziennych jest naruszeniem kodeksu drogowego. Rozwiązaniem byłoby wymienić te światła na takie z atestem DRL, niestety ja nie zagłębiałem się w ten temat, więc trudno cokolwiek mi polecić. Być może istnieje możliwość tylko zmiany żarówek.

13 stycznia 2014

Pakiet chrom [PR-QJ1]

pakiet chrom
Podstawowa cecha odróżniająca z zewnątrz Golfa Varianta lub Jettę Trendline od wyższych wersji wyposażenia to pakiet chrom, czyli chromowane listwy wokół bocznych szyb. Jest to pakiet, którego nie dało się dokupić w wersji Trendline, a więc montując go automatycznie nasz samochód przechodzi na "wyższy poziom". Skompletowanie części może stanowić mały problem, jeśli zmianę robimy we wspomnianej wyżej Jetcie - ramki wraz z uszczelkami wymieniamy wyłącznie w drzwiach, a części spokojnie dostępne są na rynku wtórnym, nawet za niewielkie koszty - i tu trzeba wspomnieć, że listwy chrom w tylnych drzwiach Jetty i Varianta to dwa różne rodzaje części, piszę tu o tym ze względu na sprzedawców, którzy często podają przeznaczenie do obydwu modeli. Różnica będzie w nr części: 1K5 - Jetta; 1K9 - Golf Variant. W przypadku wersji kombi, pakiet chrom obejmuje również ramkę ostatniej szyby więc tu "upgrade" do Comfortline jest dużo trudniejszy i bardziej kosztowny. Sama ramka chrom ostatniego okna jako oddzielna część nie istnieje, a w niższych wersjach czarna listwa jest trwale zespojona z szybą, więc nie da się jej po prostu zastąpić chromowaną. Pozostaje opcja wymiany obydwu szyb - na co ja się zdecydowałem z kilku powodów. Dostałem szyby z rocznikiem jaki posiadam, do tego w wersji z dwoma zatopionymi antenami, przyciemniane oryginalnie i oczywiście z chromowaną obwódką. Zapoczątkowało to kolejne modyfikacje jakie przeprowadzę.

5 czerwca 2013

Tempomat

tempomat
Tempomat to fantastyczne udogodnienie w samochodzie, daje odpocząć prawej nodze w długich trasach i sprawia, że jazda staje się ekonomiczna. Zasady działania każdy raczej zna - utrzymuje zadaną prędkość na stałym poziomie. W Volkswagenie Golfie nie jest on mocniej rozbudowany i posiada podstawowe funkcje czyli: SET, RESET, dodawanie(+) i odejmowanie(-) prędkości oraz ON/CANCEL/OFF. Wszystko zmieszczono w jednej manetce kierunkowskazu, więc jeśli najdzie nas pragnienie posiadania systemu GRA (tak nazwano tempomat w instrukcji obsługi, z niem. GeschwindigkeitsRegelAnlage), wystarczy wymiana dźwigni kierunkowskazów na rozbudowaną o funkcje do sterowania prędkością oraz zakodowanie jej w sterowniku silnika i koła kierownicy. Wydaje się proste i zapewne takie jest o ile mamy w naszym samochodzie moduł kierownicy w wersji midline lub highline. Jeśli nie, będzie potrzebne dodatkowe połączenie przewodu między modułem kierownicy a silnika. W moim aucie tej operacji nie trzeba było przeprowadzać, zainteresowanych odsyłam do lektury w Ross-Tech.

Zanim zabierzecie się za montaż, trzeba wiedzieć że: