25 stycznia 2012

Pakiet elementy skórzane

pakiet el. skórzane
Na pakiet elementy skórzane składają się: trójramienna kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego. Jeśli wasz Golf V jest w wersji Comfortline lub wyższej - ten pakiet był już w standardowym wyposażeniu. Obszyta skóra na wymienionych częściach jest dobrej jakości - matowa i dość przyjemna w dotyku, jednak na sam mieszek w drążku zmiany biegów nie użyto skóry naturalnej - jest skóropodobny. Kierownica w wersji skórzanej dodatkowo wzbogacono aluminiową (plastik w kolorze aluminium) wstawką pod zaślepką airbagu. Podmiana tych elementów nie jest zbyt skomplikowana, jednak zdobycie części w stanie idealnym wymaga coraz większego wysiłku. Ceny w salonie to już nie lada wydatek - kierownica ok. 2 tys zł, dźwignia zmiany biegów 380 zł, dźwignia hamulca ręcznego 340 zł. Mi udało się nabyć znacznie taniej samą kierownicę, nową kupiłem w Niemczech za ok. 100€, dźwignię zmiany biegów w sklepie ASO VW, natomiast dźwignię ręcznego na allegro za ok. 50 zł.

29 grudnia 2011

Czujnik kontroli cisnienia w oponach (TPMS)

TPMS
Nazywany z angielskiego system TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalonej kontrolki na tablicy przyrządów. System nie używa żadnych czujników badających ciśnienie w każdej z opon, działa dzięki czujnikowi ABS, który w przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, wykrywa zmianę średnicy opony przez to, że koło obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia. System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako wyjściowe, a potwierdza to sygnał dźwiękowy.


8 listopada 2011

Etykieta PR w pojazdach Grupy VW

PR numbering
W 1986 roku Volkswagen w modelu Polo hatchback pierwszy raz zastosował oznakowania PR. Od tej pory, każdy samochód z grupy VAG posiada identyfikację wyposażenia samochodu nazwaną PR Numbers (skrót z niem. primäre Eigenschaften - cechy pierwotne). Jest to ciąg bloków cyfr i liter, po trzy znaki każdy, określający z jakich części, podzespołów i farb zbudowano samochód - swoisty rodzaj DNA pojazdu. Kupując samochód z fabryki otrzymujemy dwie kopie dokumentu PR, jeden jest na okładce książki serwisowej, natomiast drugi (najczęściej) pod wykładziną bagażnika w tylnej części pojazdu.

7 listopada 2011

Składane oparcie fotela pasażera

składane oparcie fotela
Czas zakończyć modernizację fotela pasażera - ostatnia faza - składane oparcie wraz z regulacją lędźwiową. Modyfikacja jest dość trudna - do tego przed rozpoczęciem prac nie byłem przekonany czy wszystkie elementy będą do siebie pasowały. Nowe oparcie pochodziło z Golfa Kombi, ale gąbka i obicie było z wersji Comfortline, a moja to Trendline (różnice polegają na mocowaniu obicia do gąbki). Do tego dochodzi wymiana poduszki powietrznej - do oparcia składanego potrzebna jest z dłuższym przewodem (numer nowej poduszki ma literkę 'E', z wersji podstawowej ma 'D'), przewód ogrzewania oparcia (jeśli jest) także trzeba przedłużyć, wszystkie osłonki plastikowe, kapy kryjące trzeba również nabyć. Mi udało się dostać fotel wraz z poduszką powietrzną używany, natomiast wszystkie plastiki kupiłem nowe u dilera - koszt w granicach 200zł.

17 października 2011

Światła ostrzegawcze drzwi - tył

lampka ostrzegawcza
Światła ostrzegawcze podzieliłem na dwie części - przednie drzwi i tylne, ze względu na  możliwość montażu w wersjach 3-drzwiowych lub 5-drzwiowych. Poza tym zarówno odblokowanie funkcji w programie VCDS, jak i sama instalacja przewodów w niewielkim stopniu również jest inna.Poniższa instrukcja przedstawiona jest dla jednych drzwi, jednak w obu przypadkach procedura jest identyczna. Zapraszam do zapoznania się i życzę miłego montażu.

24 września 2011

Światła ostrzegawcze drzwi - przód

Door Warning Lights
Door Warning Lights, czyli światła ostrzegawcze w drzwiach są elementem niezbędnym w samochodzie. Łączą bezpieczeństwo i funkcjonalność, komfort przy wysiadaniu w nocy i widoczność przez innych uczestników ruchu. Niestety w tej edycji Golfa, Volkswagen zrezygnował z tego elementu całowicie na rzecz oszczędności. Tak naprawdę nie widziałem tej opcji w żadnej, nawet najbogatszej wersji. W poprzedniej generacji Golfa montowano światełka w drzwiach już w wariancie Basic. Co do samej lampki, to ma ona jedną żarówkę o mocy 5W, ale dzięki budowie klosza świeci dwukolorowo. Dół oświetla na biało, co pomaga dostrzec np. kałuże przy wysiadaniu, natomiast na bok "daje" światło czerwone. Lampkę montujemy w miejsce istniejących fabrycznie odblasków, a instalację podłączamy pod moduł sterujący w drzwiach do odpowiednich pinów. Samą funkcję musimy uruchomić interfejsem diagnostycznym, po przez np. VCDS lub poprosić o to w ASO.